"המדינה צריכה לפעול ולטפל בכשלי שוק הפנסיה"

כך אמר איתי ברדה, מנכ"ל הלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בפאנל "פנסיה בשוק העבודה המשתנה" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • " המדינה יכולה לעשות למשל הרבה דברים, וקודם כל להבין שההתעסקות בפנסיה היא דיני נפשות ממש; צריך להכשיר את האזרחים ולתת להם חינוך פיננסי מגיל צעיר"

פאנל "פנסיה בשוק העבודה המשתנה" בוועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי
פאנל "פנסיה בשוק העבודה המשתנה" בוועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

שוק הפנסיה משתנה בימים אלה, ביחד עם שוק העבודה, כשהמוני עובדים (בעיקר צעירים) מחליפים מקומו עבודה בתדירות גבוהה בהרבה מבעבר, ולעתים מחליפים גם את הגוף שמנהל להם את קרן הפנסיה או קופת הגמל.

המשק הישראלי נמצא היום בנקודת זינוק מצוינת לעתיד עם צמיחה בריאה ושיעור אבטלה נמוך. אבל יש עדיין ציבורים גדולים שלא עובדים או שכן עובדים אבל בשכר נמוך. מה קורה ומה צפוי לקרות בעתיד עם הפנסיה שלנו? האם בכלל נוכל לצאת לפנסיה בעתיד?

"כנראה שבעוד 30 שנה כנראה שליוצאים לפנסיה לא יהיה הרבה. זו התשובה הרעה. התשובה הטובה היא שיש לנו עוד מספיק זמן למנוע את זה. לדור ה-Y אין רצף עבודה, השכר המבוטח נמוך בהרבה מ-100%, דמי הניהול גבוהים, ולכן בפועל לפי כל המחקרים הפנסיה תהיה 29% מהשכר לאישה ו-35% לגבר, אז התמונה הכללית לא מעודדת" - כך אמר איתי ברדה, מנכ"ל הלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בפאנל "פנסיה בשוק העבודה המשתנה" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". ברדה דיבר עם אנדרה טבקוף, עורך דעות וקהילות ב"גלובס".

טבקוף: אבל יש עוד זמן. איך אפשר לשפר את המצב?

ברדה: "המצב לא מסובך, ואפשר באמת לתקן. קודם כל צריך להבין שיש כאן בעיה ולהפסיק להתעלם ממנה. המדינה יכולה לעשות למשל הרבה דברים, וקודם כל להבין שההתעסקות בפנסיה היא דיני נפשות ממש. צריך להכשיר את האזרחים ולתת להם חינוך פיננסי מגיל צעיר. אנחנו כחברות אמנם פועלים להשיא רווחים, אבל יש לנו גם אחריות חברית, ועלינו לגבות דמי ניהול סבירים".

טבקוף: איך החינוך הפיננסי ישתנה. זה תחום מאוד משעמם?

ברדה: "אני חושב שהמדינה צריכה לנקוט מספר פעולות, למשל בנושא המשיכה של כספי הפיצויים והתגמולים במעבר בין עבודות. המדינה צריכה לסגור את כל הכשלים שיש בשוק כמו ייעוד כספי הפיצויים לפנסיה ובמקביל להכשיר את האנשים, ללמד אותם".

האם בדמי ניהול מאוד נמוכים אתם עדיין תוכלו להרוויח?

"כן. אנחנו בדקנו את הנושא בהלמן אלדובי והגענו למסקנה שנצליח בזה. כיום, לאחר שנתיים, אנחנו יודעים שהמספרים עוד יותר טובים ממה שהערכנו. אנחנו יכולים לתת שירות טוב, להשיג תשואה טובה וגם לקחת דמי ניהול מאוד נמוכים".

טבקוף: האם הגענו למצב שאין ברירה והמדינה חייבת לחוקק חוקים בתחום?

ברדה: "יש 4 קרנות פנסיה שזכו במכרז קרנות ברירת מחדל וייקחו דמי ניהול מאוד מאוד נמוכים. אדם יכול לבדוק את זה במספר דקות ואז או לעבור לקרן פנסיה חדשה או שחברת הביטוח תוריד לו דרסטית את דמי הניהול והוא יוכל לחסוך מאות אלפי שקלים. ועדיין, הרוב הגדול לא עושה את זה. לכן אין ברירה ואנחנו, ביחד עם הממשלה, צריכים להיות אקטיביים ולהפיץ את הבשורה".

אז אתה בסך-הכול אופטימי?

ברדה: "אני מאוד אופטימי כי נולדתי ככה. מדובר במוצר מאוד צעיר. הממשלה ורשות שוק ההון צריכים לטפל בכשלי השוק, ואני יודע שהם יטפלו בזה. הרפורמה שאנחנו מובילים תשנה את פני הענף בצורה מאוד מאוד משמעותית, ולכן אני מאוד אופטימי".