סערה בשווקים: המדדים השלימו נפילה של 20%-15% מתחילת הרבעון - "אין חשש ממשבר דומה ל-2008"

"החשש ממשבר דומה לסאב-פריים אינו במקומו. מצב הכלכלה טוב יותר ולא נשען על קריסה בשוקי הנדל"ן", אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI • עם זאת, "כשמשלבים בין הגורם הכלכלי והפוליטי מתקבל תמהיל מאתגר" • הראל: "המשך צמצום מאזן הפד ישאיר את התנודתיות גבוהה ב-2019"

וול סטריט / צילום: צילום: shutterstock
וול סטריט / צילום: צילום: shutterstock

הלחץ בשווקים נמשך. מהלך הירידות שנרשם אמש בוול סטריט, בהמשך לשבוע בו נפלו המדדים בכ-7% והשלימו נפילה של 20%-15% מתחילת הרבעון, מתגלגל הבוקר לבורסה בתל אביב, שרושמת יום נוסף של ירידות חדות. מדד ת"א 35 נפל מתחת לרמה הטכנית של 1,400 נקודות (בשבוע של פקיעה חודשית), ומדד הבנקים איבד עוד 4% מוקדם יותר, בהמשך לירידה בשיעור דומה אתמול.

נראה כי הדרמה העיקרית נמצאת בשוקי המניות, האג"ח הקונצרניות ומחיר הנפט שנפל אמש בכ-7% מתחת למחיר של 43 דולרים לחבית. לעומת זאת, בשוק המט"ח נרשמו שינויים מתונים יחסית עם היחלשות הדולר ברקע לירידה בציפיות להעלאת הריבית בהמשך. המשקיעים בשוק מתקשים לזכור תיקון עמוק כמו זה הנוכחי, ועולה החשש מפני משבר נוסף בנוסח 2008.

בשוק מצפים לסיום חג המולד, שמא הנשיא טראמפ ישלוף שפן מהכובע, אך נראה כי בשעה זו השוק מעניש גם את הפד, לאחר מהלך העלאת הריבית בניסיון לצבור נשק נגד מיתון, וגם נגד טראמפ, שמממש את מצע הבחירות, ובדרך מציין חג מולד עצוב בשווקים.

"אם בתחילת הירידות הייתה התאמה לסביבת ריביות גבוהה יותר, הרי שמהלך הירידות בחודש האחרון משקף חששות גוברים למיתון בשנה הקרובה", אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI. "קשה להצביע על גורם אחד דומיננטי מאחורי הירידות החדות, אלא יותר על מכלול של גורמים. מהפן הכלכלי ניתן למנות את הצמצום המוניטארי בארה"ב הכולל העלאות ריבית והקטנת המאזן, חשש להתפוגגות ההרחבה הפיסקאלית, ההשלכות של מלחמת הסחר מול סין ובאופן כללי חשש להאטה גלובלית".

"כאשר משלבים בין הגורם הכלכלי והפוליטי מתקבל תמהיל שלפחות לתקופה הקרובה נראה מאתגר", המשיך גוזלן. "שכן, מרבית מהלכי הירידות החריפים בשנים האחרונות, בסדר גודל של זה הנוכחי, נתקלו בשלב זה בתגובת מדיניות מאזנת. במרבית המקרים היו אלו בנקים המרכזיים, אלא שהם נמצאים כיום בכיוון הפוך של נסיגה מהמדיניות המרחיבה, התפתחות שמהווה חלק מההסבר לירידות האחרונות".

"אין ספק שהירידות החדות בשווקים בפרק זמן כל כך קצר מדאיגות, אך החשש ממשבר דומה ל-2008 אינו במקומו שכן מצב הכלכלה טוב יותר ולא נשען על קריסה בשוקי נדל"ן ומאזנים רעועים במערכת הבנקאות העולמית שתורגמו למשבר פיננסי חריף", אמר גוזלן. 

"כדי שהפד יבצע פרסה נדרשת הידרדרות משמעותית יותר"

"הבנק המרכזי האמריקאי אכזב את השווקים כאשר אותת כי לא נדרשת מדיניות מרחיבה כיום למשק האמריקאי וכי הקטנת המאזן תימשך. תוואי העלאות הריבית בארה"ב בשנתיים האחרונות כיוון להקשחת התנאים הפיננסיים, וזו הושגה למעשה רק במהלך הרבעון האחרון. במידה ותירשם התבססות או הרעה בתנאים הפיננסים ברמתם הנוכחית, הרי שהיא שקולה להעלאת ריבית ולכן תוביל את הפד לפסק זמן בתוואי העלאות הריבית. זאת על רקע העובדה שהרעה בתנאים הפיננסיים צפויה לפעול להתמתנות בצמיחה. בכדי שהבנק המרכזי יבצע סיבוב פרסה באופן המגולם במידה מסוימת בשוק האג"ח, נדרשת הידרדרות משמעותית נוספת בשווקים הפיננסיים בדמות של ירידה בשוקי המניות ופתיחה של המרווחים הקונצרנים", אמר גוזלן.

בהודעת הריבית האחרונה של הפד, נגיד הבנק פאואל הדגיש כי אין כוונה כרגע לדון בעצירת קצב ההתכווצות של המאזן העצום של הבנק שקטן בקצב של כ-50 מיליארד דולר בחודש. כאשר נשאל על הירידות החדות בשווקים פאואל ציין כי אין זה בהכרח אומר שעלייה בתנודתיות תבוא לידי ביטוי בכלכלה הראלית שלהערכתו עדיין חזקה. לדברי עופר קליין, הכלכלן הראשי של הראל: "הניציות של הנגיד תומכת בשלב זה בחוזקו של הדולר בעולם, והמשך צמצום המאזן של הפד, לצד הפסקת הרכישות של הבנק המרכזי בגוש האירו, ישאירו את התנודתיות גבוהה בפתח 2019".

בבנק אוף אמריקה צופים תרחיש פסימי להמשך, שלפיו מהלך הירידות בשווקים צפוי להימשך בששת החודשים הראשונים של שנת 2019. סטפן סוטמאייר, המנתח הטכני הבכיר של בנק ההשקעות, מבסס את טענה זו על הגרף של מדד S&P 500. למשנתו, המניות נמצאות בעיצומו של שוק דובי והתיקון צפוי להעמיק.

נשברה רמה טכנית במדד S&P 500

"ראינו כי נשברה נקודת תמיכה רצינית של מדד S&P 500 ברמה שבין 2,600 נקודות לבין 2,500 נקודות", אמר סוטמאייר בראיון לרשת CNBC. "אנו עשויים לפגוש את רמת ה-2,300 נקודות של המדד". רמה זו תהווה ירידה של 20% משיא כל הזמנים של ה-S&P 500 שנקבעה ב-21 לספטמבר. נפילה שכזו מהווה באופן רשמי שוק דובי.

נכון להיום, המדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500 בדרך לסגור את השנה הגרועה ביותר מזה כעשור. גל הירידות החל ב-3 באוקטובר וצפוי, כאמור, להערכתו להעמיק לאורך המחצית הראשונה של השנה הבאה. מהצבעה שנערכה בקרב יותר מ-15 אלף גולשים של האתר האמריקאי עולה כי 53% מהמצביעים מאמינים בדעה של סוטמאייר וצופים כי גל הירידות יימשך בחצי השנה הראשונה של 2019; 38% לא חושבים כך; ו-9% לא החליטו. לאחר הירידות שנרשמו אתמול בוול סטריט, ביום מסחר מקוצר, מדד S&P 500 נפל 2.7% וננעל ברמה של 2,351 נקודות.