לאומי קארד גייסה 139 מיליון שקל באג"ח CoCo; מימוש מימון ישיר יניב ללאומי רווח של 96 מיליון שקל

קבוצת לאומי דיווחה אתמול על גיוס הון אחרון בחברת כרטיסי האשראי שנמכרה תמורת כ-2.5 מיליארד שקל, וגם על רווח הון ממימוש החזקה בחברת האשראי הצרכני מימון ישיר

ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון
ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון

קבוצת לאומי מכרה באחרונה כמה חברות, ואמש (יום ב') היא דיווחה על גיוס הון אחרון בחברת כרטיסי האשראי שמכרה עבור סכום עתק של כ-2 מיליארד שקל, וגם על רווח הון של כמעט 100 מיליון שקל כתוצאה ממימוש החזקה אחרת על ידי לאומי פרטנרס.

נתחיל מהמימוש הגדול יותר, שטרם הושלם, ושנוגע למכירת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד: לאחר שהחברה הבת גייסה יותר ממיליארד שקל באג"ח, אמש היא עיבתה את ההון שלה באמצעות גיוס 139 מיליון שקל באג"ח מותנות מסוג CoCo (מכשירי הון מותנה, הנקרא contingent convertible, ושמומר מחוב להון מניות בקרות אירוע יציבותי). מדובר בהנפקת CoCo ראשונה אצל חברות כרטיסי האשראי. את ההנפקה הובילה לאומי פרטנרס חתמים.

מדובר בסדרת CoCo שקלית במח"מ 4.6 שנים, ובדרוג A1 של מידרוג (עם אופק דירוג יציב). נדגיש כי מדובר במכשיר חוב יקר יותר מאג"ח רגילות, מאחר ומדובר בחוב שנמחק במקרי חירום מוגדרים מראש והופך להון מניות בגוף מאותגר פיננסית. על רקע זה, הריבית ב-CoCo של לאומי קארד נסגרה על רמה של 5.18%.
בכל אופן, לקראת סוף אוקטובר השנה גייסה לאומי קארד מגופים מוסדיים אג"ח לא סחירות (סדרה א') במח"מ 3.1 שנים, בסך כולל של כ-1.13 מיליארד שקל, בריבית שקלית נמוכה בהרבה של 2.19%.

במסגרת ההסכם שנחתם עם ורבורג פינקוס, נקבע כי הקרן האמריקאית תשלם 2.5 מיליארד שקל עבור כל מניות חברת כרטיסי האשראי, כשלאומי יקבל מתוך סכום זה 2 מיליארד שקל, עבור החזקתו בחברה הבת - 80%. התמורה ללאומי תשולם במספר מנות ולאורך שנים (כולל אופציה לתמורה מותנית תוצאות נוספת), כך שעד כה הבנק דיווח כי "בכפוף להשלמת העסקה ותחת ההנחה שהמכירה תעמוד בתנאים הנדרשים להכרה חשבונאית כבר במועד ההשלמה", הבנק צפוי לרשום רווח נטו ממס בסך של כ-234 מיליון שקל.

מניות מימון ישיר הומרו במניות ביטוח ישיר

בעסקה השנייה המירה לאומי פרטנרס, זרוע בנקאות ההשקעות וההשקעות הריאליות של הבנק, את החזקותיה בחברת האשראי הצרכני שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, מימון ישיר, ב-7.3% ממניות החברה האם שלה - ביטוח ישיר, שהינה חברה נסחרת.

העסקה נעשתה לפי שווי של 1.83 מיליארד שקל לחברת ביטוח ישיר. בעקבות העסקה הזו ירשום לאומי רווח לפני מס של כ-96 מיליון שקל על השקעתו במימון ישיר, שנעשתה במקור במחצית הראשונה בשנת 2013. 

בעבר ציינו בלאומי כי בעקבות עסקה זו צפויה לאומי פרטנרס לרשום רווח לפני מס של כ-76 מיליון שקל - סכום שעתה עודכן מעלה, ושמהווה חותם על השקעה מוצלחת שהניבה ללאומי פרטרנס תשואה של כ-300% בחמש שנים. 

בחברה ציינו כי מי שהובילו את העסקה מטעם לאומי פרטנרס הם סער אבנרי, מנהל ההשקעות הראשי, עו"ד מיכל רבינוביץ, המשנה למנכ"ל והיועצת המשפטית של לאומי פרטנרס, אלעד אביבי, מנהל השקעות בכיר, ומירב פישר שרוני, אנליסטית בכירה.

בהקשר זה נציין כי מנכ"ל לאומי פרטנרס הוא ירון בלוך, שמכהן כיו"ר לאומי קארד, והוא מי שהוביל את שתי העסקאות הללו. לפני כחודשיים דווח כי בלוך יעזוב את קבוצת לאומי, ויהיה נציג ורבורג פינקוס בישראל, וכנראה גם יישאר יו"ר לאומי קארד, גם לאחר שמכירתה תושלם. כמו כן, לאומי פרטרנס תמשיך בקשר שלה עם משפחת שנידמן, באמצעות השותפות בביטוח ישיר, שנוסף על מימון ישיר מחזיקה במניות משמעותיות גם בחברת הביטוח הישירה ישיר איי.די.איי וחברת הנדל"ן המניב אדגר.

חוץ משתי העסקאות האלה, בימים האחרונים מכר לאומי גם 10% ממניות חברת שבא, תמורת 37 מיליון שקל, כפי שפורסם ב"גלובס". בעקבות זאת נותר לאומי עם החזקה של 32.2% ממניות שבא, כשהוא גם צפוי לרשום עתה רווח לפני מס של 24.5 מיליון שקל.