מה העמדות החברתיות-כלכליות של הציבור בישראל? "גלובס" וקרן ברל כצנלסון עונים

בסקר "בוחרים כלכלה" שנערך עבור ועידת ישראל לעסקים של גלובס נשאל הציבור 13 שאלות בסך הכל • 55% מהנשאלים חושבים שהנושא החשוב ביותר שהממשלה צריכה לטפל בו הוא "חיזוק השירותים הציבוריים, כמו חינוך ובריאות"

פרסום תוצאות הסקר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" / צילום: תמר מצפי
פרסום תוצאות הסקר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" / צילום: תמר מצפי

הסקר כלל 13 שאלות.

55% מהציבור השיבו בסקר כי הנושא החשוב ביותר שעל הממשלה לטפל בו הוא "חיזוק השירותים הציבוריים, כמו חינוך ובריאות" בעוד 34% מהציבור חשבו כי הנושא החשוב ביותר בו צריכה הממשלה לטפל הוא העלאת שכר המינימום. רק כ-5% מהנשאלים בסקר השיבו כי המשימה החשובה ביותר שניצבת לפתחה של הממשלה היא צמצום התערבות המדינה במשק.

ביחס לשאלה האם המדינה צריכה או לא צריכה לעודד קניית מוצרים שיוצרו בישראל ("כחול לבן"), השיבו כ-85% מהנשאלים כי הם בטוחים או חושבים שהמדינה צריכה לעודד זאת, כשרק 3% השיבו כי הם בטוחים שהמדינה לא צריכה לעודד זאת.

עוד עולה מהסקר, כי כ-18% מהנשאלים השיבו שמרבית האנשים הנעזרים בשירותי הביטוח הלאומי הם "אנשים שמנצלים במערכת", וכי כ-76% מהציבור סבור שהמדינה צריכה לממן חינוך חינם מגיל אפס, גם אם זה יהיה כרוך "בהעלאה מסוימת של המסים".

בכל הנוגע לשאלה האם צריך או לא צריך לאפשר שירותי רפואה פרטיים בתשלום בבתי החולים הציבוריים, היו עמדות הציבור חלוקות. 30% השיבו כי הם חשובים שצריך לאפשר זאת, בעוד 28% סברו ההיפך.

ביחס לשאלה האם יש להשיב למדינה את משאבי הגזע שהופרטו (ים המלח, גז, מים), העלה הסקר כי 70% מהציבור "תומך מאוד" או "די תומך" בכך.

רק 22% מהנשאלים בסקר השיבו כי הם "מתנגדים" או "די מתנגדים" למיסוי גבוה יותר על בעלי ההון ובעלי הכנסה גבוהה, כשכ-39% מהציבור השיבו כי הם תומכים מאוד באפשרות זו.

כ-30% מהמשיבים לסקר אמרו כי הם "מתנגדים מאוד" או "די מתנגדים" לאיומי ההסתדרות להשבית את המשק בגלל ריבוי התאונות בענף הבנייה.

מרבית הציבור רואה באור חיובי את העובדה שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר העובדים בישראל שבוחרים להתאגד ולהקים ועד במקום עבודתם - 85% מהנשאלים השיבו כי הם סבורים שמדובר בדבר "חיובי מאוד" או "די חיובי".

35% מהנשאלים השיבו כי הם הצלחה כלכלית תלויה יותר ב"מעמד הכלכלי אליו נולדים וגדלים", בעוד ש-60% מהנשאלים סברו כי הצלחה כלכלית תלויה בעיקר "במעמד הכלכלי אליו נולדים וגדלים".

באשר לאופן בו יש לנהוג עם עודפי הגבייה ממסים, 63% מהציבור סברו כי יש להוריד מיסים וכ-35% סברו כי יש להשקיע את הסכומים האמורים בשירותים חברתיים, כגון חינוך, בריאות ורווחה.

תמימות דעים נרשמה בקרב הנשאלים ביחס לשאלה האם המדינה צריכה או לא צריכה להבטיח לכל אזרח את המינימום הדרוש למחיה בכבוד - כ-93% השיבו על כך בחיוב.