עמק הסיליקון הרים את וואווי, האם וושינגטון תפיל אותה?

חששה של ארה"ב מהדומיננטיות של וואווי בטכנולוגיית 5G הוביל אותה לשורת צעדים נגד החברה, בטענה שהפרה את הסנקציות על איראן • ארה"ב עלולה לאסור על וואווי לרכוש מוצרים מספקיות אמריקאיות, אבל מי שעלול לשלם את המחיר הן דווקא חברות כמו אינטל, קוואלקום וברודקום

וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב  / Shutterstock
וואווי/ צילום: א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

חברת וואווי (Huawei) הסינית נמצאת כיום במוקד מאבק בין סין לארה"ב. לפני כשבועיים פתחה ארה"ב בקמפיין במסגרתו היא מנסה לשכנע את בעלות בריתה להימנע משימוש בציוד תקשורת של וואווי. בנוסף, סמנכ"לית הכספים של החברה, מנג וואנז’ו, נעצרה בוונקובר ב-1 בדצמבר לבקשת הרשויות האמריקאיות, שחוקרות חשדות להתחמקות במרמה מהסנקציות באמצעות ביצוע מכירות לאיראן. המעצר מעיב על המשא ומתן בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם בנוגע להסכמי הסחר.

חברות אמריקאיות דווקא שיחקו תפקיד קריטי בהפיכת וואווי הסינית לאחת מחברות הטלקום הדומיננטיות בעולם. ענקיות עמק הסיליקון - החל מאינטל וכלה בברודקום וקוולקום - נמנות עם הספקיות הגדולות ביותר של וואווי, שרוכשת את הרכיבים שלהן כדי לייצר ציוד כמו תחנות בסיס ונתבים, וכן מכשירי טלפון ניידים במותג של עצמה. על פי אחת ההערכות, וואווי תרכוש רכיבים בשווי כולל של עד 10 מיליארד דולר מחברות אמריקאיות בשנה הנוכחית - סכום דומה לזה שמוציאה סין על יבוא כלי רכב מארה"ב.

קוולקום ואינטל גם משתפות פעולה עם וואווי בפיתוח טכנולוגיות הדור הבא 5G. שאיפתה של החברה הסינית להפוך למובילה עולמית בתחום זה מעוררת חרדה בקרב חלק מאנשי הממשל בוושינגטון.

מהלכיה של ארה"ב נגד וואווי בגין הפרה לכאורה של הסנקציות עלולים להיות מרחיקי לכת עד הטלת איסור על וואווי לרכוש מוצרים מספקיות אמריקאיות. בגלל התלות ההדדית בין וואווי לחברות אמריקאיות, עלולים מהלכים אמריקאים אלה לזרוע הרס בפעילויותיה של וואווי, ובמקביל גם לפגוע בפעילותן העסקית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות. זאת בשל התלות ההדדית בין וואווי לחברות האמריקאיות. מניותיהן של חברות טכנולוגיה בסין ובארה"ב כבר ירדו השנה בשל התגברות החששות שהמתח בתחום הסחר ישבש את הפעילות העסקית באזור האוקיינוס השקט.

המתחרה הסינית של וואווי כמעט קרסה בגלל ארה"ב

אינטל וקוולקום, שרושמות הכנסות עצומות מסין, הן יותר מספקיות בלבד מבחינתה של וואווי. בדוח השנתי של וואווי מתוארת אינטל כ"שותפה אסטרטגית", ושתי החברות משתפות פעולה במגוון תחומים, כולל טכנולוגיית הדור החדש 5G. גם קוולקום משתפת פעולה עם וואווי ב-5G. החשש מהדומיננטיות של וואווי בטכנולוגיית 5G הוא שהביא להחלטתה של ארה"ב למנוע את השתלטותה של ברודקום על קוולקום במועד מוקדם יותר השנה. שתי החברות סירבו להגיב.

בעקבות מעצרה של מנג, וואווי עושה מאמצים להרגיע את ספקיותיה. בתזכיר מתאריך 6 בדצמבר, שהגיע לידי וול סטריט ג'ורנל, כתבה וואווי כי אינה מודעת לשום הפרת חוק מצדה של מנג, וכי "אין זה הגיוני מצדה של ארה"ב להשתמש בשיטות כאלה להפעלת לחץ על יישות עסקית". שותפויותיה של וואווי עם ספקיות עולמיות לא ישתנו, מסרה וואווי.

אם תגיע ארה"ב למסקנה שוואווי לא צייתה לסנקציות האמריקאיות, יינקטו צעדים נוספים. מתחרתה הסינית העיקרית של וואווי, ZTECorp, נקנסה לאחר שהודתה כי לא צייתה לסנקציות האמריקאיות, ולאחר שהחברה ביצעה הפרות נוספות של תנאי ההסדר עמה, הטילה ממשלת ארה"ב איסור זמני על חברות אמריקאיות למכור לה מוצרים, במהלך שכמעט גרם לקריסתה של ZTE. באוקטובר הטילו הרשויות איסור דומה על יצרנית השבבים הסינית Fujian Jinhua Integrated Circuit מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי ובכלכלה.

גם חברות אמריקאיות עלולות להפסיד, זאת משום שסין היא הקונה השנייה בגודלה בשוק יצוא המוליכים למחצה מתוצרת ארה"ב, שהיקפו הגיע בשנה שעברה ל-58.4 מיליארד דולר, לדברי מנהלת הסחר הבינלאומי של ארה"ב. וואווי לבדה צפויה לרכוש השנה רכיבים מתוצרתן של חברות אמריקאיות בשווי כולל של כ-10 מיליארד דולר, לעומת 8 מיליארד דולר ב-2017, להערכת הנדל ג'ונס, סמנכ"ל טכנולוגיה בחברות הייעוץ הטכנולוגי International Business Strategies, שסוקרת את מגזר ההייטק הסיני. "יש רשימה ארוכה למדי של חברות שעלולות להיפגע קשות" אם תאבד וואווי את גישתה לספקיותיה האמריקאיות. זה עלול להיות מצב חמור מאוד", אמר ג'ונס.

וואווי היא חברת הטכנולוגיה הסינית שעד כה הוציאה את הסכום הגבוה ביותר על מחקר ופיתוח. יש לה יחידת עיצוב שבבים פנימית, שהיא השביעית בגודלה בעולם. היחידה מפתחת שבבים איכותיים לבינה מלאכותית, והשבבים מתוצרתה העצמית מחליפים באופן גובר את השבבים של ספקיות זרות בסמרטפוני וואווי. אך החברה הסינית עדיין תלויה ביבוא מיצרניות שבבים אמריקאיות כמו ברודקום, Xilinx ו-Analog Devices לרכיבים בציוד הטלקום שלה, על פי פילוח ספקיותיה של וואווי שביצע בנק ההשקעות ג'פריס. וואווי רוכשת ציוד מיצרנית ציוד אחסון הנתונים סיגייט טכנולוג'י עבור הציוד העסקי שהיא מייצרת. כמו כן משתמשת וואווי בשבבי זיכרון מתוצרת מיקרון טכנולוג'יס בסמרטפונים שלה, לדברי הבנק.

אחת מדוברות Xilinx ציינה שהחברה "מודעת למצב ועוקבת אחריו מקרוב". הספקיות האחרות סירבו להגיב.