כמה קל לעשוק קהל צרכנים שבוי: למה סופגנייה בפסטיגל עולה פי 4 ממחירה בסופר?

ההורים רותחים מזעם, אבל המחירים בשמיים: 15 שקל לסופגנייה, פרעצל, תפוח מתוק או ארטיק גומיגם; במבה תעלה 12 שקל; פופקורן קטן 25 שקל ונקניקיה בלחמנייה 30 שקל • ועוד לא אמרנו מילה על מחיר הכרטיס

סופגניות / צילום: תמר מצפי
סופגניות / צילום: תמר מצפי

כמה קל לעשוק קהל צרכנים שבוי? כזה שיגבו ממנו 15 שקל על משקה מוגז או 10 שקלים על בקבוק מים? שלא נדבר על 15 שקל לסופגנייה, פי 5 ואף יותר מזה לעומת מחירי הסופגניות ברשתות המזון. לשם המחשה הסופגניות המתוחכמות ביותר בקונדיטוריות עולות 12-13 שקל, המחיר לסופגנייה בסופרמרקט נע בין 1 ל-3 שקלים ויש להניח שזהו סוג הסופגניות שנמכרות במזנונים במופעי החג.

אלו רק חלק מהמחירים שפוגשים אלפי המבקרים גם השנה בפסטיגל - המופע המזוהה ביותר עם חג החנוכה. למה? כי אפשר. כמדי שנה ההורים שמקווים להגינות מסוימת במזנונים - מגלים שתקוותם מתבדה. מחירון שהעלו הורים לרשתות החברתיות חושף את התסכול: 15 שקל הוא המחיר לסופגנייה (לאור פרסומים הזכיין ניאות להוריד את המחיר לסופגנייה ל-10 שקלים), 15 שקל יעלה פרעצל, תפוח מתוק או ארטיק גומיגם. במבה זוכה למחיר של 12 שקלים, אפילו יותר מהדיוטי פרי. פופקורן קטן יעלה 25 שקל ונקניקיה בלחמנייה תעלה 30 שקל.

המחיר לכרטיס כניסה בקופות עומד על כ-172 שקל. כרטיסים מוזלים נמכרים דרך אתרי אינטרנט, מועדוני צרכנות, כרטיסי אשראי ועוד כשאפשר להוזיל את המחיר ב-50% וביותר מכך. כך שמוזל או לא יחד עם המחיר במזנונים הבילוי בחנוכה ממשיך להוות הוצאה מכבידה גם השנה.

המבקרים בפסטיגל שמביאים מזון ושתייה מהבית, כי לשמחת כולנו זה מותר - יודעים לספר על מוכרנים ש"דוחפים" מוצרים באמצעות "דוכן נייד" שהם נושאים עליהם וכך מסתובבים בין הקהל - גם זה שמונע מעצמו את הביקור במזנון עם הילדים. לצד המזון והשתייה צעצועים מנצנצים יותר או פחות נמכרים במחירים מנצנצים יותר. עד כמה ההורים יכולים למחות נגד המחירים הללו ולהצביע ברגליים? - במבחן הרעיון הנושא הזה עובד טוב יותר מאשר במבחן המציאות, ועדיין - ככל שהצרכנים השבויים לא יאפשרו לזכיינים ולמוכרים לעשות ככל העולה על רוחם, התופעה הזו תיעלם. בעקבות הפרסומים בתקשורת, כבר הספיק הזכיין להוריד את מחיר הסופגנייה ל-10 שקלים, רק פי 4 מהמחיר בסופר.

"הורדנו את המחירים"

מהפקת הפסטיגל נמסר: "כמו בשנים קודמות כך גם השנה, המזנונים במתחם אינם שייכים לפסטיגל או בשליטתנו. מדובר בזכיין פרטי שקשור בהסכם עם חברת מרכז הירידים. לצערנו אין לנו כל יכולת השפעה ו/או שליטה בנושא".

לשאלה מדוע ההפקה לא מטילה וטו על מחירים מופקעים ומתערבת בנושא הוסבר כך: "המזנונים הם מנדט של החברה לתערוכות וירידים. מכרזים שהם מוציאים ומחליטים. לצערנו כאשר אנחנו שוכרים את האולם המזנונים וכל המשתמע מהם, הם עובדה קיימת שאין לנו יכולת להשפיע עליה או להביע דעה כלשהיא על בחירת הזכיין והמחירים".

תגובת אקספו (מרכז הירידים): "המזנונים באקספו תל אביב מופעלים לאורך השנה ע"י זכיין פרטי אשר זכה במכרז. במסגרת המכרז נקבעו מספר מוצרים במחירים מוזלים ומפוקחים - דוגמת מים, קפה, תה, בייגלה ועוד. בנוסף לכך הזכיין רשאי למכור מגוון מוצרים נוספים. לטובת המבקרים חברת אקספו תל אביב פנתה לזכיין בבקשה להוזיל את המחירים, הזכיין נענה לבקשה וכך לדוגמה מחיר הסופגניות מעתה יעמוד על עשרה שקלים".