יאיר לפיד: "יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס - זה לא חוק גיוס, זה חוק גיוס כספים"

ראשי מפלגות הקואליציה נפגשו היום במשרד ראש הממשלה כדי לדון בגרסה האחרונה של חוק הגיוס לצה"ל ולגבש הסכמות על מנת להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית לפני פקיעת הדד ליין לחקיקה באמצע ינואר 2019 • ראשי המפלגות היו אמורים להיפגש אתמול, אך הפגישה בוטלה

בנימין נתניהו. טס לברזיל, יתקזז עם ליברמן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו. טס לברזיל, יתקזז עם ליברמן / צילום: רויטרס

בעוד ישיבת ראשי הקואליציה מתכנסת בשעה זו כדי להכריע איך להעביר את חוק הגיוס בקריאות שניה ושלישית עד ליום 15 בינואר 2019, הודיע ח"כ יאיר לפיד כי סיעת יש עתיד תתנגד להצעת החוק ולא תיתן יד ל"קומבינות" שעושה נתניהו עם הסיעות החרדיות.

בהצהרה של לפיד בצהריים בכנסת הוא אמר: "לפני חודש עמדתי פה ודרשתי שנתניהו יתחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס. כי זה מה שהם הבטיחו לחרדים. הם אמרו להם: "אל תדאגו לגבי הסנקציות הכלכליות. נעביר לכם את הכסף מתחת לשולחן." זו קומבינה. אמסלם אמר את זה בקולו בוועדה, מול המצלמות."

לפיד אמר כי זה לא חוק גיוס אלא "חוק גיוס כספים", "אנחנו לא ניתן את ידינו לזה שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. שכספי המיסים שלנו, יממנו השתמטות."

בתגובה אמרו בליכוד שלפיד הוא זגזגן פוליטי, כיון שנתניהו הודיע שהוא מתכוון להעביר את חוק הגיוס באותו הנוסח שעבר בקריאה ראשונה בחודש מאי 2018.

"בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים עם אף גורם אחר - החוק יובא ככתבו וכלשונו בדיוק כפי שתמכו בו ליברמן ולפיד בקריאה ראשונה, בלי שום שינוי. זו שעת מבחן לליברמן ולפיד: האם יעמדו בהתחייבותם לציבור ויתמכו בחוק החשוב הזה, או שיעשו פוליטיקה קטנה על חשבון צה"ל והחברה הישראלית. הבחירה בידיהם".

בהמשך, בישיבת סיעת המחנה הציוני, אמר אבי גבאי כי הוא מברך את לפיד על שינוי העמדה. "יש זגזוגים טובים. שמח שיש עתיד חזרה אל המחנה שמתנגד לבלוף הגיוס. בלוף שלא מביא לשוויון בנטל."

גבאי אמר שאם יהיה ראש הממשלה הוא ידאג להעביר תוך שנה חוק שמעלה את שכר החיילים/ות, חוק אשר יכלול מימון תואר ראשון לכל מי שסיים שירות מלא וחוק אשר ייתן עדיפות לחיילים משוחררים בתוכניות דיור של המדינה.

ראשי מפלגות הקואליציה נפגשו היום במשרד ראש הממשלה כדי לדון בגרסה האחרונה של חוק הגיוס לצה"ל ולנסות לגבש הסכמות על מנת להביא את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית לפני פקיעת הדד ליין לחקיקה באמצע ינואר 2019.

יש עתיד צפויה להצביע נגד חוק הגיוס. יו"ר המפלגה יאיר לפיד אמר היום כי "יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. אחרי הבחירות ממשלה, בראשותי, תעביר חוק גיוס בלי קומבינות ובלי רמאויות". לפיד מפנה לדברים שאמר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם בוועדת חוק הגיוס: "הוא אמר את זה בקולו. מתייחסים לסעיפים כאילו אין סנקציה. גורמי האוצר קיבלו הנחיה להכין פיצוי כספי למפלגות החרדיות. זה לא חוק גיוס, זה חוק פיצוי. לא נסכים שכספי המיסים שלנו יממנו השתמטות. נתניהו לא מסביר שהחרדים לא יקבלו כסף תמורת גיוס".

ישראל ביתנו: "כניעה ללחץ החרדים"

ראשי המפלגות היו אמורים להיפגש אתמול, אך הפגישה בוטלה. ברקע עומדים פערים בין יו"ר יהדות התורה סגן השר יעקב ליצמן, אשר אחרי ההצבעה על החוק בקריאה ראשונה בחודש מאי 2018 איים בהתפטרות אם אותו החוק ימשיך כלשונו לקריאה שנייה ושלישית.

לאור העתירות המשפטיות המרובות בגץ התיר לממשלה לתקן את החוק (הארכה שנייה) עד 15 בינואר, אך לוח הזמנים מורכב כיוון שנתניהו יוצא לברזיל לכחמישה ימים החל מיום ה' הקרוב. את ראש הממשלה יקזז ח"כ אביגדור ליברמן ובכל זאת על מנת להניע את החקיקה אל מול הסיעות האחרות, ותחזוק משמעת קואליציונית במסגרת רוב של 61 ח"כים, לא בטוח שניתן יהיה לעבור את כל שלבי החקיקה.

כישלון בהעברת החוק ו/או התפטרות של יהדות התורה עשוי להוביל לבחירות.

בסיעת ישראל ביתנו, אשר תמכה בחוק בקריאה הראשונה, כאשר ליברמן היה שר הביטחון (וֹמי שהביא את המתווה שהוא הבסיס לחוק) אומרים היום שהמהלך הקואליציוני להביא את החוק כעת הוא ניסיון להפכו "לנושא אלקטורלי".

"בליכוד נוכחו לדעת שעל רקע דחיית ההצבעה על חוק הגיוס הם הפסידו קולות רבים בקרב הימין החילוני ויוצאי חבר העמים. הקואליציה יכלה להשלים את החקיקה בנושא חוק הגיוס כבר בתחילת מושב החורף, אך בגלל הכניעה ללחץ החרדים העדיפה לבקש דחייה נוספת מבג"ץ. עולה השאלה - האם מדובר במשחק מכור והליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות שבמידה ויהיו ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס וידרשו לשלם קנסות, הישיבות יפוצו בסכומי כסף זהים ממקור אחר. הבטחה כזו למעשה מרוקנת את החוק מתוכן."

עוד אומרים בישראל ביתנו שיש לבדוק את הטענה שהליכוד פיזר הבטחות למפלגות החרדיות לשנות (שוב) את החוק מיד אחרי מערכת הבחירות הבאה.

בליכוד הגיבו, עוד לפני ישיבת ראשי הקואליציה ולדבריהם, אסור לליברמן ולפיד לפנות לפוליטיקה קטנה. "ראש הממשלה נתניהו מחוייב לחוק שגובש על ידי צה"ל והובא לקריאה ראשונה על ידי ליברמן ובתמיכת לפיד. בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים עם אף גורם אחר - החוק יובא ככתבו וכלשונו בדיוק כפי שתמכו בו ליברמן ולפיד בקריאה ראשונה, בלי שום שינוי. זו שעת מבחן לליברמן ולפיד: האם יעמדו בהתחייבותם לציבור ויתמכו בחוק החשוב הזה, או שיעשו פוליטיקה קטנה על חשבון צה"ל והחברה הישראלית. הבחירה בידיהם".