יו"רית קרן המטבע הזהירה מפני האטה בקצב הצמיחה העולמית

יו"רית קרן המטבע העולמי, כריסטין לגארד, הזהירה שוב מפני החרפת מלחמת הסחר • להערכתה, הטלת מכסים על תעשיית הרכב מצד ארה"ב, אם תצא לפועל, עלולה לגרוע 0.75% מהתוצר של הכלכלה העולמית

כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק
כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק

יו"רית קרן המטבע העולמי, כריסטין לגארד, הזהירה היום (ד') כי קצב הצמיחה של הכלכלה העולמית עשוי להיות נמוך מהצפוי. 

לפי דוח שהכינה קרן המטבע למנהיגי המדינות המפותחות לקראת מפגש הפסגה בסוף השבוע (G20), הטלת מכסים על תעשיית הרכב האירופית מצד ארה"ב, אם תצא לפועל, עלולה לגרוע 0.75% מהתוצר של הכלכלה העולמית. יחסי המסחר בין ארה"ב ואירופה בנקודת שפל מזה כמה חודשים לאחר שטראמפ איים במכסי יבוא על פלדה ואלומיניום שיגיעו מהאיחוד, ולאחר מכן במכסים על רכבים המיובאים מאירופה. 

לגארד אמרה כי הכלכלות המתפתחות, ובמיוחד סין, וגם אירופה כבר חווים האטה בצמיחה, ואם לא יושגו הסכמות בנוגע ליציאתה של בריטניה מהאיחוד (ברקזיט) המצב עלול להחמיר. להערכת קרן המטבע, סיכוני הברקזיט נותרו מהותיים, ואי הוודאות בנושא כבר יוצרת קשיים לחברות שנאלצות להדק את תנאי האשראי. 

הסיכון הגדול ביותר הנשקף למשק העולמי, לפי קרן המטבע, מיוחס להתפתחות של מלחמת סחר בעקבות העלאות שיעורי המכס ומסי היבוא מצד ממשלת ארה"ב. מלחמת סחר עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית ולהוריד את שיעורי הצמיחה בטווח הבינוני, תוך הקטנת שיעורי ההשקעה במשקים השונים.

כבר ביולי האחרון קרן המטבע הזהירה כי אם הסיכונים הקשורים למלחמות הסחר יתממשו, שיעור הצמיחה עשוי לרדת בכחצי נקודת אחוז בממוצע עד שנת 2020.