אומדני התשואות בקרנות ההשתלמות: לאחר דצמבר האדום רק הלמן אלדובי מציג שנה חיובית

על פי הערכות, שוק קרנות ההשתלמות וקופות הגמל רשם בדצמבר 2018 תשואות שליליות ביותר, אפילו של יותר מ-3% בכמה מהגופים בשוק • מי עוד בולט לחיוב בצמרת ומי בולט לרעה, בשנה השלילית לשוק ההשתלמות? • למדריך קופות גמל להשקעה

איתי ברדה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קופות גמל ופנסיה / צילום: תמר מצפי
איתי ברדה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קופות גמל ופנסיה / צילום: תמר מצפי

חודש דצמבר 2018 היה שלילי מאוד בכל מה שקשור לערך של חסכונות הציבור, לטווחים ארוכים ולטווחים קצרים, והוא הוביל את השוק לתשואות שליליות מתחילת השנה, בממוצע. מאומדנים ראשונים לתשואות של קרנות ההשתלמות הכלליות של גופי הפיננסים המובילים בשוק הגמל, עולה כי בדצמבר רשמו הגופים המוסדיים הכלליים תשואות של לפחות מינוס 2.2%, כשרק גוף אחד מציג תשואה חיובית בשקלול השנה כולה: הלמן אלדובי.

מנתונים לא רשמיים מסתמן כי בשנת 2018 רשמה קרן ההשתלמות של הלמן אלדובי תשואה נומינלית ברוטו של 0.16%, כשהשחקן השני בטיבו בשוק ההשתלמות צפוי להיות ילין לפידות, עם תשואה שלילית שנתית של "רק" מינוס 0.56%, כשבמקום השלישי, הרביעי והחמישי כנראה ניצבות הקרנות של כלל ביטוח, של פסגות ושל מגדל.

מהצד השני ישנם כמה גופים שצפויים להציג בכל 2018 תשואות שליליות ניכרות הרבה יותר. מדובר בעיקר בבתי ההשקעות אנליסט, אלטשולר שחם והראל, שלפי האומדנים של גורמים בשוק, יעמדו על מינוס 1.77%, מינוס 1.65% ומינוס 1.45%, בהתאמה.

באמצע, בין המצטיינים בשוק ההשתלמות בשנת 2018 לבין החלשים יותר, בסדר יורד מהתשואה הטובה יותר (כלומר, השלילית פחות) לתשואה הפחות טובה (והשלילית יותר): אי.בי.אי, אקסלנס-הפניקס, מיטב דש ומנורה מבטחים.

ומה לגבי דצמבר האדום? מהאומדנים שהגיעו לידינו עולה כי בחודש החולף נרשמו ככל הנראה בקרנות ההשתלמות הכלליות הבולטות בשוק תשואות לכל אורך הרשימה. החל מתשואה שלילית של "רק" מינוס 2.2% בקרן של ילין לפידות, למינוס 3.2% בקרן של אנליסט. על פי אותן הערכות, יש שני גופים שרשמו בחודש החולף תשואות שליליות של כ-3% ואף רע מכך: אי.בי.אי ומיטב דש. האחרים נמצאים בטווח של "רק" מינוס 2.55% עד מינוס 2.8%. הנתונים המוסמכים והסופיים יפורסמו רק במחצית השנייה של חודש זה. 

בחודשים ינואר עד נובמבר 2018 כל קרנות ההשתלמות הכלליות של בתי ההשקעות המובילים הציגו תשואות חיוביות. כלומר, דצמבר היה זה שהעביר את השוק לטריטוריות אדומות במיוחד, כשרק הלמן אלדובי הצליח לחמוק מכך, ובעיקר זה קרה במהלך המחצית השנייה של החודש האחרון.