המיזוג בין ערוץ עשר ורשת ממשיך לייצר דרמות: מחלוקת בין בעלי המניות על הזרמות כספים ומלאים

ל"גלובס" נודע כי לאחר שהנהלת ערוץ עשר עברה למשרדי רשת, היא נדרשה לחזור למשרדיה, זאת על רקע משבר בין בעלי המניות בנוגע להזרמות הכספים הנוספות שנדרשות כדי להשיג נתח של 40% • בין הצדדים קיים גם פער בנוגע למלאי שמוערך בעשרות מיליוני שקלים

יוסי ורשבסקי / צילום: איל יצהר
יוסי ורשבסקי / צילום: איל יצהר

המיזוג של רשת וערוץ עשר ממשיך לייצר דרמות מבית ומחוץ: ל"גלובס" נודע כי מאז תחילת השבוע הנהלת ערוץ עשר, שכבר עברה פיזית למשרדי רשת, קיבלה הוראה שלא להגיע למקום, ולכן יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ עשר, וציון פרץ, המשנה למנכ"ל, שבו להתנהל ממשרדי הערוץ. עוד נודע ל"גלובס" כי הסיבה לכך אינה קשורה לשיקולים של הגבלים עסקיים, שכן במהלך הימים האחרונים הקפידו המנהלים משני הצדדים שלא להיחשף לחומרים שחוק ההגבלים לא מתיר להם.

נדגיש כי בשלב הזה מדובר כנראה במשבר טקטי שלא באמת מאיים על המיזוג בטווח הארוך, אך עשויות להיות לו השלכות על החלוקה הסופית בין בעלי המניות ועל אופיו של הערוץ.

בלווטניק שכר מומחה שיסייע במיזוג

הסיבה המרכזית להחלטה להחזיר בשלב זה את הנהלת ערוץ עשר למשרדי הערוץ נובעת מההבנה ההולכת וגוברת בקרב בעלי המניות של הערוץ הממוזג, בעיקר בקרב בעלי המניות של ערוץ עשר, שיש לבצע שינויים בתוכנית העסקית. נזכיר כי בתחילה בעלי הערוץ הממוזג כיוונו להגיע לנתח שוק של 40%, אך בהדרגה מתברר שכדי להשיג אותו יידרשו הזרמות כספיות משמעותיות יותר, כאשר מי שאמור לשאת בעיקר בעול הוא לן בלווטניק, מבעלי ערוץ עשר. האופציה השנייה היא לא להזרים יותר את הכסף הנוסף, כך שקיימת סבירות גבוהה שלא יצליחו להגיע לאותו נתח שאליו כיוונו.  

נזכיר כי הבעלות על הערוץ הממוזג צפויה להתחלק באופן הבא: 68% יוחזקו על-ידי בעלי ערוץ עשר לשעבר - בלווטניק ומשפחת רקנאטי, שאליהם הצטרף גם נדב טופולסקי, שמכהן כעת כיו"ר RGE וצפוי להיות היו"ר גם של הערוץ הממוזג. בנוסף, 32% יוחזקו בידי בעלי המניות של רשת לשעבר - אודי אנג'ל, מיכאל שטראוס, עידן עופר ואנדמול.

בנוסף, לפי מקורות מעורים, המשבר בין בעלי המניות, שהגיע בימים האחרונים לכדי פיצוץ של ממש, נובע, בין היתר, גם מסוגיית שווי של המלאי וכוח-האדם. עם זאת, למרות שהנהלת ערוץ עשר לא יושבת ברשת, נראה כי ההכנות עדיין נמשכות: ל"גלובס" נודע כי מחר (ד') צפוי לבקר ברשת מומחה שנשכר על-ידי בלווטניק כדי לסייע ביצירת המיזוג באופן המטבי. 

מי ישלם על העזיבות? 

נראה כי הוויכוח בין בעלי המניות על שוויים של המלאים, שהחל עוד לפני ההסכם ביניהם, התחדד כשהתברר כי קיים פער של עשרות מיליוני שקלים בין מה שרשת תופסת כמלאי לבין מה שערוץ עשר מתייחס אליו כמלאי. כך, רשת השאירה במלאי תוכניות פיילוט שלא שודרו בסופו של דבר, כאשר בערוץ עשר מתייחסים לכך כאל נכס ללא ערך שהם מעדיפים להשמיד כדי שלא לרשום הפסד. דוגמה אחרת לחילוקי הדעות היא סביב הערך של תוכניות לאחר ששודרו.

בערוץ עשר טוענים כי הפחתת הערך שנתנה רשת לתוכניות בשידורים חוזרים קטן מהמקובל לתוכניות בכלל ולתוכניות ריאליטי בפרט, שכן בז'אנר הזה לא צופים בדרך-כלל בשידורים חוזרים. מחלוקת נוספת סביב המלאים נעה סביב הפער בין ערך המלאי של רשת שאמור היה להספיק לשידור בשנה הקרובה, לבין ערך המלאי שמתכוונים להשתמש בו בערוץ הממוזג שהוא משמעותית זול יותר.

תחום נוסף שמעורר מחלוקות בין בעלי המניות הוא נושא כוח-האדם. נזכיר, כי בימים האחרונים מאז כניסתם של אנשי ערוץ עשר לרשת נודע באופן טבעי על עזיבתם של לא מעט חברי הנהלה - חלק מהם ביוזמתם ואחרים ביוזמת ערוץ עשר. כך שקיימות מחלוקות גם על האופן שבו מתרחשים הדברים, אך גם בנוגע לשאלה מי צריך לשאת בעלויות הכבדות שקשורות לעזיבות הללו. 

עם זאת, למרות אי-ההבנות, בשוק מעריכים כאמור כי רכבת המיזוג כבר יצאה לדרך, ולא יהיה פשוט להחזיר אותה לתחנה. כמו כן, נראה כי גם לבעלי המניות יש עדיין אינטרס שהמיזוג אכן יתרחש, למרות הקשיים שבהם נתקלים בדרך.

יצטרכו להגיש בקשה מחדש 

כאמור, לפני כמה שבועות הגיעו בעלי המניות של רשת ועשר להסכם סופי בנוגע לחלוקת המניות ביניהם בערוץ הממוזג, זאת לאחר שכבר ניתן להם אישור מהממונה על ההגבלים למהלך וגם לאחר שהרשות השנייה הודיעה כי תאשר אותו בכפוף להשלמות שנדרשו הערוצים להציג - הסכם סופי בין בעלי המניות של שני הערוצים, והסכם בין רשת לקשת בנוגע למכירת חלקה של רשת בחברת החדשות.

בשבוע שעבר החלו גורמים ברשת ובעשר להתכונן לימים של אחרי המיזוג, ובין היתר לתכנן גם את לוח השידורים החדש. נזכיר כי בימים האחרונים הודיעה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, לבית הדין להגבלים כי תבקש מבעלי ערוץ עשר ורשת להגיש את בקשת המיזוג מחדש. עמדתה של הממונה הוצגה כחלק מהתגובה שלה לבית הדין להגבלים בתשובה לבקשת הדיון הדחוף שהגיש עו"ד שחר בן מאיר יחד עם אלדד מן מעמותת "הצלחה", על רקע שינוי יחסי ההחזקות בין ההסכם הסופי בין בעלי המניות לבין מה שהוגש לממונה בתחילה וקיבל את אישורה.

בעלי המניות של רשת וערוץ עשר בחרו שלא להגיב.