לא רק שוקולד ושעונים: מה ההבדל בין יזם שוויצרי ליזם ישראלי?

וגם: סטנלי פישר ומוריס קאהן קיבלו אות הוקרה בניו יורק

דניאל רוח, רן גולדי יאיר גבע ופטרינק ורמלינגר  דוד ביגלאייזן, ז'אן/ צילום: עמית פייס
דניאל רוח, רן גולדי יאיר גבע ופטרינק ורמלינגר דוד ביגלאייזן, ז'אן/ צילום: עמית פייס

השבוע נערכה ועידת הבלוקצ'יין שוויץ-ישראל אותה ערכו שגרירות שוויץ, פירמת עוה"ד הרצוג פוקס נאמן, קבוצת הבלוקצ'יין פירסט (First) והרשות לעידוד השקעות הון בשוויץ, במשרדי הרצוג פוקס נאמן בתל אביב.

בין היתר נכחו במפגש: ז'אן-דניאל רוח, שגריר שוויץ בישראל; דוד ביגלאייזן, מנהל החדשנות בשגרירות שוויץ בישראל; רן גולדי, מייסד ומנכ"ל פירסט; יאיר גבע, שותף ומנהל מחלקת הייטק בהרצוג פוקס נאמן; פטרינק ורמלינגר, מהרשות לעידוד השקעות הון בשוויץ; דונר נדין, נציג משרד האוצר השוויצרי; קספר אולמן, מהרשות לני"ע השוויצרית - FINMA; אדריאן שצמן מאיגוד הבנקים השוויצרי; גלעד נוביק מקרן לייקסטאר השוויצרית; תומאס פושמן מאוניברסיטת ציריך. בתקווה שבכנסי בלוקצ'יין אחרים נראה יותר נוכחות נשית.

השגריר רוח אמר כי "ליזמים השויצרים והישראלים יש הרבה ללמוד אלה מאלה", וציין כי "התפיסה של היזמים הישראלים היא שמותר לנסות ולהיכשל, כי מכישלונות לומדים". לדבריו, ישראלים גאים בכישלונות שלהם גם כשהם עומדים מול המשקיעים, זאת לעומת השוויצרים שהם זהירים יותר, מקפידים בפרטים הקטנים ונזהרים מסיכונים. מצד שני", הוא הזכיר, "התעשייה בשוויץ מפותחת יותר, ויש בה הרבה ייצור מקומי איכותי, ולא רק שוקולד ושעונים".

דוד ביגלאייזן, ז'אן-דניאל רוח, רן גולדי, יאיר גבע ופטרינק ורמלינגר (צילום: עמית פייס)

סטנלי פישר ומוריס קאהן קיבלו אות הוקרה בניו יורק

השבוע נערך במלון פלאזה בניו יורק אירוע חגיגי של ליגת הידידות אמריקה-ישראל, הפועלת לחיזוק הקשרים בין ארצות הברית לישראל, תחת השם "שותפים לדמוקרטיה".

במסגרת האירוע העניקה ליגת הידידות לפרופ' סטנלי פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל וסגן יו"ר הבנק הפדרלי ולאיש העסקים מוריס קאהן, אות הוקרה מטעמה, זאת לאור "מחויבותם לחיזוק הקשר בין ארה"ב לישראל". עוד כלל הערב, מחווה לקנת' ביאלקין, יו"ר הליגה לידידות והענקת פרס מפעל חיים ע"ש הרברט טנזר למלקולם הונליין, סגן יו"ר ועידת נשיאי הארגונים היהודים בארה"ב.

באירוע נכחו גם: איש העסקים סמי סגול, שהגיע כחבר קרוב של קאהן; פרופ' דלית בן יוסף, מנהלת המעבדות ביחידה להפריה חוץ גופית באיכילוב שהגיעה כאורחת של סגול; דפנה ג'קסון, מנכ"לית קרן קאהן; דן גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם (ויו"ר הדירקטוריון הישראלי של הליגה); יעקב פרנקל, גם הוא נגיד לשעבר, והיום סגן יו"ר AIG ויו"ר JP מורגן; הרב יוסף פטאשניק, מנחה האירוע ואחרים.

