"שחר איילון לא פוטר ולא התפטר מתפקידו כמנכ"ל הרכבת. מדובר בספין"

מקורביו של איילון טוענים כי הפרסומים על הדחתו נובעים מאמירות שהופצו על ידי אנשי משרד התחבורה • "ביום ראשון בפגישה אמר לו יו"ר החברה 'תתפטר או שאלך לדירקטוריון', אבל הוא נחוש להישאר ולהיאבק"

שחר איילון / צילום: איל יצהר
שחר איילון / צילום: איל יצהר

"שחר איילון לא פוטר ולא התפטר, הוא המנכ"ל המכהן של רכבת ישראל ונמצא בימים אלה בכנס בארץ במסגרת עבודתו", כך אומר היום (ב') בשיחה עם "גלובס" אחד המקורבים לאיילון.

על פי המקור, הפרסומים מאתמול בנוגע להדחתו של איילון הם ספין תקשורתי שהופץ על ידי אנשי משרד התחבורה. לראיה, מציינים בסביבתו, כי רק באוקטובר האחרון תפקודו של איילון כמנכ"ל הוערך על ידי הדירקטוריון בציון גבוה שהקנה לו בונוס כספי נכבד.

לדברי המקור, ביום ראשון האחרון איילון אכן נקרא למשרדו של יו"ר החברה דן הראל ובשיחה הועלו כל הנושאים הבעייתיים שברכבת, ובאותה פגישה אמר לו הראל בעניין המשך פעילו בחברה: "שחר, הגענו לצומת T, או לכאן או לכאן. או שתגיש התפטרות, או שאני אלך לדירקטוריון". עם זאת, איילון יצא מהפגישה עם תחושה כי הוא מרגיש שלא מיצה את הפוטנציאל שבתפקיד, והוא נחוש להיאבק ואינו מתכוון לוותר. רק אתמול בבוקר בראיון לתכנית "מה בוער" בגל"צ דחה איילון מכל וכל את האפשרות שיתפטר מתפקידו. בתשובה לשאלת המנחה מדוע אינו מודיע לשר התחבורה ישראל כ"ץ על רצונו לסיים את תפקידו, אמר איילון: "שמעתם אותי פעם בורח מעימות? מקרב? אנחנו נעשה את הקרב הזה יחד עם העובדים, יחד עם הנוסעים - ואנחנו ננצח".

רכבת ישראל דיווחה הערב לבורסה כי "בהמשך לפרסומים בתקשורת בימים האחרונים, ברצון החברה להבהיר כי נכון למועד זה טרם התקיימה ישיבת דירקטוריון וטרם התקבלה על ידי דירקטוריון החברה כל החלטה הנוגעת לכהונת המנהל הכללי.
ככל שתתקבל החלטה כאמור - החברה תמסור דיווח כמתחייב בנושא".

האם איילון יכול "לנצח" בקרב אבוד?

מעבר לרצונו של איילון לנצח "בקרב", קשה שלא לתהות מדוע הוא נחוש להישאר בהנהלת הרכבת - בסביבה בה כנראה לא היו"ר ולא השר אינם מרוצים מתיפקודו - לא בדיוק סביבת עבודה בריאה עבור המנכ"ל. אם מוסיפים לכך את כל הקשיים המנהלתיים מול האוצר שמתעוררים בכל פעם שהרכבת רוצה להזמין ציוד חדש, המערכות המיושנות והוועדים המיליטנטיים, תתקבל מערכה בה כמעט ולא ניתן "לנצח". זאת, כאשר האצבע המאשימה בנושא העומסים ברכבת או התקלות הנישנות בקו המהיר מופנית בין היתר כלפי מנכ"ל החברה.

ללא רקע תחבורתי וגם ללא רקע בכספים, איילון סמך על אנשי הרכבת שגם להם לא היה ניסיון בפרויקט החישמול.

כאשר נכנס איילון לתפקיד המנכ"ל לפני פחות משנתיים, הרכבת החלה להתמודד עם האתגר שנשאר גם האתגר המרכזי שלה כיום - פרויקט החישמול. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בישראל, בהיקף כולל של 13 מיליארד שקל שהיה תקוע במשך שנים התחיל לרקום עור וגידים בדיוק בתקופת הגעתו.

ל"גלובס" נודע שכבר אז הוזהר איילון על ידי אנשי מקצוע מחו"ל שלוחות הזמנים אותם קבע שר התחבורה אינם ריאליים. איילון, כמנכ"ל חדש שרק נכנס לתפקידו, לא רצה כנראה לאכזב את הדרגים הגבוהים ואמר כי הוא סומך על הסמנכ"לים שלו - שטענו דבר הפוך. הקו המהיר לירושלים הושק כפי שהושק - חצי מוכן ועם המון תקלות. כאשר העיז איילון להגיד על כך משהו, זעמו עליו כולם, מסיבה פשוטה: אם כבר הפרויקט יצא לדרך, הרי שבתור מנכ"ל הרכבת הוא היה צריך לעמוד מאחוריו.

"ראיון ההדחה" של איילון

גם אתמול לאחר השיחה עם הראל, איילון "שיחרר ניצרה" וירה לכל הכיוונים בראיון לגלי צה"ל. הוא אמר שוב שהקו המהיר הושק מוקדם מדי והיה צריך לעשות את נסיעות ההרצה ללא נוסעים. איילון העריך כי לרכבת חסרים 150 קרונות ואמר כי החשב הכללי מסרב לאשר הזמנת קרונות בגלל הביקורת על המכרז שבו זכתה בומברדיה. "בחלק הטהרני, יכול להיות שהם צודקים אבל בפועל בכלכלת המחסור אני יכול לקבל מבומברדיה קרונות חדשים כבר בתקופה הקרובה - במכרז ייקח לי ארבע שנים".

ראיון זה התפרש על ידי רבים כראיון הדחה, שכבר אז ידע איילון שהולך להיות מודח ואין לו מה להפסיד. "קיבלתי כלים שמספיקים לארוחה זוגית ומגיעים אלי הרבה מאוד אורחים", אמר אתמול איילון ובכך תיאר באופן מדויק את המצב הכמעט בלתי אפשרי בו נמצא מנכ"ל החברה הממשלתית. אלא שבסביבתו של איילון טוענים כעת, כי סיפור הדחתו הוא לא יותר מספין וכי איילון אף ביטל נסיעה מתוכננת לאור מצב החברה.