בעל תפקיד רגיש באגף הביטחון באל על חשוד בהברחת סמים במטוסי החברה

החשד הוא לקיומו של מערך הברחות תוך שימוש במטוסי אל על • רמי יוגב, המשמש כממונה בטיחות באל על ועובד בחברה מזה שני עשורים, חשוד בניהול מערך להברחת סמים לארץ בהיקפים גדולים; מעצרו הוארך ב-7 ימים • עוד בחשודים: שלום בנו, איש שב"כ ומוסד לשעבר

אחרי "טיסות השוקולד", "טיסות הדתיים" וכל הפרשיות סביב אל על מהעת האחרונה, הגיעה גם פרשיית "הביטחוניסט והקוקאין" שמאפילה על כולן: הבוקר (ב') הותר לפרסום כי בעל תפקיד ביטחוני רגיש בחברת התעופה אל על, ומי ששימש כציר מקשר בין השב"כ לבין אל על, חשוד בהברחת סמים, בין היתר מסוג קוקאין, אל תוך המדינה. זאת, תוך שימוש במטוסי החברה ובסיוע חשודים נוספים.

החשוד, רמי יוגב (53), המשמש כראש מדור פיתוח ואמצעים באל על, עובד בחברה כ-25 שנה, והוא בעל סיווג ביטחוני מהגבוהים שיש בחברה. במסגרת תפקידו אחראי יוגב בין היתר על העברות נשק באמצעות אל על. יוגב נעצר בחשד לשותפות במערך הברחות סמים לארץ, תוך שימוש במטוסי החברה.

יוגב נעצר אתמול (א') במקום עבודתו בשעות הבוקר, יחד עם 3 עצורים נוספים, בהם שלום בנו, שהיה בעברו עובד באל על בתחום הביטחון, רועי חן ואשר מסיליטי. מעצרם של יוגב, בנו וחן הוארך היום על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון למשך 7 ימים. מעצרו של מסיליטי הוארך ביומיים בלבד, בין היתר בשל התרשמות בית המשפט כי חלקו בפרשה מצומצם משל האחרים.

לכל החשודים - המכחישים את חלקם בפרשה - מיוחסות עבירות של ייבוא סמים מסוכנים וקשירת קשר לביצוע פשע. 

הפרשה נחשפה לאחר שחשוד נוסף בה נתפס על-ידי בודקי מכס נתב"ג כשברשותו סמים, והטיפול בו הועבר מרשות המסים לחוקרי המשטרה. הסמים נתפסו במזוודתו של אותו חשוד, לאחר שניסה להעביר אותה במסלול הירוק, ובמהלך החקירה נקשר שמו של יוגב אליה וכן שמם של שני חשודים נוספים.

התפיסה התאפשרה בזכות ערנותם של בודקי מכס נתב"ג ברשות המסים, שזיהו סימנים מחשידים בהתנהגותו של החשוד, עצרו אותו לבדיקה והעבירו את מזוודתו בשיקוף - אז נחשפה חבילת הסמים שניסה להכניס לארץ.

"מאפיינים חמורים" אצל יוגב

בדיון הארכת המעצר של יוגב, שבמסגרתו ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו ב-15 ימים, טען נציג המשטרה כי "מדובר בפרשה רחבת-היקף של עבירות סמים בהיקף גדול מאוד". עוד לדבריו, "מדובר בעבירות שמבוצעות בשיטה המתוחכמת, בפרשייה מורכבת והחקירה רק בראשיתה".

בנוגע לחלקו של יוגב בפרשה, טען נציג המשטרה כי הוא ציר מרכזי בה, ואמר: "אנחנו סבורים כי יש מאפיינים חמורים אף יותר משל שאר החשודים עד כה, של חלקו בפרשה".

סנגורו של יוגב, עו"ד ארז אבוהב, טען מנגד כי "מדובר בבן אדם בן 53... הוא עובד 25 שנה בתפקיד. החשדות הן חשדות. השאלה מה יש מעבר לחשדות? אילו ראיות יש? הוא ציר מקשר בין שירות בטחון כללי לבין אל על, והחימוש וזה תפקיד מאוד מסווג. מתייחסים אליו בצורה מאוד יפה ביחידה להב 433 של המשטרה. אני לא יודע אם אפשר להשאיר אותו במעצר".

