הטלטלה בשווקים בסוף 2018 הפילה את מדדי המניות המובילים בעולם; אילו בורסות ניצלו מהנפילה?

עד לפני 3 חודשים נראה היה כי השנה תסתיים בנטייה חיובית, בלי דרמות גדולות • ואולם, הירידות שהתחילו לקראת הרבעון האחרון והפכו לטלטלה עזה בשבועות האחרונים, העבירו את מרבית המדדים העיקריים בעולם לירידות, חלקן חדות מאוד • אילו בורסות דילדלו את כיסי המשקיעים ב-2018, ואילו מדדים הצליחו לשמור את הראש מעל למים ואפילו לזנק?

בורסת קהיר / צילום: רויטרס
בורסת קהיר / צילום: רויטרס

עד לפני שלושה חודשים נראה היה שבשווקים הגלובליים שנת 2018 תהיה שנה סטנדרטית למדי, עם מגמה חיובית ברוב המדדים המובילים בעולם. אך מאז ספטמבר השתנה הכיוון בשווקים, ובשבועות האחרונים, שבהם המסכים נצבעו באדום, היה כבר ברור לכל המשקיעים שהשנה הנוכחית תסתיים בתשואה שלילית במרבית המדדים העיקריים ברחבי העולם.

בוול סטריט, מדד דאו ג'ונס, שב-2017 זינק בכ-25%, נפל ב-2018 ב-6.7% - הירידה החדה ביותר במדד בעשור האחרון (לשם השוואה, ב-2008 המדד צנח ב-33.8%, ובכל השנים שחלפו מאז, מלבד 2015 שבה נרשמה תשואה שלילית של 2.2%, המדד רשם עליות).

סיכום תשואות 2018
 סיכום תשואות 2018

גם מדד נאסד"ק יסיים את השנה עם ירידה של 4.6%, לעומת זינוק של 27.7% ב-2017. כך גם במדד S&P 500 , שמסכם את השנה בירידה של 7%, וכן במדדים מעבר לים - FTSE האנגלי, DAX הגרמני, וניקיי היפני, עם ירידות של 12%-18%.

עם זאת, למרות הירידות החדות בשווקים הגלובליים בתקופה האחרונה, יש גם מדדים שצלחו את 2018 עם עליות, והניבו למשקיעים בהם תשואות נאות. להלן המדדים הבולטים בשני הכיוונים (כל התשואות מעודכנות ל-28 בדצמבר).

24.7% - היא הירידה במדד המוביל של בורסת אתונה, ASE. בניגוד לשווקים אחרים, דווקא חודש דצמבר לא היה שלילי מאוד ביוון, אך המדד שם מוביל את הירידות העולמיות בשנה זו. בחודש אוגוסט יצאה יוון סוף סוף מתוכניות החילוץ והצנע בעקבות הסכמה עם האיחוד האירופי.

בכתבה שפורסמה ב"בלומברג" עם סיום תוכנית החילוץ השלישית, נכתב כי הבורסה היוונית ירדה אל מתחת לרמות שבהן נסחרה לפני תוכנית החילוץ הראשונה של כלכלת המדינה, בשנת 2010. לקראת סוף השנה פורסמה כתבה אחרת, מעט יותר אופטימית, תחת הכותרת "יוון גוררת את עצמה בחזרה לנורמליות" ובה צוין שישנו שיפור בכלכלה ושהתמ"ג צפוי לצמוח השנה בכ-2%.

שיעור האבטלה, שהגיע ב-2013 לכ-30%, ירד והוא פחות מ-20%. עדיין, תושבי יוון סובלים מרמות עוני גבוהות. בוושינגטון פוסט פורסמה לאחרונה כתבה על כך שהמשבר הכלכלי פגע בשיעורי הילודה ביוון (ונוסף על כך, כחצי מיליון איש היגרו מיוון בתקופה זו),  וההערכה היא שהמספר ילך ויקטן בשנים הבאות.

24.6% - ירידה בשיעור דומה ליוון נרשמה במדד CSI300 של סין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מלחמת המסחר בין סין לארה"ב הייתה אחד הסיפורים הכלכליים הבולטים בשווקים השנה, אם לא הבולט שביניהם - כשארה"ב מטילה מכסים על מוצרים סיניים ולהפך, במיליארדי דולרים (והנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מצייץ על כך בטוויטר). על רקע זה איבדו המשקיעים במניות בסין קרוב ל-3 טריליון דולר משווי המניות שלהם בשנה האחרונה.

הנתונים מצביעים על האטה בצמיחה הכלכלית בסין. הכלכלה המקומית צומחת בקצב הנמוך ביותר של השנים האחרונות: ברבעון השלישי, שיעור הצמיחה היה 6.5%, הנמוך ביותר מאז משבר 2008. בניסיון לשנות את התמונה, לפני מספר ימים נפגשו בכירי הממשל הסיני לדון בצעדים פיסקאליים, שעשויים להמריץ את הצמיחה בכלכלה בשנה הקרובה.

