רגע לפני שיפשטו את החליפות: שותפות רא"מ פתחה את יום המסחר בבורסה

וגם: ראש המיזם הלאומי לבינה מלאכותית נערך לצד האתי, רואי החשבון ממתינים לקריאת האוצר ודרורית ורטהיים משקיעה בסטארט-אפ נדל"ני

זאב, ג'אק סבג, רפי דיין, ורעיה זלוטניקוב /  צילום: עומר מסינגר
זאב, ג'אק סבג, רפי דיין, ורעיה זלוטניקוב / צילום: עומר מסינגר

את יום המסחר בבורסה לניירות ערך פתחה הבוקר הנהלת שותפות רותם אנרגיה מחצבים (רא"מ)  לרגל רישום ניירות הערך למסחר של השותפות בבורסה בתל אביב. השותפות מצטרפת ל-12 חברות חדשות שנרשמו למסחר בשוק המניות בבורסה מתחילת 2018, בשווי שוק מצטבר של 69.3 מיליארד שקל.

שותפות רא"מ פועלת בתחום האנרגיה והסביבה ומתכננת להקים מתקנים להפקת נפט, אשר יוזנו בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה. נזכיר כי בחודש שעבר השותפות השלימה גיוס של כ-28 מיליון שקל ברוטו (מתוכם כ-5.6 מיליון שקל הוזרמו על ידי השותף הכללי). היה זה הניסיון השני של השותפות לגייס כסף בבורסה, בתקופה לא פשוטה בשווקים, לאחר שבחודש יוני השנה היא נכשלה בניסיון הגיוס הראשון.

ד"ר יעקב מימרן, יו"ר רא"מ ולשעבר הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה, אמר על הפודיום כי: "אנחנו עומדים פה בחליפות, אבל בכוונתנו לפשוט אותן מיד וללבוש בגדי עבודה. אנחנו מאמינים בשילוב של פצלי שמן ופסולת פלסטיק עירונית על מנת להפיק אנרגיה חדשה בישראל. אנחנו קוראים עכשיו את ספר בראשית העתיר בחלומות, וגם החלום שלנו יתגשם. מדינת ישראל פרשה לנו שטיח אדום על מנת שנוכל להפיק נפט וחשמל מפסולת פלסטיק ופצלי השמן. בכוונתנו להיכנס במלוא הכח בדלת הפתוחה ולהיות החלוצים בשילוב שבין אנרגיה וסביבה לייצור מסחרי של נפט וחשמל".

מאיר יהודה, כלכלן ביחידת ההנפקות ואחראי על תחום השותפויות בבורסה אמר: "על מנת לאפשר הפקת נפט מפצלי שמן, הבורסה נדרשה לסלול דרך חדשה שלא היתה קיימת עד היום, אבל אין ספק כי הדרך היתה כדאית כשרואים את התוצאה. ענף חיפושי הנפט והגז מהווה דוגמה לענף שהתפתח וצמח בזכות הבורסה בתל אביב אשר אפשרה עד היום לשותפויות לגייס כספים מציבור המשקיעים ולאפשר לציבור להיות חלק מההצלחה של אותן שותפויות. לשמחתנו אפשר לומר ששותפויות אלה לא רק מחפשות נפט אלא גם מוצאות גז ונפט, מה שמאפשר כיום למדינת ישראל להפוך לייצוא גז".

לא על הבינה לבדה: ראש המיזם הלאומי לבינה מלאכותית נערך לצד האתי

בשבוע שעבר נפגשו שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל; ז'אן פיליפ קורטואה, בכיר במיקרוסופט העולמית שביקר בארץ, ופרופ' אביתר מתניה, ראש המיזם הלאומי לבינה מלאכותית ובעבר ראש מערך הסייבר. נושא הפגישה: תוכנית הממשלתית לדאטה ובינה מלאכותית (AI). 

מתניה הסביר כי "מטרת הצוות היא לייצר מדיניות אחת כוללת, שממנה ייגזרו הפעולות שיתבצעו בתחום במשרדי הממשלה השונים ובמערכות ציבוריות אחרות בישראל במתכונת דומה לזו שנעשתה בתחום הסייבר". השניים דנו באסטרטגיית הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, בפוטנציאל הישראלי, ובעקרונות האתיקה הקשורים לכך. קורטואה ציין כי "על מנת לעודד אימוץ של הטכנולוגיות האלה ועל מנת ליצור אמון, זה קריטי לייצר גם גישה אתית לפיתוח בינה מלאכותית שמלווה בעקרונות של הוגנות, שקיפות ואחריות".

