אינטרנט | בלעדי

גולשים דרך בזק? בקרוב אתם עלולים להישאר ללא חיבור

לקוחות בזק בחבילה שכוללת תשלום גם עבור תשתית וגם עבור ספק אינטרנט, ייאלצו בקרוב לעדכן את החבילה - אחרת הם עלולים להיות מנותקים אוטומטית מהרשת • הסיבה: הגבלות שהטיל משרד התקשורת על בזק

תשתיות אינטרנט ביתי  / צילום:  Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב /
תשתיות אינטרנט ביתי / צילום: Shutterstock ס.א.פ קריאייטיב /

עשרות אלפי לקוחות אינטרנט עשויים למצוא עצמם בקרוב בוויכוח מול ספקית האינטרנט שלהם ואף להישאר ללא חיבור פעיל. מדובר על לקוחות שמחוברים לאינטרנט במסגרת תוכנית של בזק בשם "בנדל הפוך". במסגרת התוכנית, הלקוח משלם עבור כל חבילת האינטרנט (תשתית + ספק) לבזק, שמספקת את התשתית, והיא מצדה מעבירה את התשלום לספק האינטרנט שבוחר הלקוח. כך כל התשלום נעשה בחשבונית אחת.

ואולם חבילה זו הוגבלה על-ידי משרד התקשורת לשנה בלבד, שמסתיימת בימים אלה. התוצאה היא שבזק לא תורשה להמשיך לספק את השירות במתכונת הזו, והלקוחות ייאלצו להתמודד מול סבך של ביורוקרטיה. מבחינת הלקוחות ב"בנדל ההפוך", האופציות הן כאלה:

1. הלקוחות ממשיכים לשלם לבזק עבור שירות התשתית, תשלום גבוה יותר, ובמקביל ממשיכים לגלוש דרך הספקית שנבחרה. הספקית תצטרך לדרוש את התשלום ככל הנראה מהלקוח, או שהלקוח ינותק וייאלץ לבחור ספקית אינטרנט חדשה ולשלם לה בנפרד. בכל מקרה, התשלום יפוצל לשני חשבונות שונים - עבור התשתית ועבור הספק.

2. אופציה נוספת היא שלקוחות שהצטרפו ל"בנדל ההפוך" של בזק, יהיו מודעים לתנאי החבילה ולעובדה שהיא לשנה בלבד. לקוחות אלה יכולים להיערך מראש ולסגור עסקה חדשה מול בזק ומול ספקית האינטרנט שלהם, וכך להימנע ממצב שבו המחיר עולה באופן אוטומטי או מפני ניתוק לא צפוי.

משיחות עם גורמים שונים בשוק האינטרנט עולה כי בשבועות הקרובים צפויה בוקה ומבולקה. מדובר בעשרות אלפים - ויש המעריכים אף יותר - של לקוחות שימצאו את עצמם בבעיה בחיוב או בגישה לאינטרנט. לקוחות רבים אינם מודעים לעובדה שחשבון האינטרנט מתפצל לשניים - עבור תשתית וספק, מאחר שהם רגילים לשלם הכול דרך בזק באמצעות "הבנדל ההפוך".

במשרד התקשורת מודעים לסוגיה ומנסים למצוא לה פתרון. משיחות עם גורמים במשרד נמסר כי בקרוב צפוי להתקיים דיון בנושא. במקור, ההגבלה שקבע המשרד לחבילה הזו נועדה להביא לכך שאותם לקוחות יעזבו בסופו של דבר את בזק ויפנו למתחרות. כך, חשבו במשרד, התחרות בשוק תגבר. אלא בפועל הלקוחות לא מספיק מודעים לכל המוקשים ולעובדה שבעצם "הבנדל ההפוך" מתפרק אחרי שנה. על-פי הערכות, במוקדי בזק מתקבלות אלפי שיחות מלקוחות שמול עיניהם רואים רק את בזק ולא יודעים בכלל מי הוא ספק האינטרנט שלהם.

בחלק ניכר מהמקרים הלקוחות כאמור ימשיכו לגלוש, אבל ימצאו שהם משלמים לבזק סכום גבוה יותר עבור התשתית, ובהמשך יקבלו דרישת תשלום מספקית האינטרנט. בזק בכל מקרה לא צפויה לנתק את הלקוחות, ויש להניח שהיא גם לא תעביר לספקיות את חלקן מעבר לשנה הנקובה בהסכם. חלק מהספקיות הקטנות בשוק מנתקות במודע את הלקוח בתום השנה, כדי להימנע מהמצב הזה, אלא אם כן הלקוח יצר קשר וביקש להמשיך את החבילה. ברירת המחדל אצלן, אחרי שהלקוח קיבל התראה על סיום החבילה, הוא שאם לא התקבל אישור להארכה - הלקוח מתנתק.

גם אם יימצא פתרון נקודתי לסוגיה הזו, בעתיד יצופו כנראה בעיות דומות. הבעיה המרכזית בשוק האינטרנט היא הפיצול המעוות שקיים היום בישראל בין חברת התשתית לבין ספק האינטרנט. הפיצול הזה, שאין כמוהו בכל העולם, יוצר עיוותים בשוק ומקשה על התפתחותו. בכל העולם השירות נמכר ללא הבחנה אלא כמוצר אחד.

הרפורמה מ-2015 הביאה לכך ש-650 אלף מנויים מקבלים שירותי אינטרנט מגורם אחד בלבד - כלומר ישירות מספק האינטרנט, אך ישנם עוד מאות אלפי לקוחות שממשיכים לשלם בנפרד לבעל התשתית ולספק בנפרד. יש לקוות שיצור-הכלאיים הזה ייעלם במהרה מחיינו.