בהמשך, בהמלצת בית המשפט, הסכים עו"ד אבוהב להארכת מעצרו של יוגב עד 4 בדצמבר, אך ביקש לאור התפקידים הרגישים שמילא יוגב, כי ייבחנו תנאי מעצרו. השופט גיא אבנון הפנה בהחלטתו את תשומת-לב גורמי שב"ס והמשטרה לתפקידו של החשוד ולרמת סיווגו הביטחוני, בכל הנוגע לשיבוצו בבית מעצר. השופט אבנון ציין בהחלטה כי "חומר החקירה שהונח לפניי, מתוכו סימנתי מסמכים גא/2 - גא/15, קושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו, ודאי במידה הנדרשת לשלב זה של ההליך".

יבוא סמים בשיטות מורכבות

בדיון הארכת מעצרו של בנו, ציין נציג המשטרה כי "מדובר בפרשה גדולה רחבת-היקף שלחשוד חלק מרכזי", וכן כי "החשוד פעל ביחד עם אחרים לייבא כמות גדולה מאוד של סמים לישראל בשיטות מורכבות".

בנו נעצר אתמול בביתו, ולדברי סנגורו, עו"ד דויד אלון דדון, במהלך החיפוש לא נמצאו כל סמים או כל חומר בלתי חוקי אחר. לשאלת הסנגור כיצד בנו יכול לסכן את הציבור, השיב נציג המשטרה כי "עבירה של סחר בסמים בהיקף גדול פוגעת בביטחון הציבור", אך לא חשף בשלב זה את חלקו המדויק בפרשה.

במהלך הדיון העלה סנגורו של בנו טענות בנוגע למצבו הבריאות הקשה, וביקש כי במקום להחזיק אותו במעצר הוא יאושפז, והגורמים הרלוונטיים יוודאו שהוא יקבל את התרופות. עוד הוסיף הסנגור כי "אם בית המשפט יחליט שלא לשלוח אותו לאשפוז אני מבקש לאפשר לי לבקר אותו ביחידה החוקרת לפחות פעמיים ביום. המצב הפיזי והנפשי שלו מאוד בעייתי, ואני חרד לשלומו".

הסנגור הוסיף כי בנו מכחיש את כל החשדות נגדו. "מרשי, איש שב"כ לשעבר, איש מוסד, סגן-אלוף במילואים, עד היום משמש בתפקיד מסוים במילואים, משרת את המדינה ועשה המון כדי להגן עליה, כולל מבצעים חשאיים שהשתיקה יפה עליהם. כרגע הוא עוסק בכתיבת ספרים, והוא לקראת סיום הספר הרביעי. אני מבקשת לשלוח את מרשי לאשפוז. הוא מחוסר שינה כבר יומיים, הם מציקים לו, הם רוצים לשבור אותו נפשית, הוא גם ככה שבר כלי", טען.

השופט אבנון ציין בהחלטתו להאריך את מעצרו של בנו ב-7 ימים, כי "לחשוד מיוחסות עבירות יבוא סמים וקשירת קשר לביצוע פשע. מדובר בסמים בהיקף גדול ביותר. לעת הנוכחית לא ארחיב מעבר לכך, על-מנת שלא לחשוף נתונים חסויים". עוד קבע השופט כי מהחומר שבפניו עולה "קיומו של חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו".

השופט הוסיף כי "אין מקום להכביר מילים בדבר עילת המסוכנות המובהקת הנלמדת מהעבירה המיוחסת לחשוד, ועל כך יש להוסיף חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה, כשפעולות חקירה לא מועטות ניתנות לשיבוש". לכן, קבע כי לא ניתן בעת הנוכחית לאפשר את שחרורו של בנו, "זאת אף כשנתתי דעתי לטענותיו של הסנגור, הן באשר לרקע של החשוד והן באשר לנסיבותיו האישיות והבריאותיות". מנגד, השופט ציין כי יש צורך לפקח על החקירה.

מחברת אל על נמסר בתגובה: "אנו רואים את הדברים בחומרה ונמתין לחקירת המשטרה בנושא".

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה, ולכן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.