האם מנכ"ל בנק פועלים יותר חברתי מראש הממשלה?

ויכוח מפתיע התעורר היום בין שני דוברים מרכזים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לגבי הפערים בחברה • נתניהו: "הפערים יורדים" • פינטו: "הפער הולך וגדל - וזה רע לכולנו"

ויכוח מפתיע התעורר היום בין שני דוברים מרכזיים בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו. נתניהו בנאומו שנמשך זמן ארוך ציין כי מצבה הכלכלי של ישראל מצויין והוסיף: "אז תגידו לי - 'הכלכלה טובה לעשירים. העשירים נהיים יותר עשירים והעניים נהיים יותר עניים'. אין יום שאני לא שומע את זה. אבל יש עם זה רק בעיה אחת - זה לא נכון. ישראל היא כמעט המדינה הבודדה במערב שזה לא נכון והנה למה. זה מדד אי השוויון, מדד ג'יני, רואים עלייה קלה לפני כמה שנים במדד כי לקחנו את קצבאות הילדים, אבל אחרי שהחרדים הסתגלו לזה המדד יורד. ישראל היא מדינה היחידה בעולם שאנחנו יורדים ויורדים ויורדים. מי שקיבל את הגידול הכי משמעותי בהכנסה היה החמישון השני מלמטה ואחריו החמישון התחתון. הכי מעט העשירון העליון - העשירים נהיו יותר עשירים, אבל באופן יחסי, פחות מהחמישונים התחתונים".

בתום נאומו עלה לבמה מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו ובחר להגיב לדברים של ראש הממשלה: "לכאורה, מה שאנחנו רואים כאן זו תמונה נכונה של צמיחה מכלילה, כולל חלחול למטה ושיפור כלכלי שמיטיב עם כל שכבות האוכלוסייה", והחריג שיש "כמה נקודות שפוגמות בתמונה האופטימית הזאת".
מהן אותן נקודות שפוגמות התמונה האופטימית אליבא פינטו? "יש, ותמיד יהיו, קבוצות שלא משתתפות בכוח העבודה ותלויות בקצבאות. הקבוצות האלו, שמנועות מהשתתפות מטעמי גיל, מצב בריאותי וחסמים אחרים, אינן נכללות באוכלוסיות הצומחות. כלומר, דווקא הקבוצות שזקוקות לתמיכה נותרות מאחור בפער שרק הולך וגדל", אמר והדגיש כי לדידו "זה רע למדינה, זה רע לכלכלה וזה רע לכולנו".