מנכ"ל ויסוצקי לשעבר יידרש להעיד האם החברה גבתה מחיר מופרז על תה ירוק

זאת במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של 150 מיליון שקל שהגיש שותף לשעבר של ויסוצקי, בטענה כי היא גובה מחיר מופרז עבור תה ירוק • רוני ויינשטיין יידרש להתייצב בבית המשפט לחקירה נגדית בנוגע לתצהיר שהגיש בשם החברה

מנכ"ל ויסוצקי לשעבר, רוני ויינשטיין / צילום: יונתן בלום
מנכ"ל ויסוצקי לשעבר, רוני ויינשטיין / צילום: יונתן בלום

הקרב על התה הירוק: מנכ"ל ויסוצקי לשעבר, רוני ויינשטיין, זומן לחקירה במסגרת הליך בקשת רשות להגשת תביעה ייצוגית בהיקף של 150 מיליון שקל נגד החברה. מדובר בתביעה שהוגשה על-ידי עורכי הדין גבי ספרן ויורי נחושתן נגד קבוצת המזון לפני כשנתיים בטענה לגביית מחיר מופרז לכאורה עבור תה ירוק - מקטע שבו נחשבת החברה למונופול (85%) לפי בדיקה שהוגשה במסגרת התביעה לבית המשפט.

החקירה תתקיים בעוד כחודשיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. לבקשת ויסוצקי, הוצא צו איסור פרסום על הפרוטוקולים ועל מסמכים רבים נוספים שהוגשו לבית המשפט במסגרת התביעה, זאת בשל חשש לחשיפת סודות מסחריים. 

בתביעה נטען כי בעוד שבמדינות אחרות או במותגים אחרים גובים מחיר כמעט זהה לתה שחור ותה ירוק, בישראל "התה הירוק מתוצרת ויסוצקי נמכר במחיר שהוא קרוב לפי שלושה מהתה השחור מתוצרתה". מציאות זו, נטען בתביעה, "גורמת לצרכנים לשלם מחיר מופרז ובלתי הוגן בגין המוצר". עם זאת, ויסוצקי אינה מוגדרת כיום על-ידי הרשות להגבלים עסקיים כמונופול.

 היקף התביעה:  150 מיליון שקל
  היקף התביעה: 150 מיליון שקל

הטענה: המחיר כפול ויותר מהרווח המקובל בעולם

וינשטיין, נציין, נחשב לחלק מקבוצת ויסוצקי כבר 23 שנה. עד מאי 2017 כיהן כמנכ"ל הקבוצה, וכיום הוא משמש בה כדירקטור, כשותף ואף עומד בראש פעילות יבוא מוצרי מזון נוספים בקבוצה. הוא הגיש תצהיר מטעם ויסוצקי ב-2016, וכחלק מתגובת החברה לבקשה לאישור התביעה הייצוגית הוא יידרש להתייצב לחקירה נגדית על תצהירו. בחקירתו, שתתקיים ב-16 בינואר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, יידרש וינשטיין להתייחס לתביעה ולהציג את עמדת החברה בנוגע לטענה כי "הצרכן הישראלי משלם מדי שנה עשרות מיליוני שקלים ברווחים מופרזים כאשר הוא קונה תה ירוק".

חקירה של מנכ"ל של קבוצת מזון בסדר גודל כזה בתביעה למחיר מופרז נחשבת לאירוע יוצא דופן. "העובדה שמנכ"ל החברה יעיד בעצמו בבית המשפט היא לא דבר מובן מאליו", אומרים ל"גלובס" מומחים בתחום. להערכתם, עדות של מנכ"ל עשויה דווקא "לשקף ביטחון בפוזיציה של החברה בתביעה".

התביעה הוגשה על-ידי אמיר גור-לביא, שותף לשעבר של חברת ויסוצקי ומי ששימש במשך התקופה שאליה מיוחסת התביעה בתפקיד בכיר בקבוצה כמנהל רכש בחברת-הבת זיתא. במסמכים שהוגשו על-ידי באי כוחה של ויסוצקי נטען כי "הבקשה נועדה לשרת את האינטרס של המבקש בסכסוך כנגד ויסוצקי ואף לנקמה", וכי במועד הגשת הבקשה היה גור-לביא "צד לסכסוך עסקי נוקב עם ויסוצקי אשר התברר בהליך בוררות".

לטענת התובע, המחיר ההוגן של התה הירוק בישראל הוא 10.50 שקלים לאריזת תה ירוק רגילה ו-0.42 שקלים לשקיק תה ירוק. אלא שבפועל, מחירי התה הירוק של ויסוצקי עמדו ב-2015 על עד 21.50 שקל לאריזה ו-0.86 שקלים לשקיק תה. לכאורה, כפול ויותר מהרווח המקובל בעולם. על-פי חוות הדעת הכלכלית שהוגשה במסגרת התביעה, שיעור הגבייה העודפים של ויסוצקי מהציבור נעים בין 51% ל-55% מהפדיון. על-פי חוות הדעת, בשנים שנבחנו, 2011-2015, מסתכמות המכירות הקמעונאיות ממכירת תה ירוק בסך של כ-283 מיליון שקל על-פי נתוני סטורנקסט.

"יציג את עמדת החברה בשקיפות מלאה" 

ויסוצקי היא חברה פרטית שעוסקת בייצור ושיווק של תה ומוצרי מזון נוספים, ומנוהלת כיום על-ידי נילי צור. החברה פועלת בישראל משנת 1936 ונמצאת בבעלותו של שלום זיידלר. לפי נתוני סטורנקסט, מחזור המכירות של ויסוצקי עמד ב-2017 על כ-320 מיליון שקל, והיא אוחזת בנתח שוק של 0.9% מעולם המזון והמשקאות בישראל.

מויסוצקי נמסר בתגובה: "מדובר בשלב מקדמי של בקשת רשות להגשת תביעה ייצוגית, כמו אלפי בקשות המוגשות כל העת לבית המשפט. זימנו מטעמנו את מנכ"ל החברה לשעבר על-מנת להביא ולהציג את עמדת החברה ואת העובדות בשקיפות מלאה בצורה הטובה ביותר, כאשר בתאריך המצוין הוא יוכל לענות על כל שאלות התביעה כמקובל בהליך".