פרופ' מטיאס: "אני דואג מכך שאיבדנו את המובילות בטכנולוגיה, ופיספסנו את הרכבת"

כך אמר היום סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז הפיתוח גוגל בישראל בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "כדי לא לפספס את הרכבת, צריך ללמד ילדים לתכנת בבתי הספר ולהגדיל עבורם את הנגישות לטכנולוגיה"

"אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה טכנולוגית, יש לזה צדדים טובים ופחות. אבל אנחנו לא במובילות שהיינו בה לפני חמש ועשר שנים", כך אמר פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז הפיתוח גוגל בישראל, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", במסגרת פאנל שעוסק בשאלה: "האם הטכנולוגיות הישראליות ימשיכו לשנות את העולם?" בהנחיית עמרי זרחוביץ' ויסמין יבלונקו. "חלק מהדברים הכי בולטים בבינה מלאכותית בגוגל יצאו מהמרכז הישראלי, מדובר על טכנולוגיות שמסייעות בחיזוי שיטפונות ועוד. אבל אני דואג שפיספסנו את הרכבת מבחינת מובילות. הייתי לפני שבוע וחצי בקנדה, קנדה הפכה להיות מעצמה טכנולוגית בעניין הזה (בינה מלאכותית, ה"ו). סין משקיעה המון". בד בבד, אומר מטיאס, "בגוגל יש 1,000 אנשים שעוסקים רק במחקר ופיתוח. הסטארטאפים שנולדו השנה ושנה שעברה זו ליגה אחרת". בפנאל לקחו חלק גם עודד כהן, סגן נשיא IBM העולמית ומנכ"ל מעבדות המחקר IBM חיפה; ד"ר דורית צור, סמנכ"ל מחקר ופיתוח צ'ק פוינט.

לפי מטיאס, אחד התחומים בישראל שיכולים לצאת נשכרים במידה משמעותית מכניסת טכנולוגיית בינה מלאכותית לתוכו הוא תחום הבריאות. "יש לנו פה הזדמנות עצומה כמדינה. איך להשתמש בטכנולוגיה כדי להציל חיים וכן האלה. תחום של חישוב קוונטים - אי אפשר להתעלם ממנו. כדי לא לפספס את הרכבת, צריך ללמד ילדים לתכנת בבתי הספר ולהגדיל עבורם את הנגישות לטכנולוגיה. צריך תשתית תחבורתית יותר טובה, שתביא יותר הייטק לפריפריה".

מטיאס התייחס גם למחסור בעובדים בתעשיית ההייטק. "יש התקדמות ניכרת ביזמות ובטכנולוגיה בכל העולם, כולל במקומות שלא היו מזוהים בעבר עם יזמות, כמו סין, הודו ומזרח אירופה. צריך לעשות הרבה יותר מזה בארץ. צריך לחשוב איך מעבירים את האוכלוסיה לטכנולוגיות של המחר. איך מכשירים את דור העתיד. הדור הצעיר - שיהיו לו הכישורים המתאימים והכלים המתאימים. שיגיעו להייטק יותר ממגזרים מגוונים ויותר נשים".

יש חשש שדווקא החברות הרב לאומיות מכניסות לישראל סטנדרט של שכר גבוה מאוד, וכך מקשות על הסטארט-אפים לגייס עובדים. האם זה פוגע בהצלחה של המדינה?

מטיאס: "כשאני מסתכל על הסטארטאפים שנוצרים היום, ועל הידע שיש בהם - חלק ניכר מהידע הזה הוא של אנשים שצמחו בחברות הרב לאומיות בישראל או בחו"ל. לא משחק סכום אפס. לחברות רב לאומיות יש אלטרנטיבות במקומות אחרים. רבים מאתנו פועלים הרבה מאוד כדי לייצר את הסטארטאפים".

בנוגע ליכולת למנף טכנולוגיה של בינה מלאכותית, אמר עודד כהן, סגן נשיא, מנכ"ל מעבדת המחקר של IBM בחיפה: "השינוי שרואים בשנים האחרונות הוא יותר ויותר טכנולוגיה בשלבים חדשים. זה משחק למזלנו. לאחרונה הייתה לנו תרומה ב-IBM, לתעשיית הרכב. זה נותן לנו הזדמנות להשפעה בתעשיות שהיו רחוקות מאתנו".

בנוגע לדאטה רב שנמצא בחברות הגדולות, אמרה ד"ר דורית דור, סמנכ"לית מחקר ופיתוח, צ'ק פוינט: "יש לנו דאטה שלנו. חייבים לעבוד עם דאטה. כל עוד המרכז הבינלאומי מביא יכולת להשתמש בדאטה אז הם תורמים לפיתוח הנושא".

עוד הוסיפה: "אני בודקת, עד כמה תרמתי באמצעות התוצרים שלנו למישהו במקום אחר, ועד כמה השארתי את חותמי, כאן במדינת ישראל. משהו שנשאר פה. האם בסוף התוצאה נשארה ישראלית, או שהחותם הישראלי הלך לאיבוד".

עודד כהן: ״אני לא יודע אם ישראל צריכה לבנות מחשב קוונטי, אבל ממחר בבוקר צריך ללמד חישוב קוונטי באוניברסיטאות; ממחר בבוקר צריך לאפשר לסטודנטים גישה לקוונטום. אפשר לעשות את זה היום בענן ו-IBM עושה את זה, כדי שסטודנטים יוכלו להתנסות. אנחנו לא בצעד הראשון, עוד לא הגענו לתחנת הרכבת, בטח לא עלינו עליה״.