לאחר האישום בהרצת מניות: יו"ר טבע לשעבר ישלם 5.5 מיליון דולר קנס וימשיך לכהן כמנכ"ל אופקו

המיליארדר הגיע להסכם פשרה עם רשות ני"ע האמריקאית בנוגע להאשמות למניפולציה במניות - פרוסט ישלם קנס של 5.5 מיליון דולר וישאר מנכ"ל אופקו • אופקו עצמה תשלם 100 אלף דולר

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

חברת אופקו הודיעה היום כי המייסד והמנכ"ל שלה ד"ר פיליפ פרוסט (לשעבר יו"ר טבע), חתם על הסכם פשרה עם רשות ני"ע האמריקאית (ה-SEC), בעניין חלקו בפרשת מניפולציה במניות קטנות. במסגרת ההסכם פרוסט ישלם 5.5 מיליון דולר קנס, מבלי הודאה באשמה. הוא יוכל להמשיך לכהן כיו"ר אפקו, אבל לא יוכל לסחור במניות קטנות. חברת אופקו, ששימשה מכשיר לחלק מן ההשקעות שסומנו כבעייתיות, תשלם 100 אלף דולר.

פרוסט אמר בהודעתו כי: "הגענו להסכם אשר יסיים ליטיגציה שעלולה להיות יקרה בכסף ובזמן ואני שמח שאנחנו יכולים להתרכז בשנת 2019 פרודוקטיבית עבור אופקו".

בעקבות ההודעה עלתה אופקו 10% אחרי המסחר. שווי השוק של החברה בסוף המסחר עמד על 1.4 מיליארד דולר. גם לאחר העליות מדובר במחיר מניה נמוך ב-50% לעומת המחיר של אופקו לפני פרסום כתב האישום של ה- SEC . רוב הירידות התרחשו סביב האירוע הזה, ורק חלקן הקטן קשור לתנאי השוק בשבועותה אחרונים.

על פי האשמות ה- SEC , פרוסט היה שותף יחד עם עוד 9 משקיעים אחרים בתחום הביומד ברשת שהוביל המשקיע בארי הוניג, לרכישה של מניות בחברות דלות-פעילות באופן שהוביל לזינוק במחיר במניה, קידום החברות הללו ללא חשיפה נאותה של כל החזקותיהם והחזקות אנשי הקשר שלהם - ואז מכירתן של המניות הללו ונטישת החברות כאשר הן כמעט חסרות ערך .

כך למשל, לטענת ה- SEC באחד המקרים רכשו פרוסט ושותפיו מניות בחברת ביוטק בשם Biozone, דיווחו בהרחבה בתקשורת על המוצר שיפתחו בה ויתרונותיו, אך לא השקיעו בפיתוח המוצר דבר ונטשו את החברה לאחר זמן מה. לדברי ה- SEC , , לא כל בעלי המניות המקושרים לקבוצה דיווחו על החזקותיהם בחברה באותה תקופה. על פי ההאשמות, כלל המשקיעים ברשת הרוויחו מן המהלך 27 מיליון דולר בין השנים 2013-2018 . בשל ההגעה לפשרה, הטענות הללו לא יגיעו לדיון משפטי.

ההסכם עם פרוסט מגיע לאחר שכבר בספטמבר אחד מן המשקיעים המוזכרים בפרשה, ג'ון פורד, חתם על הסכם פשרה דומה. פרוסט הוא השני שחותם על הסכם, ואילו ההאשמות נגד הוניג (שגם הוא משקיע לעיתים בחברות ביומד ישראליות) עדייו נותרו פתוחות.

ד"ר פיליפ פרוסט, בן 81, הוא דרמטולוג ואיש עסקים יהודי תושב מיאמי. הוא הקים מספר חברות מצליחות, ביניהן חברת איווקס שנמכרה לטבע, ובעסקה זו גם הפך לבעל מניות מוביל בחברה. לאחר מותו של אלי הורביץ הפך פרוסט ליו"ר טבע, כאשר האירוע העיקרי שהוביל בתפקיד זה היה הגיוס ואחר-כך הפיטורים המהירים של המנכ"ל ד"ר ג'רמי לוין.

במקביל המשיך פרוסט להשקיע בחברות רבות וכן להוביל את חברת אופקו, אשר נרשמה ב-2013 למסחר גם בתל אביב (בעקבות רכישת חברת פרולור הישראלית שנסחרה בבורסה המקומית). לאופקו מספר חברות מוחזקות ומספר מוצרים בפיתוח בתחום הביומד, ביניהם רשת מעבדות, תרופה לטיפול בחולי כליות, בדיקות מעבדה ובדיקות בקליניקה של הרופא, הורמון גדילה בשחרור מושהה לילדים (שנמצא בניסויים מתקדמים) ומוצר בפיתוח לטיפול בסוכרת והשמנה.

בתחילת נובמבר, לאחר שמניית החברה צללה בשל ההאשמות נגדו, הוביל פרוסט השקעה של 92 מיליון דולר בחברה, וזאת כדי לספק לה חמצן, להראות אמון בה וכן להגדיל את חלקו לקראת עליות שהאמין שיגיעו לאחר שתסתיים הפרשה.

ברבעון השלישי של השנה עמדו הכנסות החברה על 249 מיליון דולר, צמיחה של כ-1.5% לעומת הרבעון המקביל, ההפסד הנקי צומצם מ-35.9 מיליון דולר ברבעון המקביל, ל-27.7 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, בשל הפחתת עלות המכר והוצאות המו"פ .

למרות זינוק יומי של קרוב ל-30%, בשנה האחרונה נחלשה מניית אופקו בכ-35%
 למרות זינוק יומי של קרוב ל-30%, בשנה האחרונה נחלשה מניית אופקו בכ-35%