כך התהפך כיוון מחירי הנפט מעלייה לגלישה פראית

חשיבה מחודשת שערכו משקיעים וסוחרי נפט על מלאי הנפט הגלובליים הצפויים גרמה להם לשנות גישה • למדריך השקעה במניות

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

בתחילת אוקטובר אנליסטים עדיין תהו אם הנפט יעלה בקרוב 100 דולר לחבית. אבל אז נפער בור, ומחירי הנפט קרסו במהירות בערך בשליש בשמונה שבועות. הגלישה הפראית הזו מזכירה למשקיעים את מפולת המחירים הגדולה בשנים 2014-2016.

מה גרם להיפוך הזה? נראה כי משקיעים וסוחרי נפט חשבו לפתע מחדש על כמה נפט יישאב לשוק העולמי בחודשים הקרובים. הגורמים העיקריים הם התפוקה המשגשגת בארה"ב, היצע נפט איראני גבוה יותר מזה שהיה צפוי בגלל ההקלות באמברגו האמריקאי, והעובדה שהמפיקות הגדולות, סעודיה ורוסיה, הגדילו את ההפקה שלהן מאז הקיץ.

רכבת ההרים
 רכבת ההרים

הגידול בהיצע הפך מגמת מפתח שעמדה בבסיס החישובים של מחנה השוורים של הנפט: המלאים, כלומר כמויות הנפט שמאוחסן במכלים או מכליות, עולים שוב במקום לרדת.

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה כעת שמלאי הנפט הגולמי יעלו על הממוצע שלהם בחמש שנים במדינות OECD בתוך זמן קצר. אם הם ימשיכו לעלות, מחירי הנפט יילחצו עוד יותר, כפי שקרה ב-2014, כשהמלאים היו גדושים עד להתפקע.

היציע
 היציע

מלאים גבוהים הם כאב ראש לקרטל יצואניות הנפט, אופ"ק, שהתחיל לקצץ את התפוקה שלו בינואר 2016 כדי לייבש את עודפי ההיצע ולייצב את המחירים. זה עבד במשך שנתיים, אבל מאמצי אופ"ק עולים כעת בתוהו בבירור. עם זאת, יש ציפיות לכך שהקרטל יחליט על קיצוץ נוסף בתפוקתו בישיבת שרי הנפט שלו ב-6 בדצמבר (בעוד כשבוע).

"יש נחישות מצד סעודיה ואופ"ק לטפל במלאים כדי למנוע חזרה על מה שקרה ב-2014-2016", אמר ג'ובאני סריו, מנהל המחקר ב-Vitol Group, חברת המסחר העצמאית בנפט הגדולה בעולם (עצמאית - שאינה שייכת לחברות הנפט). "אם אופ"ק ימשיך להגיב לתנאים הבסיסיים בשוק, אנחנו צריכים להיות די בטוחים שהמלאים לא הולכים להתפקע".

עודף ההפקה האחרון מתמקד בארה"ב, שם מלאי הנפט הגולמי מטפסים זה תשעה שבועות ברציפות כאשר התפוקה היא ברמות שיא. ארה"ב עומדת להפוך ליצואנית אנרגיה נטו ב-2023, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית. יצוא הנפט הגולמי האמריקאי עלה ביוני ל-3 מיליון חביות ביום, הרמה הגבוהה ביותר מאז ביטול האיסור על יצוא נפט ב-2015, לפי נתוני משרד האנרגיה הפדרלי.

עליית ארה"ב למעמד של אחת ממפיקות הנפט הגולמי המובילות בעולם התרחשה בקצב מהיר מאשר פיתוח התשתית שנחוצה ליצוא הנפט. זה הוביל לפיצול מחירי הנפט, במונחי הנפט מסוג WTI (ממערב טקסס), שירד יותר בהשוואה למחיר הנפט העולמי מסוג ברנט, מפני שההיצע החזק מהצפוי בארה"ב העיק על המחירים בה.

אבל שני מחירי הבסיס הללו, WTI וברנט, עשויים להתלכד בסוף השנה הבאה, אחרי שעוד תשתית יצוא נפט מארה"ב תיכנס לשימוש, בייחוד באגן הפרמיאני שמקיף את טקסס וניו מקסיקו. כך יוכלו עוד חביות נפט אמריקאי להגיע לחו"ל, ולהוריד את מחיר הנפט מסוג ברנט. שלושה צינורות נפט גדולים עומדים להיפתח באזור זה, ולהוסיף נפח יצוא של 1.8 מיליון חביות ביום דרך מסוף קורפוס כריסטי, טקסס, על חוף מפרץ מקסיקו - מסוף היצוא הגדול ביותר של נפט אמריקאי.

"כאשר ארה"ב תחבר את האגן הפרמיאני למפרץ מקסיקו, הנפט יוכל לעבור לשוק הבינלאומי בנפח גדול קבוע", אמר הארי צילינגוריאן, אסטרטג שוק הסחורות של בנקBNP פאריבה.

הקריסה האחרונה של מחירי הנפט הציתה תנודתיות גבוהה יותר בשווקים. ככלל, יש יחס הפוך בין כיוון מחירי הנפט לתנודתיות, כך שכאשר המחירים יורדים, התנודתיות עולה. המחירים צפויים להישאר תנודתיים בשבוע הקרוב, עד כנס אופ"ק ביום חמישי הבא, שבו יתברר אם הקרטל מוכן לקיצוצי תפוקה נוספים שלו.

"מדינות אופ"ק רואות את מה שהן חוששות ממנו יותר מהכול - בניית מלאים גדולה וקריסת מחיר", אמר בוב מקנילי, נשיא חברת רפידיאן אנרג'י גרופ.