12 חשודים בעושק קשישים בסכומים של מאות אלפי שקלים

החשודים נעצרו הבוקר לאחר שפשטו על בתיהם ובתי העסק של בגין עבירות של הלבנת הון, מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הונאה ועבירות נוספות • מדובר בשרלטנים שמפעילים מוקדי טלמרקטינג, בהם הם או נציגי מכירות חסרי מצפון מטלפנים לצרכנים מוחלשים בכדי למכור להם שוב ושוב מוצרים מיותרים באלפי שקלים

קשישה ומטפלת  / צילום: שלומי יוסף
קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף

עושק הקשישים: בעקבות פעילות חקירתית משותפת של משטרת ישראל, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רשות המסים והרשות להגנת הפרטיות, נעצרו הבוקר (ב') 12 חשודים בגין הונאה ומרמה של קשישים בסכומים הנאמדים במאות אלפי שקלים.

מדובר בשרלטנים שמפעילים מוקדי טלמרקטינג בהם הם או נציגי מכירות חסרי מצפון מטלפנים לצרכנים מוחלשים בכדי למכור להם שוב ושוב מוצרים מיותרים באלפי שקלים - תופעה שקיימת מזה שנים ובאחרונה עלתה לכותרות, בין היתר בעקבות אישור תכנית כוללת שאמורה למגר את התופעה ולתקוף את העוסקים בה מכמה זוויות, דרך ענישה מוגברת, דרך עירוב חברות האשראי, דרך ענישה אישית לעוסקים במלאכה ועוד.

עד שתבשיל התכנית מוטב שהמוחות שמאחורי עושק הקשישים ישבו מאחורי סורג ובריח: "במהלך השנה האחרונה, נוהלה על ידי מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל-אביב, הרשות להגנת הצרכן, רשות המסים והרשות להגנת הפרטיות חקירה סמויה שבמרכזה הונו החשודים בשיטתיות ולאורך זמן את קורבנותיהם - קשישים תמימים ו"עקצו" מהם מאות אלפי שקלים במזומן, כשהם מתחזים לסוכני טלמרקטינג", כך מפרסמת הרשות להגנת הצרכן. בנוסף ל-12 החשודים העצורים צפויים מעצרים נוספים.

על פי החשד - כך פעלה השיטה: בשלב הראשון החשודים איתרו קשישים אשר מתעניינים או התעניינו בעבר במוצרים כלשהם. בשלב הבא הם ביצעו שיחות טלפון לאותם קשישים, הציגו עצמם כמוכרים בחברות שונות להן העניקו שמות שונים. הקורבנות נענו להצעות החשודים ושילמו להם דמי חברות במועדון, בתמורה להבטחה שיקבלו במתנה את המוצר בו התעניינו. בפועל, החשודים גבו מהקורבנות אלפי שקלים בגין כל עסקה כראות עיניהם. הסיפור היה שב וחוזר על עצמו מדי תקופה כשהחשודים ממשיכים להונות את הקשישים ולשלשל במרמה כספים לכיסם.

הבוקר, עם מעבר החקירה מסמויה לגלויה, פשטו שוטרי מחוז תל-אביב וחוקרי רשויות האכיפה השותפות על בתיהם ובתי העסק של החשודים ועצרו לחקירה 12 חשודים בגין עבירות של הלבנת הון, מרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, הונאה בכרטיס חיוב, קשירת קשר לביצוע פשע, עבירות עפ"י פקודת המסים ועפ"י חוק הגנת הצרכן. במהלך הפשיטה נתפסו רכבי יוקרה וכן ציוד מחשוב רב אותם תבקש המשטרה לחלט בסיום ההליך. חשודים יובאו מחר בשעות הבוקר לבית משפט השלום בתל-אביב שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מודה כי הקנסות בהיקף של מיליוני שקלים שהוטלו על החשודים בעושק קשישים בעבר (על ידי הרשות להגנת הצרכן) כנראה שלא יבלמו את התופעה שממשיכה מזה שנים. לדבריו, "נוכלים שפועלים להונות קשישים צריכים לשבת מאחורי סורג ובריח. הקנסות שנתנו בעבר לא היו מספיק מרתיעים ורק ענישה פלילית לבעלים ולמנהלים תסייע לשים סוף לתופעה המכוערת של ניצול הקשישים. בנוסף, לענישה הפלילית אנו מקדמים צעדים נוספים למיגור התופעה ביניהם הקמת מאגר למניעת שיחות טלמרקטינג, סגירת ברז האשראי לחברות מפרות ומוקד סיוע".