דירקטוריון התעשייה האווירית יכריע בימים הקרובים על עתיד מטוסי המנהלים שלה

גורם בחברה: "אם תוכנית הפיתוח למטוס החדש תאושר - תע"א תישאר על הגלגל ותמשיך להיות רלוונטית" • ההכרעה: על רקע סכסוך העבודה

הראל לוקר/ צילום: תמר מצפי
הראל לוקר/ צילום: תמר מצפי

דריכות בתעשייה האווירית (תע"א) לקראת הכרעה שצפויה בימים הקרובים בדירקטוריון החברה בשאלת עתידה של תוכנית הפיתוח של מטוס המנהלים החדש שלה P-32, שיהווה גרסה מתקדמת של מטוס המנהלים G-280.

הדיון בנושא צפוי להיערך אחרי חודשים ארוכים של אי ודאות בנוגע לעתיד פעילותה של התע"א בתחום, שבעשור האחרון הנחיל לה הפסדי עתק.

"יש דעות וגישות לכאן ולכאן", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בחברה, "במשך שנים ארוכות הפסדנו כסף בשל הפעילות הזאת, ומהצד השני, מדובר בתחום שלהמשך העיסוק בו יש חשיבות לאומית מדרגה ראשונה".

ייצור מטוסי המנהלים של תע"א נעשה בחטיבת כלי הטייס האזרחיים ומעורבים בו כ-1,000 עובדים. הפרסום ב"גלובס" מלפני כחודש וחצי על תהליך הבחינה שהחברה מקיימת בנושא, עורר תהיות בקרב גורמים המקורבים לחברה ומעורבים בתחום מטוסי המנהלים. חלקם העריכו כי אחת הסיבות להנחת הסוגיה על השולחן היא יצירת מנוף במשא ומתן שמתקיים בימים אלה בין הנהלת התע"א ובין וועד העובדים בחברה לקראת גיבוש של הסכם עבודה חדש.

עם זאת, גורמים בחברה אמרו כי הפסדים מתמשכים לאורך השנים בתחום מטוסי המנהלים, לצד דוח ביקורת קשה שפרסם בעבר מבקר המדינה, כמו גם לחץ בנושא מצד חברי דירקטוריון - מחייבים דיון עמוק ויסודי על מהלכיה של התע"א בנושא זה.

ואולם לפי גורמים אחרים, פעילותה של התע"א בתחום מטוסי המנהלים כבר נבדקה בעבר בידי חברות ייעוץ חיצוניות, שבחנו את פוטנציאל השיווק של כלים אלה וניתחו מגמות ביקוש בשווקים. עבודות אלה סוכמו עם ההמלצה להמשיך בפיתוח התחום של מטוסי המנהלים. כך, מטוס ה P-32, שאמור להוות נגזרת חדשה למטוס המנהלים הקיים, G-280, נחשב מתקדם וחדיש יותר: "אם הפרויקט יאושר - מטוס כזה ישאיר את התע"א על הגלגל והיא תמשיך להיות רלוונטית לשוק מטוסי המנהלים", כפי שאמר ל"גלובס" גורם בכיר.

אם דירקטוריון החברה יחליט לא לגשת לתוכנית הפיתוח של המטוס החדש, קו הייצור של מטוסי
ה-G-280 לא ייסגר מיידית, אך יגווע בתוך מספר שנים, עד שזרם ההזמנות ייפסק.

"בצומת החלטות"

את ההזמנות למטוסי המנהלים שמיוצרים בתע"א מעבירה מדי שנה גלפסטרים האמריקאית, חברה-בת של ג'נרל דיינמיקס, וזאת מתוקף הסכם ארוך שנים שמתקיים בין שתי החברות. תע"א מספקת לגלפסטרים את המטוסים בהתבסס על תחזית ביקוש שנתית, ואלה מאובזרים ומשווקים בעולם בידי החברה האמריקאית.

אם תחליט לגשת לתוכנית הפיתוח של המטוס החדש, תע"א תידרש להשקעה של כ-80 מיליון דולר ועל פי הערכות גלפסטרים תשקיע סכום דומה.

גורמים בחברה טענו בשיחות עם "גלובס" כי אף שבעבר גלפסטרים שילמה לתע"א על הפעלת קו הייצור של מטוסי המנהלים - כיום לא עומדת לפני החברה מחויבות כלשהי להמשך הפעילות בתחום: "אנחנו בצומת, ועלינו לקבל בנושא החלטה", אמר גורם.

הדיון על עתיד תחום מטוסי המנהלים בתע"א מתקיים כשברקע המשא ומתן בין הנהלת החברה ובין ועד העובדים צובר תאוצה - בניסיון של הצדדים להתחיל את 2019 עם שקט תעשייתי: בשבוע הבא צפוי לצאת לדרך אחד המהלכים המשמעותיים בחברה, הקמת קבוצת התעופה החדשה שתאחד את שלוש החטיבות האזרחיות שלה, וזאת תוך איחוד של מטות, מערכי שיווק ותהליכי רכש.

תהליך זה עשוי להשפיע על לא פחות מ-5000 עובדים מבין כ-14 אלף עובדי התעשייה האווירית. אף שהנהלת התע"א סירבה להתייחס במהלך החודשים האחרונים להשפעת איחוד החטיבות על מצבת העובדים שלה, בעבר העריכו גורמים בחברה כי הוא יתבטא בפיטורים של לפחות 500 עובדים. לכאורה, הזדמנות פז להתייעלות בחברה שסובלת מאבטלה סמויה - לפחות בכל הקשור לתחומי הפעילות האזרחיים שלה.

גורמים בחברה מתרשמים שהמו"מ מתנהל על מי מנוחות והצדדים נזהרים מלעלות על בריקדות, לפחות בינתיים. את צוות המו"מ של הוועד מלווה החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, פרופ' ירון זליכה.

המו"מ מתקיים כשברקע סכסוך עבודה פתוח, שמאפשר לוועד העובדים לנקוט צעדים ארגוניים בכל עת שבה יראה לנכון. עם תחילת המו"מ, סיכמו הצדדים על שמירת סודיות ההליך וחתמו על מסמכים מתאימים וזאת במטרה לשמור על הדיסקרטיות המתבקשת בדיונים אלה ולאפשר את מיצוי ההידברות עד תחילת השנה האזרחית החדשה.