22.4% - התשואה השלילית במדד ISEQ של הבורסה באירלנד, אחת התשואות הגרועות בשנה החולפת למרות נתונים כלכליים חיוביים במדינה. לאחרונה הכריז שר האוצר האירי שכלכלת המדינה תצמח השנה ב-7.5% בהתאם ליעד שהוצב, ואמר כי "הכלכלה ממשיכה להיות חזקה".

ב-2019, לפי נתוני האיחוד האירופי, אירלנד צפויה לצמוח ב-4%, כפול משיעור הצמיחה הצפוי במדינות האיחוד. את הסיבה לירידות בבורסה של אירלנד ניתן לייחס לאי-ודאות סביב הברקזיט - היציאה של בריטניה, השכנה הדומיננטית של אירלנד - מהאיחוד האירופי. המשקיעים חוששים שאם בריטניה תפרוש מהאיחוד ללא הסכם, הדבר יפגע בראש ובראשונה בכלכלת אירלנד.

20.7% - אחת התשואות החיוביות הגבוהות בשנה האחרונה הגיעה מהבורסה של קטאר, שם מדד QE עלה ב-2018 ב-20.7%. מדובר בהתאוששות, אחרי ירידה של כ-17% במדד בשנה שעברה. זאת, לאחר שהמדינה הקטנה, הממוקמת במפרץ הפרסי, הסתכסכה עם שכנותיה ערב הסעודית, איחוד הנסיכויות הערביות, בחריין ומצרים. אלו ניתקו את הקשרים הדיפלומטיים איתה, והודיעו על החרמתה, על רקע האשמות שהיא נותנת יד לטרור.

ב-2018 נראה שכלכלת קטאר התרגלה לכך והתאימה את עצמה למציאות החדשה, עד כדי כך שנגיד הבנק המרכזי בקטאר צוטט לאחרונה באומרו "אנחנו חזקים אפילו יותר מאשר קודם".

עוד מדינות ערביות שהבורסות שלהן הניבו למשקיעים תשואות חיוביות בשנה האחרונה הן טוניסיה, שהמדד המוביל בה Tunindex עלה ב-15.6%; אבו דאבי עם עלייה של 9.8% במדד ADX; וערב הסעודית עם עלייה של 7.2% במדד TASI.

תשואות חיוביות יפות ניתן היה להשיג גם בחלק מהבורסות במדינות יוגוסלביה לשעבר: המדד במקדוניה (MBI10) זינק בלא פחות מ-42.5%, המדד הבוסני SASX-10 עלה ב-10.8% והמדד במונטנגרו (MONEX20) עלה ב-6.5%.

15% היא העלייה שנרשמה במדד Bovespa  בבורסה של ברזיל בשנה האחרונה. העלייה מגיעה אחרי שנה תנודתית למדי במדד, עם שפל שנתי של פחות מ-70 אלף נקודות ביוני האחרון ועליות בסוף השנה לרמה נוכחית של קרוב ל-88 אלף.

באחרונה נבחר לתפקיד נשיא המדינה ז'איר בולסונרו, איש ימין שנודע גם בכינוי "טראמפ הברזילאי" והבטיח בהשראת טראמפ המקורי "make Brazil Great again". בינתיים, ברבעון השלישי צמחה כלכלת ברזיל ב-0.8% לעומת הרבעון הקודם, וב-1.4% לעומת הרבעון המקביל. 

אנרגיה טובה - אבל רק אם היא מתחדשת

ההשקעה הגרועה ביותר בשנת 2018 הייתה במניות של חברות העוסקת באספקת ציוד ומתן שירותים בתחום האנרגיה, כך לפי נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות Fidelity, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P. ההשקעה במניות התחום הניבה למשקיעים תשואה שלילית של 42.2%. סקטורים מאכזבים אחרים היו מוצרים בני-קיימא - תשואה שלילית של 35.4%; טבק - תשואה שלילית של 34.3%; רכיבים לתעשיית הרכב - תשואה שלילית של 30.1% ותעשיית הרכב עצמה, עם תשואה שלילית של 27.8%.

לעומת זאת, המשקיעים בחברות אנרגיה מתחדשת עצמאיות זכו לתשואה חיובית של 36.7%, הסקטור המוביל של 2018. תחום השיווק והקמעונות באינטרנט הניב תשואה של 24.2%, וגם מניות סקטור התוכנה הציגו תשואה דו-ספרתית של 14.7%. יצרניות ציוד בתחומי מדעי החיים והבריאות עלו ב-10.4%-13.6% ותחום ציוד התקשורת עלה ב-9.7%.

סקטור טכנולוגיות המידע (IT), שבשנה שעברה היה בעל התשואה הגבוהה ביותר (38%), הניב ב-2018 תשואה חיובית צנועה של 2.2%. הסקטור הגרוע ביותר ב-2017 - הטלקום, שירד ב-6% - המשיך לאכזב גם ב-2018 עם ירידה של 12.9%.