סטנלי פישר ומוריס קאהן/ צילום: שחר עזרן
 סטנלי פישר ומוריס קאהן/ צילום: שחר עזרן

בשאיפה לחיזוק הקשר: שר התעשייה והחקלאות הג'מייקני מתרשם בישראל

אל מעבדת חברת לומיר (Lumir Lab) שבפארק הביוטכנולוגיה בקמפוס האוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, הגיע השבוע אורח מעניין ומתעניין - אודלי שאוו, שר התעשייה, המסחר, הדגה והחקלאות של של ג'מייקה שכלל בביקורו בישראל בעקור במעבדת החברה המתמחה בחקר הקנאביס הרפואי. גדעון סיטרמן, לשעבר יו"ר נמל אשדוד המכהן היום כקונסול כבוד של ג'מייקה בישראל השיק את התפקיד החדש בכך שארגן וליווה לצד משרד החוץ את ביקורו של שאוו בארץ. שאוו הגיע כשהוא מלווה במשלחת מהמדינה, בה היו בין היתר מנכ"ל הרשות לרישוי קנאביס בג'מייקה, מנכ"ל רשות הפיתוח הכלכלי של המדינה, נשיא המכללה לחקלאות ומדע, ומנהלי חברות רלוונטיות. 

את פניו המשלחת קיבלו חוקר הקנאביס פרופ' לומיר הנוש ויותם הוד מנכ"ל לומיר לאב. הוד הסביר כי "קנאביס הוא גורם משמעותי בתרבות ובהיסטוריה הג'מייקנית, שלאחרונה הסדירה תכנית קנאביס רפואי במטרה לספק חומר גלם לשווקים הנפתחים ברחבי העולם. הידע שנצבר בג'מייקה כחלק מהשימוש בקנאביס בחלק הארי של בתי האב, והגנטיקה של צמחי קנאביס שקיימים רק בג'מייקה, בשילוב עם היכולות המדעיות הייחודיות שלנו - מהווים שיתוף פעולה ייחודי במינו". במסגרת זו נפגש השר הג'מייקני גם עם יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות ונבחנו הדרכים לשיתוף פעולה בין היחידות הממשלתיות.

ועוד מהביקור - בנוסף לביקור בירושלים, נפגש שאוו עם שר החקלאות אורי אריאל ועם אבי פרל המדען הראשי של משרד החקלאות, ויחד הם בחנו אפשרות לחילופי משלחות מקצועיות. בנוסף, נפגש עם פרופ' אלי פיינרמן, מנהל מכון וולקני. פיינרמן ציין כי "ג'מייקה מעוניינת בידע שלנו, במיוחד בתחום ההדרים. למכון  כבר יש קשרים מסחריים עם מדינות אמריקה בנושא זנים ושיתוף פעולה עם ג'מייקה יעזור לבסס אותם ואת הנוכחות הישראלית ביבשת".

אודלי שאוו, גדעון סיטרמן ואורי אריאל / צילום: דוברות משרד החקלאות
 אודלי שאוו, גדעון סיטרמן ואורי אריאל / צילום: דוברות משרד החקלאות

בשאיפה להצלחה: דוד פרידמן מארח את בוגרים ומנהיגים

ועוד על הקשר ישראל-ארה"ב: השבוע אירח דוד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, במעונו בהרצליה פיתוח, את בוגרות ובוגרי התוכנית "מנהיגות ומצוינות בתעסוקה" של עמותת "עולים ביחד" הנתמכת ע"י היוזמה לשיתוף פעולה במזה"ת של שגרירות ארה"ב (MEPI). במסגרת התוכנית קיבלו בוגריה, אקדמאיות ואקדמאים מהקהילה האתיופית ותושבי פריפריה, כלים והכשרה לעשייה חברתית.

לדברי סיגל קנוטופסקי, מנכ"לית "עולים ביחד": "75 משתתפים סיימו השנה את התכנית ו-70% מהם כבר השתלבו במקומות תעסוקה. רבים מהמשתתפים כבר לוקחים חלק בבניית פרויקטים חברתיים, כאשר כ-200 מתנדבים תרמו להצלחת התוכנית".

דוד פרידמן ובוגרי התוכנית/ צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בירושלים
 דוד פרידמן ובוגרי התוכנית/ צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בירושלים