מדלן: ב-2018 ירד היקף העסקאות בדירות יד שנייה ב-12.5%

לדברי הלוח, הערים שרשמו את הירידות החדות ביותר הן קרית אונו, רעננה ורמת השרון

ירידות גדולות בכמות העסקאות בדירות יד שנייה, במיוחד במרכז הארץ, היא המאפיין העיקרי של 2018 היוצאת - כך עולה מנתוני אתר האינטרנט מדלן.

לדברי מנהלי הלוח המקוון, היקפי המכירות, שמהווים אינדיקטור למגמת הביקושים לדירות בכל הארץ ובערים ספציפיות בפרט, חוו ירידה משמעותית - הן במספר הדירות החדשות והן במספר הדירות מיד שנייה. "בגלל תוכנית 'מחיר למשתכן' פוצל למעשה שוק הדירות החדשות לשניים - 'השוק החופשי' ו'שוק הדיור המוזל' (קרי מחיר למשתכן)". כלל מספר העסקאות בדירות חדשות ירד במהלך השנה ב-9%, בעוד שעסקאות בדירות יד שנייה ירדו בשיעור חד יותר של כ-12.5%, ככל שמדובר בדירות בנות 3-5 חדרים, המהוות רוב מוחלט בשוק הדיור.

לדברי איתן זינגר, מנכ"ל מדלן ישראל, יש שלוש מגמות מעניינות שעולות מהמחקר: "סנונית ראשונה המבשרת ירידת מחירים צפויה היא צניחה במספר העסקאות. מניסיון העבר, לאחר ירידה במספר העסקאות, מגיעה גם ירידת מחירים הדרגתית. בנוסף, מעניין לראות שכל 5 הערים שבהן נרשם מספר העסקאות הגדול ביותר ב-2018 (ירושלים, חיפה, באר-שבע, תל-אביב ופתח-תקווה) חוו בתקופה הזו ירידה דו-ספרתית של 13% ומעלה, כלומר מעל הממוצע הארצי. הגדולות חוטפות. בגלל גודלן הן עדיין מרכזות מספר גבוה של עסקאות, אולם נראה שהביקוש בהן נמצא בירידה.

"נתון נוסף שעולה מהבדיקה הוא שהפריפריה דווקא חזקה יחסית. בניגוד למה שניתן היה להניח - שבמצב של קיפאון הראשונות להיפגע תהיינה ערי הפריפריה - הערים שחוו את הירידה המשמעותית ביותר במספר העסקאות הן ערים במרכז הארץ שנחשבות מבוקשות, כמו רמת השרון, רעננה וקריית אונו".

בקריית אונו, על מדלן, נרשמו השנה 175 עסקאות, ירידה של 42% מ-2017; ברמת השרון נרשמו 103 עסקאות, ירידה של 37%; ברעננה נרשמו 266 עסקאות, ירידה של 32%.