הפלסטינית הראשונה בקונגרס האמריקאי הבא מתכננת משלחת מחוקקים לגדה

רשידה טליב, צירה דמוקרטית ממדינת מישיגן, מתכננת לקעקע את הסטטוס-קוו בקונגרס: במקום להשתתף בסיור לימודי בישראל למחוקקים חדשים, ביוזמת ובמימון אייפ"ק – מסורת בת עשרות שנים – מתכננת טלאיב לארגן משלחת צירים לסיור לימודי בגדה • "הסיור של אייפ"ק הוא חד-צדדי" • תומכת ב-BDS

ראשידה טלאיב / צילום: רויטרס
ראשידה טלאיב / צילום: רויטרס

רשידה טליב, צירה דמוקרטית ממדינת מישיגן במושב הבא של בית-הנבחרים, שיכונס בינואר, תהיה המחוקקת הראשונה ממוצא פלסטיני בקונגרס (ואחת משתי המוסלמיות הראשונות על גבעת הקפיטול) - והיא מתכננת לנצל את מעמדה כדי לסייע לפלסטינים מעבר לים, במזה"ת.

בראיון לאתר האינטרנט אינטרספט (Intercept) - מיסודם של העיתונאים שחשפו את מסמכי סנאודן - מבהירה טליב, שהיא נחושה לקעקע את הסטטוס-קוו בוושינגטון, כמו רבים מהמחוקקים הטריים של המחזור החדש בקונגרס. מבחינתה, שבירת הסטטוס-קוו תהיה ארגון משלחת של הקונגרס לגדה המערבית כדי לבדוק את מצב הפלסטינים שם. זאת, במקום השתתפות בסיור לימודי בישראל למחוקקים חדשים, ביזמה ובמימון של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

הסיור בישראל, שמיועד רק למחוקקים בשנתם הראשונה בקונגרס, הוא מסורת בת עשרות שנים. הוא ממומן ע"י הזרוע החינוכית של אייפ"ק ונערך בדרך כלל באוגוסט, בפגרת הקיץ של הקונגרס. הסיור נמשך שבוע וכלולות בו פגישות עם בכירים ישראליים בתחומי הפוליטיקה, הצבא, העסקים והתרבות.

תומכי אייפ"ק - וגם מתנגדי השדולה - מודים שיוזמה זו מוצלחת מאוד מבחינת ישראל. היא מטמיעה במחוקקים החדשים את נקודות ההשקפה הישראליות וחושפת אותם לבעיות הסבוכות של המזה"ת מנקודת מבטה של ישראל. הכוונה היא להפוך את המחוקקים החדשים לחברים בקואליציה הפרו-ישראלית על גבעת הקפיטול.

זווית אחרת של הסכסוך

טליב אמרה, כי היא מקווה לנצל את שורשיה המזרח-תיכוניים כדי לחשוף את עמיתיה החדשים לזווית אחרת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריה, היא מתכננת למקד את הסיור המתוכנן שלה בנושאים חלופיים שלא עולים בסיור של אייפ"ק: מעצר ילדים פלסטיניים, חינוך, גישה למים נקיים ומצוקה כלכלית. היא מקווה להביא את המשלחת לבית אור אל פוקא, כפר בצפון הגדה המערבית שבו חיה סבתה..

לא ברור מי יצטרף לטליב לסיור ואילו ארגונים אמריקאים יתמכו ביזמה. אך המחוקקת העתידית מבהירה שמטרתה היא להדגיש את הממד האנושי של הבעיה הפלסטינית, להציע חלופה לאג'נדה של אייפ"ק, ולהדגיש את אי-השוויון שנובע מעצם טבעו של כיבוש הגדה. היא טוענת, שמצבם של הפלסטינים בגדה משול למצבם של השחורים בארה"ב בתקופת ההפרדה הגזענית. היא אינה מתכננת פגישות עם אנשי הרשות הפלסטינית או עם נציגים של ממשלת ישראל, בניגוד לסיור של אייפ"ק ששם דגש עם פגישות עם אנשי מפתח ישראליים.

"אני רוצה שנראה את ההפרדה בגדה וכיצד היא מונעת מאיתנו להשיג שלום אמיתי באזור", אמר טליב. "אינני חושבת שאייפ"ק מספק כלים הוגנים ומציאותיים לבחינת הבעיות. השדולה היא חד-צדדית... הוא עורכים סיורים משופעים במותרות בישראל, אך הם אינם מראים את הצד שאני יודעת שהוא נכון, הצד שמראה מה קרה לסבתא שלי ולמשפחתי בגדה".

"אני אישית תומכת בתנועת BDS", אמרה עוד טלאיב. לדבריה, חרם כלכלי הוא אחת מהדרכים להסיט את דעת הקהל ל"נושאים כגזענות והפרות של זכויות האדם ע"י ישראל". בעבר אמרה טלאיב כי היא תומכת במדינה אחת, עם שוויון זכויות ליהודים ולערבים.

ננסי פלוסי/ צילום: shutterstock
 ננסי פלוסי/ צילום: shutterstock

ננסי פלוסי מבטיחה לתמוך בישראל

המחוקקת הפלסטינית תצטרך להיאבק בממסד המפלגה הדמוקרטית, גוש מוצק של תמיכה חזקה בישראל. סקרי דעת קהל מראים, כי אמריקאים שמגדירים עצמם כדמוקרטים תומכים פחות בישראל ובעמדות ממשלתה, אך לא כך הסיעות הדמוקרטיות בסנט ובבית-הנבחרים.

בכנס של המועצה הישראלית-אמריקאית, ארגון ארצי של אמריקאים ממוצא ישראלי, שנערך בסוף השבוע בפלורידה, ניסתה ננסי פלוסי, שתהיה כנראה היו"ר הבא של בית-הנבחרים, להתנער מטענות שהמפלגה הדמוקרטית שוב אינה תומכת בישראל במידה מספקת. היא אמרה, שכיו"ר הבא של הבית - אם אכן תיבחר למשרה - היא מתכננת למנות תומכי ישראל, רובם יהודים, לראשי ועדות מפתח בבית-הנבחרים, בינואר הקרוב.

היא אמרה, כי תמנה את הסנטורית ניטה לאואי לראש ועדת ההקצבות. אליוט אנגל יהיה יו"ר ועדת החוץ. טד דויטש יהיה ראש ועדת המשנה למזה"ת. אדם שיף ימונה ליו"ר ועדת המודיעין, אלסי הסטינגס יהיה ראש הוועדה למעקב אחר זכויות האדם. כל אלה מחזיקים בדעות פרו-ישראליות מובהקות. איך מקווה טלאיב להבקיע את החומה הזו טרם ברור.