אחרי ביטול ההצבעה על הברקזיט: העסקים בבריטניה נערכים לעזיבת האיחוד האירופי ללא עסקה

דחיית ההצבעה בפרלמנט הבריטי שיגרה גלי הלם בעולם העסקים • יצרני רכב עם שרשראות אספקה הדוקות, שנתונים לאיום של מכסים, הם בין המגזרים החשופים ביותר לפגיעה • גם מגזרי התרופות, התעופה והקמעונאות הזהירו מפרישה ללא עסקה

מפעל ייצור של המוניות הלונדוניות בבריטניה. / צילום: רויטרס Darren Staples ,
מפעל ייצור של המוניות הלונדוניות בבריטניה. / צילום: רויטרס Darren Staples ,

בעוד ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מנסה להציל את העסקה שהיא השיגה לעזיבת האיחוד האירופי, עסקים משני צדי התעלה הבריטית נערכים לתרחיש גרוע מכול - ברקזיט ללא עסקה.

מיי דחתה אתמול את ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים הערב (ג') בפרלמנט הבריטי על העסקה שלה עם האיחוד האירופי, תוך הודאה שאין לעסקה רוב בפרלמנט. עם שלושה חודשים וחצי עד 29 מארס שבו התחייבה בריטניה לעזוב את האיחוד, חלון הזמן לדיונים על עסקה אחרת קטן למדי.

במשך חודשים, חברות ועסקים נערכים לברקזיט ללא הסכם על הסחר העתידי בין בריטניה לאיחוד האירופי. פירוש הדבר עלול להיות מחסור בכוח עבודה בבריטניה, עיכובי סחורות בתחנות הגבול ומכסים חדשים על כל דבר, ממכוניות עד יין.

חברות צוברות סחורות יבוא במחסנים שלהן, מעבירות עובדים ומתכננות פתרונות לשיבושים בקווי אספקה ואי ודאות רגולטורית.

הנהלות העסקים תומכות בדרך כלל בעסקה שמציעה מיי, מפני שהיא מאפשרת להן להיערך לברקזיט. דחיית ההצבעה אתמול שיגרה גלי הלם בעולם העסקים: מניות של חברות גדולות רבות צנחו, והליש"ט ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מאוקטובר 2017.

"זו מכה נוספת לחברות שזקוקות לבהירות כמו אוויר לנשימה", אמרה קרוליין פרברן, מנכ"ל קונפדרציית התעשייה הבריטית, שמייצגת 190,000 עסקים. "אם לא תהיה עסקה שתוסכם בקרוב, המדינה מסתכנת בגלישה למשבר לאומי".

אם הפרלמנט הבריטי לא יוכל להסכים על מתכונת כלשהי של ברקזיט, שטעונה גם הסכמה של האיחוד האירופי, ברירת המחדל היא יציאה מהאיחוד האירופי ב-29 במארס 2019 ללא עסקה.

יצרני רכב, עם שרשראות אספקה הדוקות, שנתונים לאיום של מכסים גם על המכוניות וגם על הרכיבים שלהן, הם בין המגזרים החשופים ביותר לפגיעה הכלכלית של תרחיש כזה. טויוטה דיווחה שהיא מחזיקה במלאי שלה בבריטניה רכיבי רכב שיספיקו לארבע שעות ייצור בלבד במפעליה בממלכה, והיא תלויה ב-50 משאיות שנכנסות לבריטניה מדי יום כדי לייצר את כלי הרכב שלה. שביתה בת שלושה שבועות של צוותי מעבורות צרפתיים ב-2015 שיבשה את קו האספקה של טויוטה בבריטניה למשך חודשיים, מסרה החברה בשימוע בפרלמנט.

כל תעשיית הרכב הבריטית מתבססת על 1,100 משאיות מטען ביום כדי לשמור על פעילות פסי ייצור, לפי התאחדות היצרנים. לפי הניתוח שלה, מכסים שיוטלו רק על מכוניות יוסיפו עלות של 2.7 מיליארד ליש"ט ליבוא הבריטי, ושל 1.8 מיליארד ליש"ט ליצוא.

