תכנית התייעלות בבזק: תמחק 464 מיליון שקל מהרווח הנקי ב-2018

דירקטוריון החברה אישר תכנית התייעלות במסגרתה יצאו עובדים לפרישה מוקדמת • כתוצאה מהליך ההתייעלות שאושר בזק צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים של 2018 כולה הוצאה בסך 512 מיליון שקל

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

קבוצת התקשורת בזק מוציאה לפועל תוכנית התייעלות חדשה, אשר צפויה לכווץ את הרווח הנקי השנתי שלה ב-2018. בזק דיווחה לבורסה כי דירקטוריון החברה, בראשות שלמה רודב, אישר תקציב של 263 מיליון שקל לצורך מימוש תוכנית התייעלות לשנת 2019, שתכלול בין היתר פרישה של 243 עובדים קבועים (ותיקים וחדשים), בהתאם לתנאי ההסכם הקיבוצי בין החברה לבין ארגון העובדים והסתדרות העובדים הכללית החדשה.

זוהי אמנם תוכנית התייעלות נרחבת יחסית למהלכי ההתייעלות שבוצעו בשנים האחרונות בקבוצה, אך היא מגיעה כחלק מההסכם הקיבוצי, כך שניתן להתייחס אליה כאל מהלך כמעט שגרתי בעסקי החברה. היא לא צפויה ככל הנראה לגרור עימותים עם העובדים.

נוסף על כך, אושר בדירקטוריון ביצוע הפרשה של 249 מיליון שקל לתוכנית פרישה מוקדמת, עד לתום תקופת ההסכם הקיבוצי בסוף 2021, לכל עובדי החברה אשר הועברו לחברה ממשרד התקשורת (94 עובדים). מדובר בקבוצת עובדים ותיקים עוד מהתקופה שבה בזק הייתה חברה ממשלתית. ככלל, אלו עובדים שקרובים לגיל פרישה ובשל עלויות הפרישה הגבוהות שלהם, לבזק כדאי להציע להם לפרוש מוקדם.

עלויות תוכנית ההתייעלות יובילו לכך שבזק תרשום בדוח השנתי שלה ל-2018 הוצאה בסך כ-512 מיליון שקל, וסך ההוצאות בגין פרישה מוקדמת יקטינו את הרווח הנקי של בזק בשנה זו ב-464 מיליון שקל. קודם לכן ציפתה החברה לרווח נקי בסך כמיליארד שקל ב-2018, כך שתוכנית ההתייעלות חותכת למעשה את הרווח כמעט בחצי. תחזית בזק ל-2018 כללה גם EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) של 3.9 מיליארד שקל ותזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד שקל.

כאמור, זאת לא תוכנית ההתייעלות הראשונה של בזק בשנה האחרונה, אך היא נרחבת יותר מהקודמות. בדוחות החברה לרבעון השלישי של השנה ציינה בזק כי בחודש מאי אישר הדירקטוריון תוכנית לפרישה מוקדמת בשנת 2018 בעלות של כ-80 מיליון שקל, וזאת בהמשך להחלטה קודמת של הדירקטוריון מחודש מארס, שאישרה תוכנית פרישה מוקדמת בעלות של 10 מיליון שקל. גם תוכניות אלה היו בהתאם לתנאי ההסכם הקיבוצי, שנחתם בין החברה לעובדיה בסוף 2016 ותוקן לאחרונה באוגוסט 2015. נכון לסוף ספטמבר 2018, פרשו במסגרת תוכניות אלה 71 עובדים בעלות של כ-92 מיליון שקל.

מניית בזק נסחרה בשעות הצהריים בבורסה בת"א בירידה מתונה. שווי השוק של החברה עומד על 10.9 מיליארד שקל לאחר ירידה של 20% במחיר המניה מתחילת השנה.

בדיווח אחר שהעבירה היום החברה לבורסה היא עדכנה בנוגע להסכם yes עם חברת חלל תקשורת. yes (די.בי.אס שירותי לוויין) היא חברה בת של בזק ויש לה הסכם עם חלל שמכוחו היא חוכרת מקטעי חלל בלוויינים "עמוס 3" ו"עמוס 7", והתחייבה להחכיר לה גם מקטעי חלל ב"עמוס 8". חלל הודיעה לאחרונה על ביטול ההסכם לייצור "עמוס 8", ולפיכך לפי ההסכם יש ל-yes אפשרות שלא לחכור מקטעים בלוויין זה במקרה של עיכוב.

היום הודיעה בזק כי yes הודיעה לחלל שתשמור על זכותה לא לחכור את המקטעים במקרה של איחור, ותבחן את האלטרנטיבות העומדות בפניה. בדיווח נכתב כי בין החברות כבר לא קיימת זיקה: בעוד שבעבר יורוקום (של שאול אלוביץ') שלטה בשתי החברות בשרשור, כיום יורוקום נמצאת בהליך פירוק ומונה כונס למניות חלל.