שלי לנצמן, אביתר מתניה וז'אן פיליפ קורטואה  / צילום: ענבל מרמרי
 שלי לנצמן, אביתר מתניה וז'אן פיליפ קורטואה / צילום: ענבל מרמרי

פגישת ייעוץ: רואי החשבון ממתינים לקריאת האוצר

בשבוע שעבר ערכו פירמת ראיית החשבון BDO ומשרד עו"הד גולדפרב זליגמן, כנס מיסים בסימן - האסטרטגיה המיסויית של המחר. את הכנס, שנערך ביוזמת עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מיסים במשרד גולדפרב זליגמן ורו"ח איל רובין, ראש אשכול מיסים ב- BDO, פתח עו"ד אלי זהר, יו"ר גולדפרב זליגמן. זהר, דיבר על חקירות של גופיים עסקיים ונושאי משרה, והסביר כי גופים אלה מתמודדים עם היערכות לחקירה ועם הצורך לנהל סביבה עסקית תחת חקירה.

דני מרגלית, יו"ר BDO, הזכיר כי בכנס בשנה שעברה הוא סיפר על ההתייעצות שקיים האוצר עם משרד רואי החשבון כאשר היה לו עודף גביית המס, אך ציין כי "השנה, כשהמדינה נתקלת בגרעון בגבייה, סוגיה מאתגרת לא פחות, היא לא מגייסת את רואי החשבון לעזרתה, וחבל". 

במהלך הכנס הוענק ללילך אשר טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט, אות BDO למצויינות ע"ש יגאל גוזמן ז"ל.

עוד השתתפו: אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים; יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון; יודי לוי, שותף מנהל בגולדפרב זליגמן; שחר זיו וארז סופר, שותפים מנהלים ב-BDO; עו"ד ירון סבר, סגן ראש מחלקת מיסים בגולדפרב זליגמן; רו"ח גיא רשטיק, שותף מיסים ב- BDO ; ליאת פייג - נויבירט, שותפה במחלקת מיסים וסגנית נשיאת לשכת רואי החשבון בישראל רחל אלוש, מנהלת מחלקת מיסים בדיסקונט; יוסי ברסי, חשבונאי ראשי וסמנכ"ל בכיר בבנק; BDO אייל רובין, ראש אשכול מיסים ב-BDO ואחרים.

טל עצמון וליאת פייג - נויבירט / צילום: נתי חדד
 טל עצמון וליאת פייג - נויבירט / צילום: נתי חדד

יודי לוי, אמי פלמור, אלי זהר, שחר זיו ואייל רובין  / צילום: נתי חדד
 יודי לוי, אמי פלמור, אלי זהר, שחר זיו ואייל רובין / צילום: נתי חדד

בונה על הייטק: דרורית ורטהיים משקיעה בסטארט-אפ נדל"ני 

אשת העסקים דרורית ורטהיים משקיעה בסטארט-אפ נדל"ני. ורטהיים, מיורשי האימפריה העסקית של אביה, מוזי ורטהיים ז"ל, משקיעה בסטארט-אפ Home Hero של היזמים אביב גרטן ושי שפיגלבלט, יחד עם משקיעים נוספים בהם קרן MMG, קרן ההון סיכון AltaIR, בה משקיע גם רומן אברמוביץ', זאת בנוסף למשקיעים פרטיים אחרים. ורטהיים, כך נמסר, תשקיע "מיליוני שקלים", כאשר סך הגיוס מסתכם ב-4 מיליון דולר.

הסטארט-אפ Home Hero (לשעבר RealX ) עוסק בעולם הנדל"ן, ומבקש לסייע במהלך ביצוע עסקת מכירה ורכישת נדל"ן, זאת באמצעות בינה מלאכותית. הממשק מחבר בין מוכרים לקונים, ומלווה את העסקה עד סגירתה באופן "יעיל, אינפורמטיבי ובטוח לשני הצדדים".

דרורית ורטהיים / צילום: רמי זרנגר
 דרורית ורטהיים / צילום: רמי זרנגר