פשרת-עתק בתביעת חברת החשמל נגד סימנס: כ-500 מיליון שקל

תביעות הענק של חברת החשמל ותובעים ייצוגיים נוספים הוגשה נגד סימנס הגרמנית ושותפותיה לקרטל ה-GIS • הפשרה הושגה במסגרת הליך גישור אליו הופנו הצדדים

חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק

תביעות הענק של חברת החשמל ותובעים ייצוגיים נוספים נגד סימנס הגרמנית ושותפותיה לקרטל ה-GIS (מסדרי מתח מבודדי גז שנחשבים לאמצעי חיוני להגנת רשתות החשמל במתח גבוה ועליון מפני שינויי מתח קיצוניים) עתידה להסתיים בקרוב בפשרת-עתק בהיקף של כמעט 500 מיליון שקל, שאמורה להביא לסיומן של שתי התביעות - כך הודיעו השבוע הצדדים לתיק לבית המשפט המחוזי מרכז, שם מתנהלות התביעות. הפשרה הושגה במסגרת הליך גישור אליו הופנו הצדדים על-ידי בית המשפט.

שתי התביעות הייצוגיות הוגשו בשנת 2013 על-ידי חברת החשמל ותובעים ייצוגיים נוספים, כל אחת בנפרד, נגד חברות קרטל ה-GIS - שכלל את סימנס, ABB ואלסטום - אך אוחדו לדיון משותף בשל זהות הטענות שנטענו. הדרך להגשת תביעות הפיצויים נסללה באוקטובר 2013, כשהממונה על ההגבלים העסקיים דאז, דיויד גילה, הכריז על הסדר כובל שהתקיים בישראל בתחום תשתיות החשמל משנת 1988 ועד 2004.

הממונה קבע כי ההסדר, שהיה חלק מקרטל עולמי, השפיע גם על השוק הישראלי ובעיקר על המחירים ששילמה חברת החשמל - ששולמו על-ידי צרכני החשמל.

הממונה מצא כי בין נובמבר 1988 ליוני 1999 תואמו על-ידי הקרטל זכיות ב-50 פרויקטים לפחות שנעשו בישראל - כולם עבור חברת החשמל. המשמעות היא שגורמים שנפגעו מהקרטל יוכלו לתבוע נזקיהם בבית המשפט תוך הסתמכות על קביעה זו.

כמו בסרטי מאפיה

ב-15 באפריל 1988 נפגשו ראשי ספקיות ציוד תשתיות החשמל הגדולות בעולם לישיבה היסטורית במלון מריוט בוינה, בירת אוסטריה. מצד אחד של השולחן ישבו הספקים האירופאים הבכירים - סימנס הגרמנית, אלסטום, ארווה ושניידר הצרפתיות ו-ABB השווייצרית; ומצדו האחר ישבו ראשי 3 החברות המובילות ביפן - טושיבה, פוג'י, מיצובישי והיטאצ'י.

ממש כמו בסרטי מאפיה, גם ה"בוסים" של הקונצרנים המכובדים עסקו בחלוקת העולם (למעט ארה"ב) לאזורי השפעה ובתיאום מחירים ביניהם.

ההחלטות שהתקבלו באותה ישיבה נועדו להבטיח שכל אחת מספקיות ציוד מנתקי הזרם (GIS) תשמר את נתח השוק שלה, את רמת המחירים ואת הלקוחות שבהם החזיקה נכון למועד הישיבה.

כך, למשל, הספקים האירופאים קיבלו התחייבות כי היפנים לא יתמודדו במכרזים למכירת ציוד GIS באירופה. כמו כן, סוכמו מכסות כוללות עבור הספקים האירופאים והספקים היפניים.

במהלך השנים נפגשו נציגי החברות בקרטל באופן שוטף על-מנת לתאם מראש את ההצעות שיגישו במכרזים שונים.

הסיכומים שהושגו בישיבה במלון מריוט החזיקו מעמד עד שנת 2004, כשחברת ABB החליטה "להשטנקר", פנתה לרשות למאבק בהגבלים העסקיים של האיחוד האירופי וחשפה את הקרטל ואת כל סודותיו - תמורת חסינות מסנקציות פליליות.

ב-24 בינואר 2007 החליטה נציבות האיחוד האירופי להטיל על החברות קנסות בסכום מצטבר של כ-750 מיליון אירו. את הקנס הכבד ביותר, כ-400 מיליון אירו, ספגה סימנס הגרמנית, שמילאה תפקיד מפתח בקרטל.