אילן שילוח על קריסת מטומי: "האחראים לכישלון ידועים וברורים"

היו"ר לשעבר ומבעלי המניות העיקריים בחברת הפרסום הדיגיטלי, שהמניה והאג"ח שלה קרסו השבוע, הודף את הטענות נגדו: "הניסיון לגלגל לפתחי את הכישלון של החברה, לאחר שאני כבר לא מעורב בה 3 שנים, הוא בריחה מאחריות של אלה שהובילו את החברה לאחר שהתפטרתי" • ממטומי לא נמסרה תגובה

אילן שילוח / צילום: תמר מצפי
אילן שילוח / צילום: תמר מצפי

איש הפרסום והעסקים אילן שילוח הוא אחד האנשים המזוהים ביותר עם חברת הפרסום הדיגיטלי מטומי  , אף שכבר שלוש שנים אינו משמש בשום תפקיד רשמי בחברה והחזקתו במניות מטומי פחתה משמעותית. שילוח, שבעבר מימש מניות מטומי ביותר מ-120 מיליון שקל, יצא היום במילים חריפות נגד הנהלתה הקודמת של החברה, על רקע המצב הקשה אליו היא נקלעה וקריסת ניירות הערך שלה, בשל החשש כי היא עומדת בפני הסדר חוב: "תמיד חשבתי שאיכות הניהול והמנהלים היא הגורם הקובע את ביצועי החברה והצלחתה או כישלונה.

מהקמתה של מטומי ועד הנפקתה של החברה הייתי יו"ר פעיל שהוביל את אסטרטגיית החברה, והחברה תמיד צמחה בהכנסות וברווחיות, ממחזור של עשרות אלפי דולרים לחודש, למאות מיליוני דולרים, ורווחיות צומחת בעת ההנפקה", מסר היום שילוח.

לדבריו, "במשך כשנה לאחר ההנפקה בלונדון, החברה המשיכה לצמוח במחזור וברווח, והמשכתי לכהן בתפקידי כיו"ר החברה. בעקבות ההנפקה וכניסתה של פובליסיס, שהפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה שלושה חודשים לאחר ההנפקה, הסטטוס שלי השתנה מיו"ר פעיל ליו"ר בלתי פעיל, בבורד שאין לי בו רוב ואיני יכול להמשיך להוביל ולהתוות בתמיכתו את דרכה של החברה.

"מהחזקה אישית של 35%, שהפכה אותי ביחד עם שותפיי לבעלי שליטה בפועל, ירדתי להחזקה של 15% בלבד. במקביל, במבנה הבורד החדש נתקלתי בחילוקי דעות קשים עם המנכ"ל ועם ויולה (קרן ויולה שמחזיקה במניות מטומי, ש'ח'ו) שנתמכו על-ידי רוב חברי הבורד באותה עת, על אופן ניהול החברה והצורך לפטר את המנכ"ל, כי סברתי שמאז ההנפקה החברה נוהלה באופן מופקר ובלי כיוון אסטרטגי, תוך שהיא מגדילה הוצאות ועושה השקעות כושלות בפיתוח וברכישות. משעמדתי לא התקבלה בבורד ועל-ידי שאר בעלי המניות הגדולים, החלטתי לקחת אחריות, להתפטר ולא להיות שותף לדרך שאינני מאמין בה, ובעקבות זאת גם מכרתי מניות נוספות בחברה".

שילוח מוסיף עוד כי "שלוש שנים לאחר התפטרותי אני רואה את המצב אליו הגיעה החברה בעקבות הניהול הכושל, שגרם נזק לכל בעלי המניות וגם לי באופן אישי - ולצערי צדקתי. האחראים לכישלון ידועים וברורים, וזוהי הוכחה נוספת שאיכות הניהול והמנהלים של חברות הם בעלי משמעות גדולה ליכולת של החברות לייצר ערך. הניסיון שנעשה כעת לגלגל לפתחי את הכישלון של החברה, לאחר שאני כבר לא מעורב בה שלוש שנים, הוא בריחה מאחריות של אלו שהובילו את החברה לאחר שהתפטרתי".

מחיקת ערך של 97%: מניית מטומי מאז ההנפקה
 מחיקת ערך של 97%: מניית מטומי מאז ההנפקה

חילופים תכופים בצמרת

למעשה, שילוח אינו מפנה אצבע מאשימה ליו"ר ולמנכ"ל הנוכחיים בחברה, אלא לאלו שקדמו להם. כיום מכהנים בתפקידי היו"ר והמנכ"ל סמי תותח (מקרן ויולה) וליעם גלין, בהתאמה. כששילוח התפטר מהדירקטוריון כיהן כמנכ"ל עופר דרוקר - ממייסדי מטומי, ובראשות הדירקטוריון עמד רופרט האוול. לאחר מכן החליף הראל בית-און מקרן ויולה את האוול, וחודשים ספורים לאחר מכן, בלחץ בעלת המניות קרן ברוש, עזב דרוקר את תפקיד המנכ"ל ובמקומו מונה שגיא נירי, שפרש אחרי מספר חודשים וגלין נכנס לתפקיד במקומו.

