נוף נפלא בהרי יהודה: מהר יעלה לתחנת בר גיורא

לפי האגדה, כאן חי שיח' בדר, סגפן עושה ניסים ועמו מאמיניו. מסופר שכוח צבאי עייף וצמא הגיע לכאן. שיח' בדר ניפץ כד חרס ומכל שבר שלו בקע מעיין להרוות את צמאונם. המבנה השתמר יפה על קירותיו וכיפותיו • מסלול לסוף השבוע

מרומו של הר יעלה נשקף אחד המראות היפים בהרי יהודה: ערוצו העמוק של נחל שורק, הרי ירושלים, שיפולי הרי חברון, השפלה ומישור החוף. מצפון למגדל היערן מתחיל שביל מסומן ירוק, במורד השלוחה דרך יער אורנים. כעבור כמה מאות מטרים מגיעים אל דרך עפר מסומנת כחול. פונים בה ימינה ובעיקול הבא שמאלה, בשביל מסומן שחור. השביל גולש במורד, מתייצב על קו גובה באמצע המדרון שמעל נחל שורק ונמשך לאורכו תוך שהוא חוצה את סבך החורש ומתפתל עם הנחל.

הוא חוצה אוכף שמפריד בין חורבת טורא, מצודה יהודית עתיקה מהמאות 7-8 לפנה"ס הניצבת בראש גבעה מחודדת לבין שלוחת נס הרים וגולש הלאה במדרון לעבר דיר א-שיח’, מבנה מבודד שכיפתו הלבנה נראית מבעד לעצים. מעל החורבה, השביל השחור נפגש בשביל כחול שמגיע מימין. מיד אחריו הוא מסתיים. ממשיכים ללכת בשביל הירוק שמאלה, לעבר החורבה.

לפי האגדה, כאן חי שיח' בדר, סגפן עושה ניסים ועמו מאמיניו. מסופר שכוח צבאי עייף וצמא הגיע לכאן. שיח' בדר ניפץ כד חרס ומכל שבר שלו בקע מעיין להרוות את צימאונם. המבנה השתמר יפה על קירותיו וכיפותיו. ממשיכים במורד בשביל הירוק, שמגיע עד ערוצו של נחל קטלב, חולף במנהרה מתחת למסילת הרכבת בגשרון מעל הנחל ומגיע אל חניון בר גיורא.

• עונה מומלצת: כל השנה

• התאמה: משפחות מיטיבות לכת

• קושי: בינוני. שבילים צרים וירידה תלולה

• אורך מסלול: 6 ק"מ

• משך מסלול: כארבע שעות

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 9, "מבואות ירושלים" (מהדורה אחרונה: 2011)

•הגעה מהמרכז: נוסעים על כביש ירושלים-תל-אביב (מס’ 1) מזרחה עד מחלף שער הגיא ופונים ימינה, לכיוון בית שמש (כביש 38 דרום). חוצים את מסילת הברזל ופונים שמאלה לאזור התעשייה של בית שמש ומחסיה. בכיכר השנייה פונים שמאלה במעלה כביש 3866 (שילוט למערת הנטיפים - אבשלום). בראש העלייה פונים שמאלה למערת הנטיפים וימינה להר יעלה. המסלול איננו מעגלי. יש צורך בהקפצת רכבים. הגעה לנקודת הסיום: ממשיכים בכביש 3866 עד צומת בר גיורא. פונים שמאלה, במורד נחל קטלב. בסוף הירידה פונים שמאלה בדרך מסומנת אדום לתחנת בר גיורא. בגלל קו ההפרדה הרציף צריך להמשיך עד שאפשר להסתובב. נוסעים בדרך עפר כ-2 ק"מ עד לחניון שליד לתחנה.