Airbnb מזגזגת: תסיר או לא תסיר את הנכסים בהתנחלויות?

חודש אחרי שפלטפורמת השכרת הדירות לטווח קצר הודיעה על הסרת 200 נכסים בהתנחלויות ממאגריה, אמש פורסם כי החברה חוזרת בה • עם זאת, זמן קצר לאחר מכן Airbnb שחררה הודעה מסתייגת, לפיה הפרסומים לא היו מדויקים, והיא "מפתחת את הכלים הנדרשים ליישום המדיניות והתהליך, אך במקביל תמשיך לנהל דיאלוג עם ממשלת ישראל ובעלי עניין אחרים"

airbnb / צילום: Shutterstock
airbnb / צילום: Shutterstock

שינתה עמדתה או (עוד) לא? חודש אחרי שפלטפורמת השכרת הדירות לטווח קצר Airbnb הודיעה על הסרת 200 נכסים הממוקמים בהתנחלויות ממאגריה, התבשרנו אמש (ב') בערב כי הלחץ שהופעל על החברה עבד, וכי היא חוזרת בה מהודעתה זו.

סגן נשיא Airbnb, כריס לנהאן, המבקר בימים אלה בישראל, נפגש אמש עם שר התיירות יריב לוין בירושלים, ואחרי הפגישה בישר שר התיירות כי "ההחלטה של Airbnb שלא לפרסם דירות נופש ביהודה ושומרון לא תיושם היא צעד חשוב בכיוון הנכון".

אלא שהלחץ לא לגמרי עבד, וזמן קצר לאחר מכן Airbnb שחררה הודעה מסתייגת, לפיה היא לא לגמרי חזרה בה מההחלטה, והיא "מפתחת את הכלים הנדרשים ליישום המדיניות והתהליך, אולם במקביל היא תמשיך לנהל דיאלוג עם ממשלת ישראל ובעלי עניין אחרים".

עוד הבהירה Airbnb בהודעתה כי "מוקדם יותר היום פורסמו בתקשורת ידיעות לא מדויקות. Airbnb מביעה באופן חד-משמעי את התנערותה מתנועת ה-BDS ומבטאת את מחויבותה להמשיך ולפתח את עסקיה בישראל, כדי לאפשר ליותר תיירים מרחבי העולם ליהנות מפלאי הארץ ותושביה. הגענו לישראל כדי להיפגש עם מגוון מקבלי החלטות, וכתוצאה מפגישותינו היום יש לנו אפילו הבנה עמוקה עוד יותר שמדובר בנושא מורכב ואמוציונלי ביותר".

מורכב או לא - עד כה 200 הנכסים שעומדים בלב הסערה עדיין מפורסמים באתר Airbnb, שיצא אמנם בהצהרה אבל לא מימש אותה לכדי מעשים. יתרה מכך, לפני כחודש, בהודעה שפרסמה חברת Airbnb בשעתו, היא נימקה את שיקוליה להחלטה השנויה במחלוקת כך: "יש דעות סותרות לגבי השאלה האם חברות צריכות לעשות עסקים בשטחים כבושים. עבורנו, השאלה מתמקדת ב-200 יחידות דיור של Airbnb שנמצאות ביהודה ושומרון, והאם הן צריכות להיות זמינות להשכרה במצע שלנו", כך נכתב באתר החברה. "אנחנו בהחלט לא המומחים כשמדובר בסכסוכים באזור הזה, והצוות שלנו נאבק לגבש את הגישה נכונה".

עוד הבהירה Airbnb בהודעה כי החוק בארה"ב מתיר לקיים עסקים ב"טריטוריות הללו", אך הוסיף כי רבים בקהילה העולמית חושבים שחברות לא צריכות לנהל עסקים באזורים כאלה, משום שהם מאמינים כי "אין להרוויח מאדמות מהן נעקרו אנשים. התקווה שלנו היא שיום אחד, במוקדם או במאוחר, תתקיים מסגרת שבה תתאחד הקהילה העולמית כולה, כך שיהיה פתרון לקונפליקט ההיסטורי הזה".

כזכור, ההחלטה עוררה סערה. שר התיירות, יריב לוין, הדגיש אז כי מדובר בהחלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה של החברה, והודיע על גיבוש צעדים מידיים להגבלת פעילות החברה בכל הארץ. השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, אף קרא לבעלי הנכסים שנפגעים מההחלטה לבחון הגשת תביעות כנגד Airbnb, ואמר כי "בכוונתי לפנות לגורמים המדיניים הבכירים ביותר בארה"ב, כדי שיבחנו אם ההחלטה הזו מפירה את החקיקה נגד חרמות הקיימת בלמעלה מ-25 מדינות בארה"ב". ואכן, בקשה לתביעה ייצוגית נגד Airbnb לא איחרה להגיע.

ומה השלב הבא? שר התיירות לוין צפוי להיפגש גם היום עם נציגי Airbnb במטרה להוציא מהם הודעה ברורה על חזרתם מההצהרה ההיא, שבשלב זה כאמור היא הצהרה בלבד, שכן כאמור הנכסים "השנויים במחלוקת" עדיין מוצעים באתר Airbnb להשכרה לציבור.