ח"כ גליק: "אי-אפשר לעצור התהליך: תוך חצי שנה יתחיל יצוא קנאביס מישראל"

כך אמר היום ח"כ יהודה גליק בפאנל "האם הכסף החדש נמצא בעלי המריחואנה?" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • יוסי בורנשטיין: "אני יוצא מכאן בקריאה לשוק ההון – חלק גדול מהמסחר בתחום הקנאביס הוא בועה"

"לרוב החברות הישראליות בתחום הקנאביס (הנסחרות בשוק ההון) אין נכסים אמיתיים. אף אחת מהן כמעט לא גייסה כסף למחקר ולפיתוח, הן לא מבינות את התחום ואני יוצא מכאן בקריאה לשוק ההון - חלק גדול מהמסחר בתחום הקנאביס הוא בועה", כך אמר היום יוסי בורנשטיין, יו"ר חברת CANN10 העוסקת בתחום הקנאביס, בפאנל שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" תחת הכותרת "האם הכסף החדש נמצא בעלי המריחואנה?". "חלק מהחברות הקיימות לא שוות את מה שהן נסחרות ויש חברות אמיתיות שעדיין לא נסחרות", הוסיף בורנשטיין.

כתבת "גלובס" גלי וינרב הנחתה את הפאנל, שהוקדש לשוק הישראלי והעולמי המתפתח בתחום הקנאביס ולשאלה לגבי עתידו. "בישראל השוק עובר תהליך של מעבר מעולם מוגבל ומפוקח לעולם של יותר פתיחות מבחינת מספר גורמים ויותר שקיפות, אבל יותר בקרה על איכות המוצרים", אמרה וינרב. היא הזכירה כי כחלק מהרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי חולקו רשיונות גידול למאות חוות, מה שמתיישב עם הצורך לייצא את החומר, בשוק שעשוי להיות שווה למשק הישראלי בין מיליארד ל-4 מיליארד שקל בשנה.

עו"ד חגית ויינשטוק, המייצגת משקיעים בתחום הקנאביס בישראל וחקלאים, אמרה כי להערכתה - לאחר עיכוב של יותר משנה שיצר חוסר ודאות בשוק המקומי ובקשרים עם חברות בינלאומיות - בתוך חצי שנה כבר יחל למעשה יצוא קנאביס רפואי מישראל. "החדשות הטובות הן שהחסם הרגולטורי הגדול שוחרר - אתמול המשרד לביטחון פנים הודיע בוועדה למאבק בנגע הסמים של הכנסת כי לאחר שהוגדל התקציב שיאפשר לו לפקח על חוות הגידול ועל שרשרת ההפצה, החוק יכול להתקדם. להערכתי, בשבוע הקרוב יובא הדבר להחלטת ממשלה". החוק קובע שמונה חודשים שיידרשו למשרד כדי להתכונן ליצוא, שאחריהם יוכל התהליך להתבצע. "אני לא רואה את התהליך עוצר עכשיו", אמרה.

גם ח"כ יהודה גליק, אחד מהפעילים הבולטים למען הקנאביס הרפואי במערכת הפוליטית, העריך כי יצוא קנאביס רפואי יתחיל בתוך שמונה חודשים. הוא אמר: "אני שמח שאוטוטו מגיעים לנקודה של יצוא קנאביס. מדברים פה על מוצר שמציל חיים. כאב היא מחלה בפני עצמה, וקנאביס מציל חיים. אתמול העברתי חוק המונע פרסום ושיווק של עישון והרבה שואלים אותי מה ההבדל בין סיגריות לקנאביס. אני עונה שיש הבדל קטן - סיגריות הורגות וקנאביס מציל". לדבריו, אישור היצוא יהווה תרומה של מיליארדים למשק הישראלי, אבל גם לאנושות - "לישראל יש את היכולת לספק את המוצר לאנשים סובלים ברחבי העולם". לדבריו, "התמונה השתנתה - פעם המשרד לביטחון פנים היה נגד ועכשיו הוא מוביל את התומכים. אני לא רואה שום מעצור ליצוא".

לורה הרשלג, שייסדה ומנהלת את חברת "קניקה" לייעוץ בתחום הקנאביס לחברות ולחקלאים, אמרה בפאנל כי לישראל יכולה להיות תרומה גדולה יותר מאשר בתחום הגידול והחקלאות. "זה הקצה התחתון של שרשרת הערך", ציינה, "למה למכור חומר גלם לחו"ל כשאפשר להפוך אותו לקוסמטיקה, למוצרים לבעלי חיים, לתרופות?", אמרה.

אסף ברנע, מנכ"ל סנארה ונצ'רס, חממה שהוקמה על ידי "טבע" ו"פיליפס" בתחום הקנאביס, אמר כי להערכתו הערך טמון בגילוי ההשפעה הרפואית של המרכיבים השונים של המריחואנה. "קנאביס הוא חומר שהוכר על ידי העולם הרפואי. אף אחד לא מטיל ספק באפקט. השאלה היא בחיבור בין הכימיה לביולוגיה - איך החומר משפיע על הגוף. יש שימושים קיימים - כאב, אפילפסיה, הפרעות קשב, אבל לא יודעים את כל ההתוויות האפשריות. חברות הפארמה יושבות בינתיים על הגדר. לא נעשו מחקרים מבוססי ראיות בנושא הזה. הפוטנציאל הוא לחקור את העיבוד של החומרים בקנאביס. הערך הגדול נמצא בהבנה איך החומר משפיע על הגוף. הוא יהיה בשילוב בין עיבוד מדויק של החומר לאספקה שלו לאוכלוסיות מסוימות".