עו"ד צורי לביא ינהל את הגישור בין בן-משה למחזיקי אג"ח אפריקה

במסגרת הגישור, שיחל היום ויימשך כשבוע, יידרש עו"ד לביא לקבוע האם המחזיקים זכאים לפיצוי כספי מבן משה בגין העיכוב בהשלמת הסדר החוב - ואם כן באיזה פיצוי מדובר

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

הליך הגישור בין מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל לבין המשקיע מוטי בן משה החל היום ויימשך כשבוע. הבוקר דיווחה חברת אלון רבוע כחול שבבעלות בן משה על תחילתו של הליך הגישור, בפני מגשר שזהותו הוסכמה בין הצדדים.

ל"גלובס" נודע כי לתפקיד המגשר בהליך נבחר עו"ד צוריאל (צורי) לביא, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות'. עו"ד לביא מתמחה בין השאר בתחום חדלות הפירעון, והיה מעורב בעשור האחרון בייצוג צדדים שונים בהסדרי חוב רבים במשק הישראלי.

במסגרת הגישור יידרש עו"ד לביא לקבוע האם זכאים מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לפיצוי כספי מבן משה בגין העיכוב בהשלמת הסדר החוב של החברה, ואם כן באיזה פיצוי. לפי טענת מחזיקי האג"ח הם זכאים לתוספת ריבית של 15 מיליון שקל תמורת הסכמתם לדחות את המועד האחרון להשגת מלוא האישורים להסדר, מ-13 בדצמבר ל-31 בינואר.הסדר החוב באפריקה ישראל, במסגרתו אמור בן לרכוש את הבעלות על החברה בהשקעה של כ-2.4 מיליארד שקל (תספורת של כ-20% על חוב האג"ח), היה אמור לקבל את כל האישורים הדרושים עד ל-13.12.18. אלא ששלושה ימים קודם לכן הודיע בן משה לנאמני האג"ח כי טרם התקבלו האישורים הדרושים מהממונים על הגבלים עסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה (פולין, צ'כיה וסרביה), שבהן פועלת החברה הבת אפריקה נכסים.

בעקבות ההודעה, כינסו נאמני שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל אסיפת מחזיקים, בה הציג נציגו של בן משה את הנושא וביקש מהמחזיקים ארכה להשגת האישורים עד ל-31 בינואר 2019. בתגובה דרשו חלק מהמחזיקים פיצוי כספי על הזמן הנוסף המוענק לבן משה.

בהמשך פרסמו נאמני האג"ח שלוש הצעות החלטה. בהצעה הראשונה התבקשו המחזיקים לאשר את הארכת הזמן לבן משה, בהצעה השנייה הם התבקשו לקבוע האם לאשר את ההארכה עם תנאים ובלעדיהם. בהצעה השלישית נקבע כי אם יוחלט לאשר את ההארכה בתנאים, אלו יהיו התנאים: תשלום ריבית של 15 מיליון שקל בגין הארכת הזמן, הגדלת הפיקדון שהעמיד בן משה להבטחת העסקה ב-40 מיליון שקל נוספים, וכן הסכמה מראש של בן משה על חילוט כל הפיקדונות שהועמדו לטובת מחזיקי האג"ח (100 מיליון שקל שהופקדו בעבר וה-40 מיליון שקל שנדרשים כעת), במידה שלא יושגו כל האישורים עד לתאריך היעד החדש.

האתגר הנוסף של בן משה - גיוס מעל מיליארד שקל 

בהצבעות שהתקיימו החליטו המחזיקים להתנות את הארכת הזמן בשלושת התנאים לעיל. לאחר ההחלטה שלחו באי כוחם של מחזיקי האג"ח מכתב בנושא לבן משה, ובו דרישה לקבל במהירות את התייחסותו להחלטה.

עם זאת, בן משה השיב בשלילה לדרישת המחזיקים לקבל תשלומים נוספים, ובמקום זה הציע כי הצדדים ימנו מגשר, מומחה בתחום הכלכלי, וינהלו בעזרתו ובפניו הליך משא ומתן (כלכלי וענייני) קצוב בזמן. בעקבות ההצעה הסכימו נאמני האג"ח למינוי מגשר אולם דרשו כי לתפקיד ימונה רו"ח עמנואל אבנר, המומחה שמונה מטעם בית המשפט לבחינת הסדר החוב באפריקה ישראל.

מעבר למחלוקת עם מחזיקי האג"ח, עומד בפני בן משה האתגר של השלמת גיוס סכום עתק של יותר מ-1 מיליארד שקל לטובת העסקה, ממקורות פיננסיים חיצוניים (עבור חברת אלון רבוע כחול שבבעלותו, האמורה לרכוש את מניות השליטה בחברה הבת אפריקה נכסים במסגרת העסקה). 

בחודש שעבר השלימה אלון רבוע כחול גיוס של 280 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ואת יתרת הסכום הנדרש, בסך של כ-800 מיליון שקל, מבקש בן משה לגייס מבנקים בארץ או בעולם, לנוכח הקריסה בשוק החוב הקונצרני המקומי בחודש האחרון.