מאסק חשף: המנהרה שתפתור את עומסי התנועה?

היזם והמיליארדר אלון מאסק חנך אמש מנהרת ניסוי מתחת לעיר הות'ורן שבקליפורניה, כדי להתמודד עם עומסי התנועה הכבדים בעיר • למרות הבטחות למכונית אוטונומית ולנסיעה במהירות של עד 240 קמ"ש, בפועל נהג ברכב נהג אנושי במהירות של 65 קמ"ש • לדברי מאסק, עלות הבניה עמדה על 10 מיליון דולר בלבד

היזם אלון מאסק חשף אמש (ג') את פתרון התחבורה שלו, שנועד לסייע להתגבר על עומסי התנועה הכבדים. הפתרון, מנהרה שבה יסעו מכוניות חשמליות במהירות של עד 240 קמ"ש, הודגם לעיתונאים ולמוזמנים בעיר הות'ורן שבקליפורניה.

בשבועות שקדמו לחניכת המנהרה מאסק הבטיח הרים וגבעות: המיליארדר אמר כי יהיה מדובר ברשת מנהרות שבה יסעו מכוניות אוטונומיות לחלוטין, וכי הן ינועו על גבי פלטפורמה חשמלית שתסיע אותן במהירות של עד 240 קמ"ש. בפועל במהלך הניסוי המכונית נסעה במהירות של 65 קמ"ש, וכמו כן מאסק זנח את הפלטפורמה החשמלית לטובת מכונית נהוגה בידי נהג של טסלה. המכונית עברה התאמה ונוספו לה "גלגלי עזר" שהוצבו באופן אנכי לגלגלי המכונית הרגילים - מאסק הסביר כי הדבר נועד לאיזון: כדי שהמכונית תשאר על מסלול המנהרה ולא תתנגש בקירות, גם אם נהג אקראי שנוסע בה יאבד את הכרתו מסיבה כלשהי.

עיתונאים שנכחו בניסוי סיפרו כי על אף מהירות הנסיעה הנמוכה, הנסיעה הייתה קופצנית ומלאת מהמורות. מאסק הודה שהדבר קרה עקב בעיות במכונת הכרייה ועקב לוח זמנים לחוץ: "בכל מקרה, מדובר רק בניסוי שנועד להוכיח שהרעיון יכול לעבוד", הוא הוסיף.

אורכה של המנהרת בהות'ורן הוא 1.6 קילומטרים, המכונית של טסלה הורדה אליה באמצעות מעלית מיוחדת והנסיעה כולה ארכה שלוש דקות: איטי למדי כשמדובר בקו אווירי, מהיר מאד כשזוכרים שמעל לקרקע מדובר בניווט ופנייה בין רחובות קטנים, שלא לדבר על עמידה ברמזורים ועומסי תנועה שמאריכים את זמן הנסיעה באופן משמעותי. מאסק מיקם מעלית אחת במגרש החניה של חברת SpaceX שבבעלותו, ואת השניה במחסן של בית פרטי שחברת טסלה - גם היא בבעלותו - רכשה בשכונת מגורים מנומנמת בעיר.

מאסק העריך כי עלות הכריה והבנייה כולה, שבוצעה בעומק של 9-12 מטרים מתחת לקרקע על ידי חברת בורינג קומפני אותה הקים מאסק במיוחד עבור הפרויקט, הייתה 10 מיליון דולר. סכום זה הוא כעשירית מההערכות הנוגעות לעלותם של פרויקטים מקבילים, שעמדו על מיליארד דולר לכל 1.5 ק"מ של מנהרה.

למאסק ולבורינג קומפני יש פרויקט נוסף בפיתוח: מנהרה באורך 5.8 קילומטר במזרח לוס אנג'לס, תחת אצטדיון הבייסבול של קבוצת הדודג'רס. הפרויקט נבחן בימים אלו בעיריית לוס אנג'לס ועובר תסקיר סביבתי.

לפני כחודש עמדו עיריית לוס אנג'לס ובורינג קומפני במרכזה של תביעה, לאחר שמספר קבוצות של פעילים סביבתיים תבעו את עיריית לוס אנג'לס, בעקבות פרויקט שלישי של מאסק ובורינג קומפני - בשדרות ספולוודה (Sepulveda) שהיה עד אז פרויקט הדגל של החברה. הפעילים מחו על כי העירייה החריגה את הפרויקט של מאסק, ופטרה אותו מביצוע תסקיר סביבתי. מטרתו של התסקיר הסביבתי היא לוודא, בין השאר, שתהליך הבנייה אינו פוגע בשטחים הפתוחים או בחיות הבר. בניסיון להתפשר, מאסק הודיע שהפרויקט מבוטל ושהעבודות עליו יופסקו מיידית.

מאסק הקים את בורינג קומפני לאור תסכולו מעומסי התנועה הכבדים בלוס אנג'לס וחסרונם של פתרונות תחבורה מהירים ויעילים. לפני כשנתיים הוא צייץ בתסכול: "פקקי התנועה משגעים אותי. אני עומד לבנות מכונת כרייה ופשוט להתחיל לחפור מתחת לאדמה". שני הרעיונות העיקריים שלו לפתרון היו "לופ" - רשת של כבישים תת קרקעיים, עליהם יסעו כלי רכב חשמליים ואוטונומיים, במהירות של עד 240 קמ"ש; פתרון אחר הוא ההייפרלופ - תעלות ומנהרות באורך של מאות קילומטרים שמתקיים בהן ואקום ומאפשרות נסיעה במהירות של כ-1,100 קמ"ש, הקרובה למהירות הקול.