גם התאחדויות שמייצגות את מגזרי התרופות, התעופה/חלל והקמעונאות הזהירו אתמול מפני ברקזיט ללא עסקה עם האיחוד האירופי. חברות כמו איירבוס וענקית התרופות פייזר כבר הוציאו מיליוני ליש"ט על תוכניות לשעת חירום ועל צבירת חלקים ומוצרים מוגמרים כדי להבטיח לעצמן אספקה סדירה אחרי הברקזיט.

שלושה רבעים מיבוא התרופות הבריטי הם מהאיחוד האירופי, ובשבוע שעבר הזהירה ממשלת בריטניה ששיבושים אפשריים בתחנות הגבול אחרי 29 במארס עלולים להימשך שישה חודשים.

שטחי האחסון של מוצרים כמו תרופות ומזון כבר אוזלים בתחומים מסוימים כמו אחסון בקירור, לפי הנהלות של חברות וחברות לוגיסטיקה.

הבנקים נערכים לברקזיט ללא עסקה זה חודשים, עם פניות לקבלת רישיונות להעברת פעילות למדינות אחרות באירופה, כדי להבטיח שהם יוכלו לשרת לקוחות באירופה בלי קשר למתכונת של הברקזיט. בנק אוף אינגלנד, הבנק המרכזי הבריטי, מציין בעיות לא פתורות כמו חוזי גידור בטריליוני ליש"ט לפוליסות ביטוח שצריכים להיות מועברים בין הצדדים כדי להישאר בתוקף. 

הספירה לאחור: המוסדות הפיננסיים שכפופים להודעה מראש של 90 יום

למגזר הפיננסי העולמי יש בעיה גדולה יותר עם הברקזיט, במגזר שבו חוזים כפופים בדרך כלל להודעה מראש של 90 יום. עד 29 במארס, להוציא תקופת החגים, המגזר הזה צריך לקבל החלטות כבר כעת.

התשתית הפיננסית הפגיעה ביותר היא הסליקה. לונדון היא העיר הדומיננטית בפעילות הזו, אבל המוסדות בלונדון שמבצעים סליקה לא יוכלו לעשות אותה לבנקים ולמשקיעים מאירופה היבשתית, אם בריטניה והאיחוד האירופי לא יסכימו על יחסי המשך מסוימים אחרי 29 במארס.

אם התסבוכת לא תיפתר, עלויות העברת העסקים של בית סליקה אירופי מלונדון יהיו גבוהות. זו אינה רק בעיה תיאורטית: העלויות הללו יגרמו בסופו של דבר למימון יקר יותר לכל סוגי החברות, המשקיעים והלווים הפרטיים.

הסליקה הפכה לחשובה הרבה יותר אחרי המשבר הפיננסי, כאשר הרגולטורים ברחבי העולם כפו על הבנקים להעביר יותר מסחר בנגזרים פיננסיים דרך גופי סליקה כדי לסייע להגביל את הפגיעה מחדלות פירעון של כל חברה. בתי הסליקה של לונדון מטפלים ביותר מ-90% מהמסחר העולמי בנגזרים מעבר לדלפק. לונדון ממלאת תפקיד מרכזי גם בסליקת עסקאות פיננסיות שידועות כסחר ריפו (הסכמי רכישה מחדש של ני"ע בתאריך שנקבע מראש) ומסחר במניות.

הנציבות האירופית הבטיחה שהיא תפעל כדי לסייע לבתי הסליקה. הבנק אוף אינגלנד ואיגודי בנקים הזהירו שהנציבות צריכה להודיע במהירות מה היא מתכוונת לעשות - וחשוב מזה, מתי. בלי בהירות, גופי הסליקה בלונדון ייאלצו אולי להוציא הודעות סיום התקשרות לחברות אירופיות לפני חג המולד, כדי להבטיח שהם לא יפרו את חוקי הסליקה האירופיים מ-30 במארס.