ההסתדרות ומיקרוסופט הצטרפו למחאה נגד אלימות כלפי נשים; המגזר העסקי לא מגויס כפי שקרה במחאת הלהט"ב

גם רשויות מקומיות רבות הצטרפו לשובתים אך אין גל גורף של תמיכה לקראת השביתה המתוכננת ליום ג' • יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "המאבק באלימות נגד נשים הוא לא רק מאבק של נשים, זהו מאבק של כל החברה הישראלית"

מחאה נגד רצח נשים ואלימות כלפי נשים, נובמבר 2018 / צילום: shutterstock
מחאה נגד רצח נשים ואלימות כלפי נשים, נובמבר 2018 / צילום: shutterstock

המחאה נגד אלימות כלפי נשים צוברת תאוצה בימים האחרונים לקראת שביתת עובדות ועובדים המתוכננת ליום ג' השבוע, כאשר היום (א') הודיעו גם ההסתדרות הכללית וכן מיקרוסופט ישראל, איביי ישראל, משרד הפרסום ראובני פרידן, רשת סופר-פארם, קבוצת שטראוס וחברת yes על הצטרפותם למאבק. חברת גוגל בדרך להצטרף גם היא, אך טרם מסרה הודעה רשמית על כך. זאת, לצד עוד כמה חברות מהמגזר העסקי, עשרות רשויות מקומיות, איגודים מקצועיים וחברי כנסת, שהצטרפו למחאה בימים האחרונים.

הצטרפו לשביתה
 הצטרפו לשביתה

עם זאת, נראה שנכון לעכשיו קצב ההצטרפות של חברות עסקיות למחאה נמוך מזה שהיה בעת מחאת הלהט"ב ביולי האחרון, אז מדובר היה בהתגייסות של 250 חברות עסקיות, מהמובילות והמשפיעות במשק, לרבות קבוצות גיתם, ומקאן מתחום הפרסום והמדיה; לצד מלאנוקס, פייסבוק ישראל, סלקום, IBM, מטריקס, אלקטרה, רשת האופנה קסטרו, חברות התעופה ישראייר ואל על וכן חברת החדשות (לשעבר חדשות 2). לאור הפערים בקצב ההתגייסות, נשאלת השאלה אם יש קשר לעבודה שמדובר הפעם במחאת "נשים", הנסבה סביב נושא שמצוי פחות מתחת לאפם ובביתם של אנשי המדיה, הפרסום והטק בישראל, אלא מאפיין יותר את הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל.

24 נשים נרצחו מתחילת השנה

המחאה - המתנהלת כעת תחת גוף אחד בשם "דגל אדום"; קואליציה של ארגונים חברתיים - הותנעה על רקע הירצחן בשני שעבר של סילבנה צגאיי בת ה-12 ויארה איוב בת ה-16. השתיים מצטרפות ל-22 נשים נוספות שנרצחו בידי גברים מתחילת השנה. לגבי ההתגייסות האיטית יחסית של המגזר העסקי למחאה הנוכחית, בהשוואה למחאת הלהט"ב, מסרו ממטה המאבק: "אנו שמחות על כל ארגון או חברה שתומכים במחאה שלנו, אבל זה לא הסיפור של השביתה הזו. אנחנו יוצאות לשבות, בין אם יתמכו בנו החברות הגדולות, ובין אם לא. יש לנו את הכוח לעשות היסטוריה ולהבהיר שחייהן של נשים לא יישארו עוד בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה".

עד כה הצטרפות למחאה רשויות מקומיות רבות, לרבות כל הרשויות המקומיות במגזר הערבי, וכן תל אביב, חיפה, רמת גן, מודיעין מכבים-רעות, באר שבע, רעננה, בת ים, ראשון לציון, יהוד־נווה מונוסון, ירושלים, רחובות, שדרות, גן יבנה ואשדוד. מהמגזר העסקי הצטרפו למחאה רמי לוי, דבי תקשורת, אתר מדלן, הקריירה האקדמית אונו, ארגוס, נטורל אינטליג׳נס, טיב טעם, איגודי המלונאים והמסעדנים, מלונות פתאל, ישראייר (שיכרזו בכל המטוסים על המחאה והשביתה לדבריהם), נספרסו, דיזנגוף סנטר, קבוצת הארץ, אלונה ברקת ועסקיה, הסטארט-אפים Albert, ג׳יני (Genie) ואופטימל פלוס ומשרד עורכי הדין ארדינסט בן נתן טולידאנו. גם איגוד העובדים הסוציאליים הצטרף, וכן שורת חברי כנסת, ביניהם מרב מיכאלי, יעל כהן פארן, עליזה לביא, עאידה תומא סלימאן, ציפי לבני ודב חנין.

העובדות והעובדים ילבשו שחור

ההסתדרות ציינה במפורש כי היא מאפשרת לעובדיה להיעדר מעבודתם לטובת השביתה על חשבונה - כלומר, יום השביתה אינו מנוכה ממניין ימי החופשה של העובדים. כך גם עושים במשרי עורכי הדין ארדינסט בן נתן טולידאנו, ברשת סופר-פארם, באיביי ישראל ובחברת נספרסו, אך עוד לא ברור אם שאר החברות העסקיות המגויסות למאבק יאפשרו היעדרות "נדיבה" מסוג הזה. עלותו של יום חופש כזה עבור מעסיקים היא 574 שקלים, כך לפי תחשיב התאחדות התעשיינים בישראל. ב-yes לדוגמה מסרו שיאפשרו "לכל עובדת שתבקש להשתתף בהפגנה שתתקיים ביום שלישי בתל-אביב, לצאת מוקדם ממקום העבודה, וזאת מכל מוקדי ומרכזי החברה בנשר, באר שבע ועוד", כך ששם לא מדובר בחופשה מלאה.

חברת מיקרוסופט הודיעה גם היא על הצטרפות למחאה, במובן זה שבשלישי ילבשו עובדי ועובדות החברה שחור, "כאות סולידריות עם כל הנשים בארץ ובעולם, הסובלות מאלימות". מנכ"ל מיקרוסופט ישראל אסף רפפורט, כתב: "בשלישי אלבש שחור. זו לא הצהרה אופנתית, אלא הזדהות מוחלטת עם מאבקן של נשים בעולם ובישראל, שסובלות מאלימות. 148 נשים נרצחו בישראל מאז 2011, כולן בידי אנשים קרובים להן. אני לא יכול לסבול את המחשבה שאשה לא מרגישה בטוחה בישראל של 2018". פנינו לקבוצת "פתאל", שגם היא שותפה למחאה, בשאלה אם עובדי החברה ייהנו מיום חופשה לטובת המחאה, אך טרם נענינו.

מכללת לוינסקי הודיעה גם היא על הצטרפות למחאה. הנהלת המכללה הודיעה על השבתת פעילות המכללה למשך כשעה כאות הזדהות עם מאבק הנשים. בשעה 9:00 סגל המכללה יצא להפגין בציר דרך נמיר (כביש 2).

עם רשימת רשימת ארגוני קואליציית דגל אדום נמנים, בין השאר, מרכז אשה לאשה חיפה, גבעת חביבה, שדולת הנשים בישראל, אגודת הלהט"ב, עומדים ביחד, עמותת נשים נגד אלימות, רוח נשית, שדולת הנשים, אני אישה אני שובתת, מרכז נשים אריתראיות ופורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל.