פורמולה ויז'ן נפרדת מרובוט המסחר שפגע בה: "ההשתוללות בבורסה ייצרה לנו כתם בתשואות"

לאחר שהסב לה הפסד של כ-10 מיליון שקל מתחילת השנה בשל זינוק חדד במדד הפחד (VIX), הודיעה החברה על סגירת הפעילות: "החלטנו 'להרדים' את הרובוט ולנקות את המאזנים" • מניית פורמולה ויז'ן איבדה יותר מ-50% מתחילת השנה

דני גולדשטיין, בעל השליטה ויו"ר פורמולה ויז'ן / צילום: איל יצהר
דני גולדשטיין, בעל השליטה ויו"ר פורמולה ויז'ן / צילום: איל יצהר

אחרי הפסד מצטבר של כ-10 מיליון שקל שהסב "רובוט" המסחר של פורמולה ויז'ן לחברה מאז תחילת השנה, החליט לאחרונה בעל השליטה ויו"ר החברה, דני גולדשטיין, על הפסקת הפעילות של ניהול תיקי השקעות באמצעות אותו רובוט. גולדשטיין מסביר כי "קשה היה להתמודד עם השלכות ההשתוללות שהייתה בבורסה לפני כעשרה חודשים, משום שהיא ייצרה לנו 'כתם' בתשואות".

לדברי גולדשטיין, "הבורסה התנהגה אז בצורה מאוד שונה מהתבניות הרגילות שלה. בדרך כלל מדד הפחד גבוה במצב של ירידות בשווקים. ואז, למרות שהיו תיקונים ועליות, מדד הויקס נשאר גבוה, בניגוד לכל המודלים, והתקשינו להתמודד עם זה. לכן החלטנו 'להרדים' את הרובוט ולנקות את המאזנים".

פורמולה ויז'ן, הפועלת בתחום הבינה המלאכותית הממוחשבת, סיכמה לאחרונה את הרבעון השלישי של השנה בהפסד של כ-5 מיליון שקל, המתקרב ל-13 מיליון שקל מתחילת השנה. זאת כאמור בעיקר בגין פעילות ה"רובוט" - תוכנה שהחברה פיתחה לניהול תיקי השקעות המבוססת על אלגוריתמים ממוחשבים. פעילות זו ספגה מכה קשה מוקדם יותר השנה והסבה לחברה הפסדים ניכרים בשל זינוק חד שנרשם במדד הפחד האמריקאי (VIX), המודד את התנודתיות במחירי האופציות על מדד S&P האמריקאי. בדוחותיה כעת, כאמור, עדכנה פורמולה ויז'ן על החלטתה להשבית פעילות זו החל מחודש נובמבר, מה שהוביל למחיקת נכסים בגין פיתוח הרובוט ולעיקר ההפסד הרבעוני.

מניית פורמולה ויז'ן צנחה כ-50% מתחילת השנה
 מניית פורמולה ויז'ן צנחה כ-50% מתחילת השנה

לא היחידה שנפגעה ממדד הפחד

מניית פורמולה ויז'ן הגיבה לפרסום דוחות הרבעון בצלילה יומית של 11%, שתוקנה בעיקרה ביום שלאחר מכן, אולם היא רחוקה מלהתאושש מהפגיעה שספגה מוקדם יותר השנה בעקבות הפסדי הרבעון הראשון שגרם לה רובוט המסחר. בסך הכל קיזזה המניה כמחצית מערכה מתחילת 2018 ומשקפת לפורמולה ויז'ן שווי נוכחי של כ-25 מיליון שקל.

בפורמולה ויז'ן ציינו לגבי החלטתה לסיים את פעילות הרובוט לניהול השקעות שפיתחה כי "ברבעון הראשון של השנה נרשמו לחברה הפסדים בכל התיקים המנוהלים. ניסיונות החברה לשפר את המודלים ברמה משביעת רצון ותוך ביטחון במניעת מצבי קיצון בעתיד, לא עלו יפה. בהתאם החליטה החברה, בכדי לא לקחת סיכון להפסדים נוספים לה וללקוחותיה, להשבית את פעילות הרובוט".

דוחות  פורמולה ויז'ן לרבעון הראשון חשפו כי גם היא, כמו בתי ההשקעות אי.בי.אי, פסגות ואפסילון, נפגעה מפוזיציה שלקחה על מדד הפחד האמריקאי. בדוחות החברה נכתב כי "בחודשים פברואר ומארס נרשמו תבניות חריגות במדד ה-VIX ובתנודתיות של מדד S&P. המודלים שאיתם עובדת החברה לא הגיבו בצורה מספקת לתופעות שוק אלה, ונרשמו הפסדים בכל התיקים המנוהלים".

את פעילות הרובוט, שכעת הגיעה לידי סיום, החלה פורמולה ויז'ן לפתח במהלך שנת 2015 וביולי 2017 החלה להעניק באמצעותו שירותי ניהול השקעות לבעלי חשבונות חיצוניים אחרי שניהלה באמצעותו במשך תקופה מכספי החברה, כך שניתן לסכם את הפרידה ממנו כקצרה וכואבת.

נוסף לפעילות ה"רובוט", לפורמולה ויז'ן השקעה בחברת איי.אמ. פרסון, העוסקת "ביצירת כלי פיתוח לאישיות וירטואלית או רובוט 'מדבר' (CHAT-BOT)", ולגביה מציינת פורמולה ויז'ן בדוחות כי נבחנת אפשרות לממש את החזקותיה בחברה זו, "לאור האטה בפעילות השוטפת בחברה והדרישה להזרמה של מזומן בכדי לתמוך בפעילותה השוטפת".

בוחנת תחום חדש להיכנס אליו

בעניין זה מוסיף גולדשטיין כי "הפעילות הזו היא של רובוט שיודע לדבר כמו 'סירי' (מערכת הבינה המלאכותית של אפל א' ל'), ויותר חכמה ממנה, אבל היקף הכסף הנדרש לפיתוחה הוא גדול. לכן נצטרך לחפש שותפים או למכור אותה, וכנראה נחפש פעילות חדשה לחלוטין בתחום הטכנולוגיה".

פורמולה ויז'ן מציגה בדוחות יתרות כספיות בהיקף של כ-14 מיליון שקל (ללא חובות), שיוכלו לסייע לה להיכנס לתחום חדש, ומציינת בנושא כי "נבחנות מספר אפשרויות".

מלבד הפעילות השוטפת, שלא בטובתה, פורמולה ויז'ן תיאלץ להיפרד בקרוב (בסוף השנה) מהמנכ"ל הוותיק שלה, רונן יצחק, שמונה לתפקיד באמצע שנת 2009 ובאחרונה התפטר מתפקידו עקב סיבה בריאותית.

דני גולדשטיין מכר בשלהי שנת 2006 (לצד קרן פימי) את מניות השליטה בקבוצת הטכנולוגיה פורמולה מערכות, שאותה ייסד 25 שנה קודם לכן, לידי חברת אמבלייז תמורת כ-70 מיליון דולר. אף שבשנים האחרונות הוא נעלם כמעט לחלוטין מהרדאר של שוק ההון, המשיך גולדשטיין להחזיק במניות השליטה בפורמולה ויז'ן, שפעלה בתחומי המחשבים והאינטרנט.