נשיא אוקראינה חתם על צו להחלת משטר צבאי בעקבות המתח עם רוסיה

(עדכון) • הצו דורש את אישור הפרלמנט האוקראיני • משמר החופים הרוסי השתלט ואף ירה אתמול על 3 ספינות של חיל הים האוקראיני בחצי האי קרים •  פולין, דנמרק וקנדה גינו את "האגרסיביות הרוסית"

הספינות האוקראיניות שנלכדו על ידי הרוסים אתמול / צילום: pavel rebrov, רויטרס
הספינות האוקראיניות שנלכדו על ידי הרוסים אתמול / צילום: pavel rebrov, רויטרס

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו חתם על צו להחלת משטר צבאי למשך חודשיים זאת לאחר שהרוסים השתלטו על 3 ספינות של חיל הים האוקראיני בחצי האי קרים אתמול. הצו דורש את אישור הפרלמנט. 

בינתיים, הרוסים מתבצרים בהחלטתם להמשיך ולהחזיק בספינות של חיל הים האוקראיני, שמשמר הגבול הרוסי לכד אתמול בחצי האי קרים. זאת על אף התגברות הקולות במערב שקוראים לשחרור הספינות. 

השירות החשאי של רוסיה ציין כי משמר החופים הרוסי השתלט אתמול על שתי ספינות אוקראיניות משוריינות קטנות וספינת גרר לאחר שהמשמר פתח בירי לעברן ופצע שלושה מהמלחים שהיו על סיפונן. מהשירות החשאי נמסר כי המלחים הפצועים מקבלים טיפול רפואי ולא נשקפת להם סכנת חיים. בנוסף, נמסר כי נפתחה חקירה פלילית בשל כניסה לא חוקית של הספינות למים הטריטוריאליים של רוסיה.

במשרד החוץ הרוסי האשימו את אוקראינה בשליחת הספינות בכוונה כדי להתגרות ברוסיה והודיעו כי יקראו לשגריר האוקראיני לשיחה לגבי התקרית. בינתיים, ממשלת אוקראינה מכחישה כי הייתה כוונה כלשהי מאחורי הספינות ומאשימה את הרוסים בתוקפנות צבאית. 

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס בהמשך היום בעקבות דרישת רוסיה ואוקראינה. האיחוד האירופי ונאט"ו מסרו כי הם מצפים מרוסיה לשחרר את הספינות ולאפשר להם לחצות את מצר קרץ' והפצירו בשני הצדדים לפעול לפיתרון. פולין, דנמרק וקנדה גינו את "האגרסיביות הרוסית". 

המשא ומתן חודש היום 

היחסים בין רוסיה ואוקראינה עלו על שרטון בשנת 2014 לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים בתמיכת מורדים במזרח אוקראינה. כעת, התקרית בים השחור עלולה להחריף את הסכסוך בין שתי המדינות ואף להביא לכך שמדינות במערב יטילו על רוסיה סנקציות נוספות. 

מצר קרץ' מחבר בין הים השחור וים אזוב, כשבצידו האחד נמצאת קרים ובצידו השני דרום רוסיה. לאחר שרוסיה סיפחה את קרים, היא בנתה גשר ענק מעל המצר ובכך חיזקה את השליטה שלה על המעבר. 

המשבר בין אוקראינה ורוסיה החל אתמול, לאחר שרוסיה מנעה משלוש ספינות אוקראיניות להיכנס לים אזוב על ידי הצבת אוניית משא מתחת לגשר. האוקראינים טענו שהרוסים גרמו נזק לספינת הגרר שלה כשניסו לגרום לה לעצור. 

אוניית המשא הרוסית חוסמת את המעבר במצר קרץ' / צילום: pavel rebrov, רויטרס
 אוניית המשא הרוסית חוסמת את המעבר במצר קרץ' / צילום: pavel rebrov, רויטרס

סוכנויות ידיעות רוסיות דיווחו שהשירות החשאית של רוסיה האשים את אוקראינה באי הודעה על היציאה של שלושת כלי השיט, התעלמות מאזהרות ושייט בצורה מסוכנת. המשא ומתן בין שתי המדינות חודש היום לאחר שרוסיה הזיזה את אוניית המשא שחסמה את המצר.

עדי ראייה בנמל קרץ' בקרים מסרו ל"רויטרס" כי כלי השייט האוקראינים נמצאים בנמל, כשסביבם חיילים רוסים מחיל הים. לטענת עדי הראייה, אין סימני נזק על הספינות והצוות האוקראיני לא נראה במקום.