בגלל חשש לרמאות: נפסלו חלק ממבחני המיצ"ב לכיתות ה'

במשרד החינוך פירסמו אמש את תוצאות מבחני המיצ"ב, באיחור של כמה שבועות ורק לאחר שפורסם בתקשורת כי חלק מהמבחנים נפסלו • נעצרה מגמת צמצום הפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית

תלמידים  / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פסלה את מבחני מיצ"ב לכיתות ה' באנגלית ובמתמטיקה. הסיבה היא שיעור חריג של תלמידים שהוגדרו עם צרכים מיוחדים ונבחנו בכיתות המותאמות, שבהן יש תנאי היבחנות שונים. הנתונים החריגים - 21% מהתלמידים בתשע"ח, לעומת 15% בשנה שלפני כן - היו בעיקר בבתי הספר בחינוך הממלכתי-דתי. לאור זאת משרד החינוך דחה את פרסום הנתונים בכמה שבועות, ועשה זאת באופן חפוז אמש, לאחר שפורסם אודות הנתונים החריגים בדה מרקר.

משרד החינוך וראמ"ה פירסמו כי בכיתות ה' נרשמה עלייה בערבית שפת אם ב-10 נקודות (602 בתשע"ח, לעומת 592 בתשע"ז). מנגד, נרשמה יציבות בעברית לכיתות ה'. כמו כן, פורסמו נתוני המבחנים של כיתות ח' - במתמטיקה נרשמה עלייה של 9 נקודות ל-543 נקודות; בשפת אם עברית נרשמה עלייה של 7 נקודות ל-564 נקודות; ובשפת אם ערבית נרשמה עלייה של 13 נקודות ל-561 נקודות. במבחן במדעים לכיתות ח' נרשמה ירידה של 8 נקודות ל-579 נקודות. באנגלית לכיתות ח' נרשמה יציבות. מבחני המיצ"ב החיצוני נערכו בחודשים מרץ-מאי 2018. בסך הכול השתתפו במבחני המיצ"ב 784 בתי ספר, 2,422 כיתות ו-61,544 תלמידים.

לפי התוצאות, לא נרשם צמצום בפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית - בקרב כיתות תלמידי ח' במקצוע אנגלית הפער התרחב ב-11 נקודות, במתמטיקה הפער נשאר יציב יחסית, וכך גם במדע וטכנולוגיה. במשרד החינוך ציינו כי המשרד יבחן לעומק את הנסיבות שהובילו לבלימת הצמצום אל מול מפת המשאבים שמנהל המשרד.

עם זאת, במגזר דובר העברית נרשם, בחלק מהמבחנים, צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה (גבוה, בינוני ונמוך) - בשפת אם עברית ובמתמטיקה נרשם צמצום בפער בעקבות עליות בהישגי תלמידים מרקע נמוך, ואילו באנגלית ובמדע וטכנולוגיה נרשם צמצום לא רצוי בעקבות ירידה בהישגי תלמידים מרקע גבוה. "במשרד מברכים על צמצום הפערים במתמטיקה ובעברית, אך יבחנו את הסיבה לירידה בהישגים של תלמידים מרקע גבוה", נכתב בהודעה.

בתחום האקלים הבית ספרי נרשמה על פי רוב יציבות. לראשונה נשאלו התלמידים האם במסגרת לימודיהם הם עוסקים בסוגיות ערכיות ומוסריות כמו אחריות אישית, סולידריות, מצוינות חברתית וצדק חברתי. 75% מקרב תלמידי היסודי העידו כי במסגרת לימודיהם משולבות סוגיות אלו, זאת לעומת 59% מקרב תלמידי חטיבת הביניים ו-55% מקרב תלמידי החטיבה העליונה.