מיזמי תשתית ברחבי ארה"ב משלמים את המחיר של מכסי המגן של הנשיא טראמפ

העלויות של פרויקטים שונים בכמה מדינות צפויות לעלות ככל שמחירי החומרים והעבודה עולים על רקע העלאת המכסים על יבוא מסין

ספינת הסיור "סופר דבורה" שמיוצרת ברמתא / צילום: תעשיה אוירית
ספינת הסיור "סופר דבורה" שמיוצרת ברמתא / צילום: תעשיה אוירית

הארכת קו רכבת קלה בקליפורניה, כביש מהיר בין-מדינתי במערב וירג'יניה, מסוף מעבורות חדש במדינת וושינגטון. אלה הם מיזמי התשתית ברחבי ארה"ב שעלותם צפויה לגדול ככל שמחירי החומרים והעבודה עולים תחת לחץ מכסי הפלדה של ממשל טראמפ ושוק העבודה ההדוק.

בדובר, ניו-המפשייר, עובדי המדינה מתכננים מחדש את תקציב השיפורים לשנה הבאה, אחרי שההצעה שזכתה במכרז להקמת מערכת נגד שיטפונות הייתה גבוהה ב-1.5 מיליארד דולר מהאומדן המקורי של המדינה, 3.3 מיליארד דולר. ייתכן שהם יחליטו על קיצוצים בפרויקטים אחרים. "זה לא פרויקט שאנחנו יכולים לדחות", אומר הממונה מטעם המדינה, מייקל ג'ויל.

הפרויקט הזה הוא התקנה של צינור בטון מחוזק בפלדה לאורך מאות מטרים, מתחת לקו רכבת פעיל. גלן קיירנס, נשיא חברת ג'ורג' קיירנס ובניו שזכתה במכרז, אמר שהקושי של העבודה הגדיל את העלויות, יחד עם מחירי הפלדה הגבוהים יותר, שהוא מקווה לנעול לפני שהם ימשיכו לעלות.

"אנחנו רואים את הפלדה ועוד הרבה סחורות מתייקרות, בנוסף לעבודה", הוא אומר. "הכול עולה".

השנה עד אוקטובר, מחיר הדיזל (סולר) עלה ב-27%, תערובות אספלט התייקרו ב-11.6% ומוצרי פלדה עלו ב-18.2% לעומת השנה שעברה, לפי לשכת הסטטיסטיקה במשרד העבודה (שאחראית על המעקב אחרי המחירים מימי מלחמת העולם השנייה). מכס של 25% על פלדה מסין וממדינות נוספות איפשר ליצרנים אמריקאים לייקר את תוצרתם.

"אם המכסים יישארו בתוקף, הם צפויים להגדיל עוד יותר את עלויות הכבישים המהירים, הגשרים והבנייה, כאשר הפריטים במלאי שהוזמנו לפני הטלת המכסים יאזלו", אמר קן סימונסון, הכלכלן הראשי של איגוד הקבלנים הכללי של אמריקה, שהתנגד למכסים.

תומכי המכסים, ביניהם הנשיא טראמפ, אומרים שהם נחוצים כדי להגן על היצרנים המקומיים מפני יבוא מסין במחירי היצף. רווחי חברות הפלדה האמריקאיות דווקא נסקו בשנים האחרונות.

ביל בוינטון, דובר מחלקת התחבורה של ניו-המפשייר, אמר שהמדינה הזו ראתה עלייה של כ-30% במחיר הפלדה מאז הקיץ האחרון. במחלקת התחבורה של אוהיו שילמו 19.1% יותר על פלדה בספטמבר בהשוואה לספטמבר 2017. דובר המחלקה דיבר על "מגוון של סיבות" להתייקרות.

בפלורידה, מחלקת התחבורה הסכימה לתוספת של 7 מיליון דולר לעשרות מיזמים של כבישים מהירים וגשרים שכבר נמסרו לביצוע, כדי לסייע לקבלני הביצוע לשאת במחצית מעלויות התייקרות הפלדה.

הקבלנים בפלורידה אסירי תודה על ההקלה הזו, אמר נשיא איגוד קבלני התחבורה במדינה, אנאנת פרסאד. הוא הוסיף שהקבלנים מכניסים כעת את עלויות הפלדה החדשות להצעות שלהם במכרזים, וכי הוא אישית אינו מתנגד למכסים.

בדרום קליפורניה, רשות הבנייה של Foothill Gold Line מסרה שדרושים לה עוד 570 מיליון דולר כדי להאריך את הרכבת הקלה שלה מחוץ ללוס אנג'לס בעוד 19 ק"מ, אחרי קבלת הצעות גבוהות מהצפוי מארבע קבוצות הנדסה שהתמודד במכרז שלה. העלות הכוללת של הפרויקט תגיע ל-2.1 מיליארד דולר. מאחר שלרשות הזו יש תקציב לבניית 13 ק"מ בלבד, היא מבקשת מקבוצות ההנדסה להגיש מחדש הצעות רק לחלק הזה של הקו, בתקווה להשיג עוד מימון בעתיד. ניתוח של כלכלן באגודת הבנאים המקומית הצביע על המכסים כאחת הסיבות להתייקרות העלויות.

"פרסמנו את המכרז המקורי במהלך מה שהתברר בדיעבד כסערה המושלמת", אמר חביב באליאן, מנכ"ל רשות הרכבת הקלה. "זה פרויקט ארוך טווח בסביבה כלכלית לוהטת, עם עלויות חומרים ועבודה בשיא היסטורי".

במערב וירג'יניה, ההצעות לביצוע פרויקט שכולל תיקון 25 גשרים על הכביש המהיר 70 ליד העיירה ווילינג היו גבוהות ב-100 מיליון דולר מאומדני המדינה. דובר המדינה מסר שהכוונה היא לפרסם מחדש את המכרז.

במדינת וושינגטון, במקילטאו, מצפון לסיאטל, בניית מסוף מעבורות חדש צפויה להימשך אך היא תתעכב אחרי דחיית ההצעה האחרונה לבצע את הפרויקט ב-72 מיליון דולר, מעל האומדן של המדינה, שהיה 65 מיליון דולר. חברת המעבורות של וושינגטון סטייט, ששייכת למחלקת התחבורה של מדינה זו, הורידה את דירוג הפלדה הנחוצה לעבודות ופיצלה את הפרויקט כולו לשניים כדי למשוך יותר הצעות.

"אנחנו מקווים שזה ימשוך יותר מתמודדים ויוריד את עלות הפרויקט", מסרה דוברת של חברת מעבורות וושינגטון.