מטומי לא מסרה תגובה לידיעה. ויולה בחרו שלא להתייחס לדברים.

שווי השוק של מטומי עומד היום על כ-30 מיליון שקל בלבד והאג"ח שהנפיקה בתחילת השנה נסחרות בתשואת זבל של 33%. מחר (ד') תכנס החברה אסיפת מחזיקי אג"ח במטרה למסור עדכון על מצבה. בחברה מקווים להשיג בהמשך הסכמות עם המחזיקים על הקלה מסוימת בקובננטים (אמות המידה הפיננסיות), ובמקביל להגיע להסכמה עם מייסדי החברה הבת הגרמנית, Team Internet, שמטומי אמורה להעביר לה עוד השבוע 18 מיליון דולר עבור 10% מהמניות ולעלות להחזקה של 100% בה. מדובר בפעילות העסקית היחידה שנותרה למטומי, לאחר שיצאה מפעילויות אחרות ומפסידות בתקופה האחרונה.

מטומי, נזכיר, גייסה בתחילת השנה 103 מיליון שקל בהנפקת אג"ח להמרה בת"א, במטרה לממן את הגדלת ההחזקה שלה בטים אינטרנט, הפועלת בנישה של מוניטיזציה של דומיינים באינטרנט באמצעות פרסום בהם, והיא רווחית לאורך השנים. רכישת ההחזקות בחברה הבת בוצעה לאורך השנים לפי שווי עולה לטים אינטרנט. 

שילוח צפוי להשתתף בהזרמת ההון למטומי

במטומי מקווים כי בעלי המניות הקיימים יזרימו לחברה הון ויסייעו לה לצלוח את המצב אליו נקלעה. אחד מבעלי המניות הוא כאמור שילוח, שבמסגרת מתווה כולל עם מחזיקי האג"ח, מייסדי טים אינטרנט ובעלי המניות, צפוי גם הוא להשתתף בהזרמת ההון. כיום הוא מחזיק בכ-10% ממניות החברה שבה היה אחד מהמשקיעים הראשונים, שלט בה בעבר והיה יו"ר הדירקטוריון שלה עד שפרש מהתפקיד בנובמבר 2015. זמן קצר לאחר מכן, באפריל 2016, פרש שילוח גם מתפקידו כדירקטור מן המניין בחברה.

בעבר מכר שילוח מניות של מטומי במחירים שעליהם בעלי המניות הקיימים יכולים רק לחלום. כך לדוגמה, באוקטובר 2014 מכר שילוח לענקית הפרסום פובליסיס מניות מטומי בכ-29 מיליון דולר, במחיר של 2.27 פאונד למניה, שהיה גם מחיר המניה בהנפקה בלונדון חודשים ספורים קודם לכן. היום מחיר המניה בלונדון הוא 7.4 פני - 97% מתחת למחיר ההנפקה.

ב-2016 הצטרפה מטומי גם לבורסה בת"א במסגרת הרישום הכפול, ולקראת כניסתה של המניה למדדים מכר שילוח מניות תמורת כ-14 מיליון שקל נוספים, במחירים שנעו בין 85 פני ל-95 פני - כ-92% מעל המחיר הנוכחי.

שילוח (61) הוא אחד האנשים העשירים והמשפיעים בתעשיית הפרסום הישראלית, בתפקידו כיו"ר משרד הפרסום מקאן תל-אביב, ויו"ר ובעל מניות עיקרי בקבוצת דה טיים המשקיעה בתחום האינטרנט בהון סיכון. תחילת דרכו של שילוח בעולם הפרסום הייתה לפני כשני עשורים כשהצטרף למשרד קשר-בראל (לימים מקאן), והפך אותו כעבור מספר שנים למשרד הפרסום הגדול בישראל. ב-2004 פרש מתפקיד מנכ"ל המשרד והפך ליו"ר הקבוצה אך נותר דומיננטי בו. בדרך גרף לכיסו יותר מ-100 מיליון שקל ממכירת מניותיו במקאן. שילוח ידוע גם כצייצן מתמיד בטוויטר' שם הוא מביע את דעותיו הנחרצות.