תיק 3000: בגרמניה ביטול העסקה לא היה על הפרק בשום שלב

בכיר במפלגה של אנגלה מרקל: "הסיבה היחידה לביטול העסקה היתה יכולה להיות אם הצד הישראלי היה שוקל לבטל אותה. המטרה של רכש הצוללות הוא הגנה על בטחון ישראל וזה חשוב לנו"

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

משטרת ישראל לא חקרה את ראש הממשלה נתניהו כחשוד בתיק 3000 בשום שלב. למעשה, זה אחד המקרים הבולטים בהם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט תחם מראש את החקירה ופרסם הודעה לעיתונות, בראשית החקירה, על פיה נתניהו אינו חשוד. בממסד הבטחוני והפוליטי בישראל הניחו שהסיבה לאותן ההודעות החריגות היתה למנוע אפשרות של ביטול עסקת רכש הענק מגרמניה. החשש היה שאם הגרמנים ילמדו על מעורבות בדרג הגבוה ביותר הם לא יסכימו להשלים את העסקה.

אולם היום, אומר בכיר במפלגת ה-CDU, מפלגתה של מרקל, והדמות הפוליטית הבכירה ביותר בתחום יחסי החוץ בבונדנסטג, כי בשום שלב הם לא שקלו לבטל את העסקה. רודריך קייזווטר (Roderich Kiesewetter), חבר ועדת יחסי החוץ והדובר הבכיר של המפלגה בתחום הזה אמר לכתבים ישראלים בברלין כי בשום שלב לא עלה על דעתם של הגרמנים לבטל את העסקה, גם אם ראש הממשלה היה נחקר. "הסיבה היחידה לביטול העסקה היתה יכולה להיות אם הצד הישראלי היה שוקל לבטל אותה. המטרה של רכש הצוללות הוא הגנה על בטחון ישראל וזה חשוב לנו".

קייזווטר ציין שתקציב ממשלת גרמניה לשנה הבאה כבר אושר, ובכלל זה הקצאת כסף יעודי למימון שליש מעלות הצוללות, סך של כ-350 מיליון יורו.

קייזווטר, בעל עבר צבאי ממושך, ומי שמתוקף תפקידו מתודרך על ידי סוכנויות הביון ציין כי במסגרת שיתוף הפעולה המודיעני בין המדינות, "ישראל מספקת לנו מידעים, גם בהקשר של חקירת ריגול מדינות זרות בתוך גרמניה, גם בפעילות של ה-NSA (סנאודן), יש שיתוף פעולה מודיעני בין ארגונים והוא חשוב לנו מאוד".

לדבריו, הציבור הגרמני חשדן ביותר כלפי ארגונים מודיעניים-מדינתיים בשל העבר האפל של ארגונים כמו השטאזי. בשל כך, הוא ציין, עדיף לנבחרי ציבור כמוהו שלא לחשוף יותר מדי מידע בנוגע לשיתופי פעולה מודיעיניים, שכן זה יבהיל את הציבור.

קייזווטר, גם נדרש לנושא מערכת היחסים של גרמניה ואיראן, עם נטישת ארה"ב את הסכם הגרעין ה-JCPOA והחלת הסנקציות המחמירות החל מראשית נובמבר. הוא השיב כי הגרמנים חושבים שהאטלרטנטיבה - נטישת ההסכם על ידי כל הצדדים - הנה גרועה בהרבה.

לדבריו, "אם איראן תכרע תחת הלחץ, אנחנו עלולים להגיע למצב שתוך כשנתיים היא פורשת מן ההסכם בעצמה, ואז תוך זמן קצר הם חוזרים להעשיר אורניום, ויכולים לשחזר במהרה, אפילו תוך חודש, את הרכיבים השונים של הנשק הגרעיני. אנחנו חשבנו שלדחות את הפעילות הזו, אפילו אם זה רק בעשור, זה פתרון עדיף".

יצוין שגורמים דיפלומטים מערביים, עמם שוחחנו, ציינו שהתחזית של חזרה לפעילות תוך חודש למן היום שהאיראנים ישובו להפעיל את הצנטרופוגות הנה הערכה מוגזמת.

קייזווטר נשאל והשיב בישירות רבה גם על מערכת היחסים המתוחה בין גרמניה לבין ארה"ב כיום, תחת הנהגתו של טראמפ.

"אנחנו מאוד מודאגים מן התפקיד הגלובלי שממלא טראמפ כיום . הוא מסכן את הבסיס לסדר העולמי. הוא נוטש אמנות בינלאומיות שהושגו במאמץ מו"מ ממושך, כמו אמנות סחר, הסכם האקלים, ההסכם עם איראן. מן הצד השני, הוא לוחץ על מדינות אירופה לקבל על עצמן אחריות כבדה יותר בהיבטים בטחוניים וצבאיים. אך הרטוריקה שלו שגויה לגמרי, הוא מדבר לפעמים על נושאים פנים גרמניים בלי להבין בהם, מייצר פייק ניוז. הוא מייצר אצל האזרחים שלנו תחושה שאמריקה התרחקה מאיתנו, ושהם גרועים לפחות כמו הרוסים. חלק מן הציבור פה דורש להתקרב יותר לרוסים".

"מה שטראמפ עושה זה להרוס את הקשרים העמוקים בין גרמניה לארה"ב, בין אירופה לארה"ב. אנחנו מוצאים את עצמנו היום משתפים פעולה ומקדמים יחסים עם יפן, קנדה. הקשר שלנו הוא עם הקונגרס, עם משרד הבטחון, אך לא עם טראמפ או עם הצוות שלו".

קייזווטר שיבח את הקשרים עם מזכיר ההגנה ג׳יימס מאתיס וציין שהוא מקווה שימשיך בתפקידו הלאה. "אני מכיר אותי מן השירות הצבאי שלי באפגניסטן. הוא בעל מחשבה בהירה".