לקראת הכרעה: שר הכלכלה יקיים מרתון של מפגשים עם ראשי ענף המלט

זאת לקראת גיבוש הכרעה סופית בעניין הבקשה של מלט הר טוב להטיל היטל היצף על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון • בדיונים עם השר אלי כהן ישתתפו נציגי נשר, מלט הר טוב, ועדי העובדים בשתי החברות, נציגי ארבע החברות שעוסקות ביבוא מלט והנספח הכלכלי של יוון בישראל

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן / צילום: איל יצהר

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מתכוון לקיים מחר (ב') מרתון של מפגשים עם ראשי ענף המלט בארץ, וזאת לקראת גיבוש הכרעה סופית שייתן עד השבוע הבא בעניין הבקשה של מלט הר טוב להטיל היטל היצף על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון.

ל"גלובס" נודע כי לקראת שורה המפגשים שמתכננת לשכתו של כהן, פונו לשם כך מספר שעות בלוח הזמנים שלו למחר (ב'). המפגשים יערכו בלשכתו בירושלים, וישתתפו בו נציגי נשר, מלט הר טוב, ועדי העובדים בשתי החברות, נציגי ארבע החברות שעוסקות ביבוא מלט והנספח הכלכלי של יוון בישראל.

בשבוע שעבר הוועדה המייעצת להיטלי סחר הגישה לכהן את המלצתה הרשמית, וזאת בתום תקופה ממושכת שבה היא בחנה את העמדות של הגופים השונים ביחס לבקשה של מלט הר טוב להגביל את יבוא המלט מטורקיה ומיוון. מלט הר טוב טענה כי המלט ממדינות אלה מיובא בתנאי היצף, כך שהוא נמכר בשוק המקומי במחיר נמוך יותר ממחירו בשוק המוצא, ובכך חושף את הייצור בישראל לסכנה.

בעוד שהממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה קבע בתום חקירה ממושכת כי אכן מתקיים יבוא בהיצף, הוועדה המייעצת החליטה להמליץ לא להטיל היטל כזה. ההמלצה של הוועדה המייעצת הועברה לכהן בשבוע שעבר - ובו-זמנית עובדי מלט הר טוב הגיבו בשורה של הפגנות ברחבי הארץ, שגם כללו חסימה של כבישים מרכזיים.

המתנגדים להטלת היטל היצף טענו מנגד כי מלט הר טוב אינה יעילה ולא השקיעה במיכון חדש שיאפשר לה לייצר במחירים תחרותיים.

את עובדי מלט הר טוב מלווה ההסתדרות הכללית, והיום (א') יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קרא לשרי האוצר והכלכלה להטיל את ההיטל המבוקש: "מדובר בשעת מבחן למשק, והבחירה שעומדת בפני מקבלי ההחלטות היא להטיל מס על יבוא המלט הטורקי והיווני או לרסק את התעשייה המקומית".

עוד אמר ניסנקורן כי "ללא היטל, תיווצר כאן תחרות בלתי הוגנת שתפגע במטה לחמן של יותר מ-2,000 משפחות. עובדי החברות הישראליות לייצור של מלט, נשר ומלט הר טוב לא ישנים כבר שבועות ארוכים וממתינים בדריכות שמדינת ישראל תקבל את ההחלטה הנכונה ותמנע בכך את קריסתו של ענף המלט בישראל. את הפגיעה בתעשייה כחול-לבן ובתוצרת המקומית חייבים לעצור, ואני קורא למקבלי ההחלטות להתעשת ולמנוע משבר עמוק".