אין לאן לברוח: הגלישה של השוק לטריטוריה דובית מותירה למשקיעים מעט מקומות מקלט

מדדי 500 S&P ודאו ג'ונס מגרדים את ההגדרה הרשמית לשוק דובי והנאסד"ק, ראסל 2000 ומדד התחבורה של דאו ג'ונס כבר שם • כל 11 מגזרי מדד S&P צפויים לסיים את השנה בטריטוריה שלילית לראשונה מאז 2008 • למרות הירידות בשוק הרחב השנה, רוב הכלכלנים אומרים שהסיכוי למיתון כלכלי בשנה הבאה נמוך

שוק דובי / צילום: שאטרסטוק
שוק דובי / צילום: שאטרסטוק

המשקיעים מתקשים למצוא מקומות מחבוא מפני הירידות המתגברות בשוק המניות. מדדי 500 S&P  ודאו-ג'ונס  צנחו כבר ב-19% מהשיאים האחרונים שלהם והם על סף שוק דובי, שמוגדר כירידה של 20% ויותר מהשיא, יחד עם סיום השוק השורי הארוך ביותר בהיסטוריה, שנמשך כבר עשור.

מדד הנאסד"ק כללי  עתיר מניות הטכנולוגיה, מדד ראסל 2000  של מניות שווי השוק הנמוך יחסית ומדד התחבורה של דאו ג'ונס  - כבר מצויים בטריטוריה דובית. כך גם שבעה מ-11 מגזרי מדד 500 S&P הרחב, ותעודות סל פופולריות שעוקבות אחרי מניות חברות בנייה וקמעונאות.

רק המגזרים הדפנסיביים של S&P - חברות חשמל, נדל"ן, בריאות ומצורי צריכה יסודיים - שידועים בתשלומי הדיבידנד היציבים שלהם, נמנעו מירידות דוביות, לפי שעה. עם זאת, כולם ירדו ב-9% לפחות מהשיאים האחרונים שלהם.

"לא ראיתי מנהלי כספים והשקעות המומים כל כך כבר זמן רב", אמר רוברט דאגן, מנהל תיקים בכיר בחברת ההשקעות סקאיברידג' קפיטל. "אנשים מהרים לפתחי היציאה מהשוק ומוכרים את ההחזקות שלהם בשבועיים האחרונים".

כל 11 מגזרי מדד S&P צפויים לסיים את השנה בטריטוריה שלילית לראשונה מאז 2008. החששות מפני מסלול העלאת הריביות על ידי הפדרל ריזרב מעיקים על המניות הפיננסיות, ואילו מניות החומרים והתעשייה סובלות אף יותר מהאחרות ממתחי הסחר עם סין. מניות האנרגיה נשחקו יחד עם צניחת מחיר הנפט הגולמי ב-44% מתחילת אוקטובר. המניות הפיננסיות נלחצו השנה במיוחד, עם ירידה של 20% על רקע האי ודאות לגבי מסלול העלאת הריבית בארה"ב והסביבה הרגולטורית.

גם המשקיעים הקטנים מודאגים

בריאן קנלון, מייסד ומנהל תיקים בחברת מיינור ברידג' קפיטל, סיפר שקיצר את מסגרות הזמן של העסקאות שלו, וכי הוא מנסה כעת לזהות ניירות ערך יחידים שחסינים בפני תנודות השוק שיוצרות הכותרות הגיאופוליטיות. הוא גם קונה כמה מניות שלדעתו התממשו יותר מדי ובהן אפל, סקוור, אנבידיה וג'ונסון אנד ג'ונסון.

גם המשקיעים הקטנים מודאגים משוק המניות, 47% מעריכים שמחירי המניות ירדו בששת החודשים הקרובים, כך לפי הסקר השבועי של הסנטימנט הצרכני של האגודה האמריקנית למשקיעים פרטיים. זו אחת הקריאות הדוביות ביותר של הסקר הזה מזה שנים ורק 25% מהמשקיעים צופים שהמניות יעלו בחצי השנה הקרובה. 

בינתיים הכלכלנים עוקבים אחרי כל סימן של נסיגה באמון הצרכנים ובהוצאה שלהם, שמניעה את הכלכלה האמריקאית ומייצגת כשני שלישים מן התמ"ג. "מה שמחזיק את השוק האמריקני עד כה, ומונע האטה כלכלית עולמית, הוא הצרכן האמריקאי", אמר גרגורי דייקו, הכלכלן הראשי לארה"ב של חברת הייעוץ אוקספורד אקונומיקס. "אם ככלת ארה"ב תתחיל להאט בצומת הזה, זה יאיץ את ההאטה הכללית במומנטום העולמי".

"זה לא אומר שהכלכלה בדרך למיתון"

חלק גדול מהתנודות האחרונות בשוק המניות הגיע כאשר בנקים מרכזיים מתחילים לסיים את תוכניות קניית האג"ח הגדולות שלהם, שעזרו לתדלק את הגאות שנמשכה שנים במניות העולמיות ולשכך את התנודתיות בשוק. המאזן של הפדרל ריזרב תפח ל-4.5 טריליון דולר בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, בשל מהלכי קניית אג"ח ממשלתיות ואג"ח משכנתאיות במטרה להמריץ את הצמיחה.

דאגן מחברת סקייברידג' אמר שהוא ניסה לנהל את הסיכונים שלו על ידי קניית CDOs (ני"ע מגובי חוב) של בנקים אזוריים ומקומיים, מפני שיש להן תשואות קורצות והן זולות יחסית. תחום נוסף שהוא ממשיך להעדיף הוא שוק הדיור האמריקאי, באמצעות אג"ח משכנתאיות - כולל אג"ח שלא הונפק על ידי סוכנויות הממשל פרדי מק ופאני מיי בגיבוי משכנתאות - מפני שלוקחי המשכנתאות הללו ממשיכים להיות במצב טוב במונחי אשראי.

למרות הירידות בשוק הרחב השנה, רוב הכלכלנים אומרים שהסיכוי למיתון כלכלי בשנה הבאה הוא נמוך. מנגד, יותר כלכלנים מניחים כעת כי הצמיחה הכלכלית ב-2019 לא תימשך בקצב המהיר של השנה היוצאת. "המשקיעים שוכחים לעתים תכופות, שרק מפני שאנחנו בשוק דובי במניות או במגזרים מסוימים, זה לא אומר בהכרח שהכלכלה הרחבה בדרך למיתון", אמר דאגן.