קבוצת דלק מוכרת 30% ממניות חברת ההתפלה IDE לשותפות אלפא מים תמורת 530 מיליון שקל

לאחר השלמת העסקה תחזיק אלפא מים, בה שותפים גופים מוסדיים ומנכ"ל IDE, ב-80% מחברת ההתפלה • אלפא תשלם עם השלמת העסקה 350 מיליון שקל והיתרה באמצעות דיבידנד שיחולק עוד קודם לכן • דלק תישאר עם החזקה של 20% ב-IDE, שתחדל להיות חלק מגוף ריכוזי ועתידה להיגרע מרשימת הגופים הריאלים המשמעותיים במשק

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק מוכרת את מרבית החזקתה בחברת הנדסת התפלה (IDE), העוסקת בהקמה ותפעול של מתקני התפלה בארץ ובעולם. דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, מחזיקה כיום ב-50% ממניות IDE ותמכור נתח של 30% לשותפות אלפא מים, המחזיקה כבר ב-50% ממניות חברת IDE.

היקף העסקה עומד על כ-530 מיליון שקל (כ-140 מיליון דולר) כש-350 מיליון שקל תשלם אלפא עם השלמת העסקה והיתרה באמצעות דיבידנד שיחולק עוד לפני השלמתה. כלומר, IDE תחלק דיבידנד של כ-100 מיליון דולר ש-50 מיליון דולר מתוכו יועברו לקבוצת דלק. כך שהעסקה משקפת שווי חברה של כ-1.16 מיליארד שקל (כ-412 מיליון דולר) ל-IDE לאחר חלוקת הדיבידנד.

השלמת העסקה, הכפופה לתנאים מתלים ובהם קבלת האישורים הרגולטורים הנדרשים, צפויה במהלך המחצית הראשונה של 2019. לאחריה תישאר קבוצת דלק עם החזקה של 20% ב-IDE ושותפות אלפא תחזיק 80% ותשלוט בחברת ההתפלה. בעקבות ירידתה של דלק להחזקת מיעוט עתידה IDE להיגרע מרשימת הגופים הריאליים המשמעותיים במשק ותחדל להיות חלק מגוף ריכוזי.

בקבוצת דלק מעריכים כי עם השלמת העסקה תרשום החברה רווח של כ-150 מיליון שקל.

אלפא מים רכשה בשלהי 2017 50% ממניות IDE מידי כיל תמורת כ-167 מיליון דולר (לפי שווי חברה של כ-334 מיליון דולר ל-IDE). הבעלות באלפא מים מתחלקת בין מספר גורמים: כלל ביטוח, קרן ההשתלמות של המורים והגננות, איילון, אמיר לנג ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר. במסגרת העסקה הנוכחית, יצטרפו לשותפות גם מיטב דש והכשרה ביטוח (לתוך קרן חדשה שהוקמה - אלפא פרטנרס 2).

IDE מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה הוקמה לפני יותר מ-50 שנה וביצעה יותר מ-400 פרויקטים בכ-40 מדינות, ובהן ישראל, הודו, סין, אוסטרליה ותאילנד, וכן מדינות באירופה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית והקריביים. החברה מחזיקה, בין השאר, במחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה), מחצית ממתקן ההתפלה באשקלון (כ-120 מיליון מ"ק בשנה) וכן בבעלות מלאה על מתקן ההתפלה שהוקם ב-2015 בקרלסבד שבקליפורניה.

בימים אלה מתמודדת IDE במכרז להקמת מתקן ההתפלה הענק שורק 2 לאחר שמכרה לאחרונה את ההחזקה שלה במתקן ההתפלה הקיים בשורק לידי דן קפיטל, קרן ההשקעות של חברת התחבורה דן (העסקה תושלם ככל הנראה בשבועות הקרובים).

אין זה ניסיון המכירה הראשון של החזקות דלק ב-IDE. באוגוסט אשתקד חתמה הקבוצה על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קרן ההשקעות פורטיסימו למכירת 60% מהחברה הבת דלק תשתיות (באמצעותה היא מחזיקה ב-IDE). ואולם, העסקה מול פורטיסימו לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל.

בקבוצת דלק ציינו כי "מימוש החזקותיה של קבוצת דלק מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של הקבוצה, למקד את פעילותה בתחום האנרגיה בזירה המקומית והבינלאומית, מתוך מטרה להפוך לשחקן מוביל בשוק האנרגיה הבינלאומי". מניית קבוצת דלק רשמה היום ירידה של כ-2% במהלך המסחר בבורסה. בחצי השנה האחרונה עלתה המניה בכ-15% ושוויה של החברה הגיע לכ-6.6 מיליארד שקל.

את דלק ייצגו בעסקה עורכי הדין יניב אהרונוביץ' ומיכאל אטינגן ממשרד תדמור יובל לוי. את אלפא מים ייצגו עורכי הדין גלעד וינקלר וגל שקד קידר ממשרד פישר בכר חן וול אוריון.