חצי שנה לפני הבחירות בהודו: הממשלה "שיפצה" את נתוני התמ"ג

התוצאה - הפחתת נתוני התוצר לפני כהונת ראש הממשלה מודי כדי שהנתונים שלו ייראו טובים יותר

נרנדרה מודי / צילום: רויטרס
נרנדרה מודי / צילום: רויטרס

עונת הבחירות בהודו קרובה, וכן נתוני התמ"ג "מתעדכנים" שוב. הממשלה חישבה מחדש את נתוני התוצר הלאומי שכבר חושבו מחדש לפני כמה חודשים. התוצאה היא הפחתה של נתוני התוצר לפני עלייתו לשלטון של ראש הממשלה נרנדרה מודי, כדי שהנתונים שלו ייראו טובים יותר.

בעוד פחות מחצי שנה ייערכו בהודו הבחירות הכלליות, שיקבעו אם מודי ומפלגת הימין ההינדית שלו, בהרטייה ג'נאטה, תקבל כהונה נוספת בשלטון. לכן, האופוזיציה בראשות מפלגת הקונגרס הלאומי משוכנעת שהשינויים הם פוליטיים ולא כלכליים.

"נתוני התמ"ג המתוקנים הם בדיחה", צייץ בטוויטר חבר הפרלמנט וראש הממשלה לשעבר פי. צ'ידמבראם, ממפלגת הקונגרס, "והם בדיחה גרועה".

לשכת הסטטיסטיקה הגיבה בהודעה שהשינויים בנתונים אינם ממניעים פוליטיים. לדבריה, הם משקפים את הפרקטיקה העולמית העדכנית הטובה ביותר למדידת תוצר מקומי גולמי. שר האוצר ארון ג'ייטלי הגן אישית על לשכת הסטטיסטיקה.

"הלשכה היא גוף אמין במיוחד. היא שומרת על עצמאות מוחלטת ממשרד האוצר", הוא אמר לתקשורת המקומית בראיון טלוויזיה. "הנתונים החדשים כוללניים ומשקפים הרבה יותר את הכלכלה ההודית".

הדיון על ביצועיו הכלכליים היחסיים של מודי הוצת באוגוסט, עם הדיווח הראשון על שינוי תחשיבי התמ"ג משנת 1994 ואילך.

ב-2015 נעשה שינוי בבסיס וברכיבי התמ"ג, בחישוב של שלוש שנים בלבד, שהעלה מאוד את הצמיחה הכלכלית בימיו של מודי בשלטון. הנתונים שפורסמו באוגוסט, לעומת זאת, הצביעו על צמיחה גבוהה יותר בימי הממשלה הקודמת בראשות מפלגת הקונגרס, ביחס לכל תקופה שבה כיהן מודי. האופוזיציה הציגה זאת כהוכחה ליכולת הניהול העדיפה שלה את הכלכלה. הממשלה השיבה שיהיו שינויים נוספים בנתונים.

הם הגיעו ביום ד' שעבר, והתסריט התהפך. לפי התיקון הקודם, הכלכלה צמחה ב-7.7% בחמש השנים האחרונות של שלטון מפלגת הקונגרס, וב-7.35% בשלטון בהרטייה ג'נאטה ושותפיה מאז 2014. התיקון החדש מצביע על צמיחה של 6.7% בלבד בשנה בכהונת מפלגת הקונגרס הלאומי.

"אני חושש שכל התרגיל הזה מטיל צל על האמינות של נתוני התמ"ג ההודי", אמר מילן ויישנב, עמית מחקר בכיר בתוכנית דרום אסיה בקרן קרנגי לשלום בינלאומי. "כשאפילו פקידי ממשלה בעבר ובהווה מגרדים את הראש, ברור שיש בעיה".

ראש הממשלה מודי עלה לשלטון בהבטחה לשפר את הכלכלה השלישית בגודלה באסיה, והתמ"ג הוא כלי חשוב למדידת הצלחתו בכך. בסקירה מ-2015, ויישנב חישב שכל עלייה של נקודת אחוז בנתון הצמיחה הכלכלית משפר את סיכויי מפלגת השלטון לנצח בבחירות ב-8%.

תרגילי התמ"ג חושפים את מודי להאשמות שהממשל שלו מבצע מניפולציות בנתונים הכלכליים כדי לשפר את סיכויים להיבחר שוב, אומרים אנליסטים. ניו דלהי מואשמת גם בהפעלת לחצים על הבנק המרכזי ההודי ליישם מדיניות תומכת בצמיחה. הבנק המרכזי נוטה להתמקד באינפלציה ובבעיית החובות הרעים במגזר הבנקאי.

בבחירות האחרונות במדינות מחוז, מפלגות האופוזיציה הרבות קראו תיגר על הרקורד הכלכלי של מודי, והכלכלה תהיה כנראה מוקד מערכת הבחירות בשנה הבאה, שייערכו לכל המאוחר באמצע מאי.