דירקטוריון תע"א אישר את פיתוח מטוס המנהלים העתידי

חרף הפסדי עתק מהעשור האחרון בתחום מטוסי המנהלים - דירקטוריון החברה אישר את המשך הפיתוח של מטוס חדש

הראל לוקר  / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

עובדי חטיבת כלי הטייס האזרחיים של התעשייה האווירית יכולים לנשום לרווחה: אמש (ד') אישר דירקטוריון החברה את המשך הפעילות של החברה בתחום מטוסי המנהלים- וזאת תוך פיתוח מטוס המנהלים העתידי שלה שישווק בידי גלפסטרים האמריקאית.

מטוס המנהלים העתידי אמור להוות נגזרת חדשה ומתקדמת למטוסי המנהלים מסוג G-280, שמיוצרים בידי תע"א ומשווקים בעיקר לעשירי העולם בידי גלפסטרים. כרגע המטוס העתידי מכונה בתע"א P-32, אך בהמשך הוא יקבל שם מסחרי.

תחום מטוסי המנהלים הנחיל במהלך העשור האחרון הפסדי עתק לתעשייה האווירית, שהחלו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב 2008. מאז, פעילות החברה בתחום התאפיינה בהפסדים או ברווחיות זעומה- כך שבמהלך החודשים האחרונים החברה בחנה אפשרות לצאת ממנו תוך ויתור על פיתוח נגזרת חדשה למטוס המנהלים שלה.

בשל הפסדיה המתמשכים של תע"א, מבקר המדינה פרסם בעבר דוח ביקורת חריף על החברה וגם חלק מחברי הדירקטוריון דרשו לקיים בדיקה מקיפה אודות מהלכיה העתידיים של החברה בתחום זה.

המשמעות של החלטה זו, היא השקעה של כ-80 מיליון דולר מצד התע"א על המשך פיתוח המטוס כשגלפסטרים האמריקאית תקצה למטרה זו סכום דומה.

גורמים שמעורבים בתחום טענו כי אחת הסיבות לבירור עתיד מטוסי המנהלים בחברה היא יצירת מנוף במו"מ שמתקיים בין הנהלת התע"א לבין ועד העובדים לקראת גיבוש הסכם עבודה חדש: ועד העובדים דרש מצדו את המשך הפעילות של החברה בתחום זה, שבו מועסקים כ 1000 עובדים.

כשברקע החלטת הדירקטוריון מאמש, נמשכים מאמצי התע"א וועד העובדים בחברה לגבש הסכם עבודה חדש שאמור להבטיח שקט תעשייתי אל מול מהלכים שמנסה להוביל ההנהלה, ובמרכזם איחוד הפעילויות האזרחיות שלה שצפוי לתחילת השנה.

גורמים בחברה העריכו כי ההחלטה שנוגעת לעתיד הפעילות בתחום מטוסי המנהלים - מהווה צעד נוסף לקראת מערך של הבנות שהולך ומתגבש בין הצדדים.