לקראת מיזוג דיסקונט-דקסיה: רשות ההגבלים דורשת מהבנקים נתונים על האשראי המוניציפלי

רשות ההגבלים העסקיים פנתה לבנקים דיסקונט, דקסיה וירושלים בבקשה לקבל נתונים מלאים על היקף ההלוואות שהבנקים העמידו לכלל הרשויות המקומיות במהלך שלוש עד חמש השנים האחרונות

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי
סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

רשות ההגבלים העסקיים פנתה לבנקים דיסקונטדקסיה וירושלים בבקשה לקבל נתונים מלאים על היקף ההלוואות שהבנקים העמידו לכלל הרשויות המקומיות במהלך שלוש עד חמש השנים האחרונות. כמו כן דרשה הרשות לקבל פירוט על הפיזור הגיאוגרפי של האשראי שניתן לרשויות שקיבלו, על פי מבחנים סוציואקונומיים. הדרישה הועלתה עם פתיחת הליכי הבדיקה הנדרשים להחלטה בעניין מתן היתר למכירת בנק דקסיה לבנק דיסקונט.

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין וצוות הבדיקה מבקשים ללמוד על ריכוז האשראי שנותן דקסיה לגופים המוניציפליים בישראל, לנוכח העובדה שדקסיה נחשב לבנק שעיקר התמחותו, בארץ ובעולם, היא אשראי לרשויות, ערים ומועצות. דיסקונט נדרש לכך נוכח העובדה שהאסטרטגיה המוצהרת של דיסקונט היא להתמקם חזק במקום השלישי בבנקאות המקומית, אחרי הפועלים ולאומי ולפני מזרחי טפחות, גם ובעיקר באמצעות הגברת תנופת הכניסה לתחומי הרשויות המקומיות בכלל, הרבה מעבר לפריסה הנוכחית וגם מעבר לפריסת דקסיה. רשויות מקומיות גדולות, כלומר מרבית 15 הערים הגדולות, פועלות בעיקר מול הפועלים ולאומי, ודיסקונט רוצה להתבסס לצידן.

אפשר שבדיקת רשות ההגבלים העסקיים תתרחב לכל תחום האשראי המוניציפלי בבנקאות בארץ, כלומר, גם לבדיקת האשראי לרשויות המקומיות בבנק הפועלים ובבנק לאומי.

יש לציין כי גורמים שונים במשק, ביניהם שר הכלכלה אלי כהן, ראשי האוצר, חברים בוועדת הכספים בכנסת, בוועדת הכלכלה והרפורמות ממתינים לממצאי רשות ההגבלים. הם דורשים לבדוק האם מכירת דקסיה לדיסקונט והיטמעות של דקסיה בתוך בנק מרכנתיל דיסקונט, מהווה מהלך נכון במטרה להגברת התחרותיות במגזר הבנקאות. במקביל נדרשת הבדיקה כדי לענות בעקיפין לשאלה האם מיזוג דקסיה עם בנק ירושלים, שמוצע עדיין בידי הנהלה והבעלים של בנק ירושלים אבל כבר נדחה בידי חברי דירקטוריון דקסיה, עשוי לבנות בנק בינוני שיוכל לתמוך בתחרותיות הבנקאית.

מחרתיים, יום חמישי, תתכנס האסיפה הכללית של דקסיה להצבעה על אישור או דחייה של הסכם המכירה של הבנק כולו, לדיסקונט, בעסקת מזומנים.

מרשות ההגבלים נמסר כי אינם מגיבים למהלכי מיזוגים שבבדיקה.