התנועה לטוהר המידות למנדלבליט: עצור את שלטון היחיד של נתניהו

התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון פנו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שינחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות שר אחר במקומו במשרדי החוץ והביטחון, וזאת בשל "אי-סבירות חוקתית" באשר לאופן ניהול הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

התנועה לטוהר המידות והתנועה לאיכות השלטון, באמצעות עורכי הדין שחר בן-מאיר, יובל יועז ותומר נאור, פנו בימים האחרונים במקביל ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה שינחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות שר אחר במקומו במשרדי החוץ והביטחון, או לפחות באחד מן המשרדים הללו, בשל "אי-סבירות חוקתית" באשר לאופן ניהול הממשלה.

בן-מאיר ויועז מציינים בפנייתם כי מאז התפטרות שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, מכהן נתניהו כשר הביטחון, וזאת בנוסף לכהונה כראש הממשלה, כשר החוץ, כשר הבריאות וכשר העלייה והקליטה.

לדבריהם, בבג"ץ יש עתיד נגד ראש הממשלה (2016) התייחס שופט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין ל"שיירת המשרדים הנגררת אחרי ראש הממשלה".

"מאז אותו מועד, לא רק ששיירת המשרדים הלכה וגדלה", הם כותבים, "אלא שאותה השיירה ממשיכה להיגרר, בבחינת 'הם כותבים, ושיירת המשרדים עוברת'".

גם עו"ד נאור מטעם התנועה לאיכות השלטון טוען כי קיימות בעיות רבות במשרד החוץ, וכי "החלטתו של ראש הממשלה לקחת תחתיו את תיק הביטחון לאחר התפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, וכן את תיק העלייה והקליטה, בשעה שהוא מכהן אף כשר הבריאות וכן כשר החוץ, ובייחוד לאור הבעייתיות בהתנהלותו כשר החוץ" - אינה ראויה.

שופט העליון בדימוס רובינשטיין קבע אז כי המחוקקים שלא הגבילו את סמכות ראש הממשלה למנות את עצמו לתיקים נוספים, לא היו מודעים ל"מדרון החלקלק של שפעת התיקים… עליי להוסיף בקול צלול את התראות הבטלות בהקשר של 'אי-סבירות ההופכת חוסר סמכות'... לטעמי, חיוני שבית משפט זה, האמון על משאלת הממשל התקין, יעיר כיום במבט צופה פני עתיד לא רחוק בדבר אפשרות זו" (הכוונה להיעדר סמכות מעצם כך שמרוכז כוח רב מדי בידי אדם אחד - ט"ש).

רובינשטיין קבע אז כי מבחן הזמן הסביר להחזקה מרובה של תיקים הוא כ-8 חודשים.

עורכי הדין בן-מאיר ויועז מוסיפים כי החזקת מספר רב של תיקים, "אף אם זה בגדר הסמכות החוקית, מגיעה לאי-סבירות קיצונית בהתחשב במהות התיקים והמשרדים שבהם מחליט ראש הממשלה לכהן כשר הממונה, בין אם במינוי קבע ובין אם במינוי של ממלא-מקום.

"המצב שבו הוא מכהן בביטחון, בחוץ, בבריאות ובקליטה, בנוסף למשרד ראש הממשלה, הוא בלתי סביר לחלוטין, והוא מגיע כבר לתחתית אותו המדרון שעליו דיבר הנשיא רובינשטיין.

"נוצר מצב אבסורדי ובלתי סביר שבו הגורמים האחראים על ענייני החוץ והביטחון של ישראל, מתגלמים בידי אדם אחד. סעיף 6 לחוק הממשלה קובע את הרכב הקבינט הביטחוני, והוא מגדיר מפורשות את החברות של שר הביטחון ושר החוץ ביחד עם מספר שרים נוספים. גם סמכויות הנוגעות ליציאה למלחמה מוענקות לאותה ועדת שרים. מכאן עמדת המחוקק שבוועדה זו ישבו מספר אנשים ובמיוחד שלושה - ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון.

"כאשר שלושת אלה מתגלמים באדם אחד, הדבר קרוב עד מאוד למעין שלטון יחיד, לאדם אחד בלבד מוקנות כלל הסמכויות הנוגעות לנושאים מהותיים ביותר של המדינה", הם כותבים.

עוד הם מציינים כי הם חוששים שנתניהו מנהל את הממשלה על-פי שיקולים מפלגתיים. "מצב בלתי נסבל זה קיים יותר מימים ספורים ואינו יכול להימשך עוד".

עו"ד נאור מציין כי שגם אדם מוכשר ככל שיהיה, "המכהן במקביל כראש ממשלה, כשר החוץ, כשר הבריאות וכשר העלייה והקליטה - לא יכול להצליח להוביל גם את משרד הביטחון בצורה מקצועית וראויה... אמנם בימים האחרונים מתפרסמות ידיעות לפיהן ראש הממשלה מתעתד להעביר את תיק החוץ אל שר חדש, ואולם ידיעות אלה אינן מאומתות, אינן מגובות בלוחות זמנים להעברת התיק, והן בגדר ידיעות בעלמא לעת הזו".

הרוטציה בקבינט: נחצו כל הקווים האדומים

במקביל פנתה התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עו"ד נאור, במכתב נוסף בנוגע לפרקטיקה חדשה של שיבוץ שרי קבינט ברוטציה של חודש-חודש, בין השרים יובל שטייניץ לזאב אלקין.

לדברי עו"ד נאור, "אין צורך להכביר במילים בדבר הרצינות, המקצועיות והאחריות הנדרשת מהשרים המכהנים כחברים בקבינט, ובדבר הצורך בכינון ישיבות קבינט רצופות וקוהרנטיות, באופן המאפשר להוביל מדיניות מדינית-ביטחונית ברורה. שימוש כחבר קבינט ב'רוטציה' איננו מאפשר את אותה הרציפות והקוהרנטיות הנדרשת ועלול לפגוע באופן ברור בעבודת הקבינט ובדרך קבלת ההחלטות בו. זאת, לא יכולה לרפא אף החלטה לפיה השר ש'תורו' לא לשבת כחבר בקבינט באותו החודש, ישב בו כמשקיף".

לדבריו, "לא יעלה על הדעת כי מושב בקבינט המדיני-ביטחוני ישמש כ'קלף מיקוח' או כ'פרס' עבור שר כזה או אחר. המדובר בתפקיד שלא ניתן להפליג בדבר חשיבותו, ויש להתייחס אליו במלוא הרצינות והכבוד. אזרחי ישראל עומדים המומים למול החלטה זו. נדמה כי בהחלטה זו נחצו כל הקווים האדומים, והכול על-מנת לשרת אינטרס פוליטי צר".