סוף תור הזהב של מנפיקי האג"ח הקונצרניות? ירידה של כמעט 50% בעמלות החתמים והיועצים ב-2018

היקף העמלות ששולמו בשנה החולפת בשוק החיתום מוערך בכ-267 מיליון שקל • בבית ההשקעות ווליו בייס מעריכים כי "המשחק עומד להיות מאתגר יותר, שכן עליית התשואות בשוק תחייב את החתמים והחברות לחשוב מחוץ לקופסה באשר לאופי העסקאות המוצעות לשוק"

רפי ליפא וגל עמית, יועצי הנפקות זרות בת"א / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא וגל עמית, יועצי הנפקות זרות בת"א / צילום: תמר מצפי

הדעיכה בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות בת"א בחודשים האחרונים הסבה פגיעה ניכרת לחברות החיתום ויועצי ההנפקות, שסך העמלות שקיבלו בסיכום שנתי נחתך בחצי, הגם שעדיין מדובר בסכומי עתק. לפי הערכות של בית ההשקעות ווליו בייס, בסיכומה של 2018 היקף עמלות החתמים והיועצים בשוק המקומי עמד על סכום של כ-267 מיליון שקל - ירידה של 47% ביחס להיקף העמלות שהצטברו בשנת 2017 לכ-505 מיליון שקל.

חלק ניכר מהירידה ניתן לייחס לדעיכת גיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות, הנפקות שהתאפיינו בעמלות שמנות במיוחד, ושספק גדול אם יחזרו לת"א לנוכח המשבר בחברות המשתייכות לסקטור זה.   

הצניחה בעמלות לחתמים וליועצים
 הצניחה בעמלות לחתמים וליועצים

המפולת האחרונה ב"אג"ח האמריקאיות", שהובילו את גל הירידות בחודש האחרון בשוק הקונצרני המקומי, הביאה לכך שסדרות רבות מהן נסחרות בתשואות "זבל" דו-ספרתיות, כך שהן לא צפויות לחזור ולגייס חוב נוסף בשוק המקומי בתקופה הקרובה, וכך גם חברות מקומיות לא מעטות, שהמפולת האחרונה הזניקה את תשואות האג"ח שהנפיקו. 

בווליו בייס מעריכים, כי "המשחק עומד להיות מאתגר יותר, שכן עליית התשואות בשוק תחייב את החתמים ואת החברות לחשוב מחוץ לקופסה באשר לאופי העסקאות המוצעות לשוק. בניגוד לשנים שבהן 'כל מטאטא יורה', בשנה הקרובה המיקוד יהיה על ניתוח מעמיק של החברה והשווקים, בכדי להתאים את המוצר הפיננסי הנכון הן למנפיק והן לשוק המוסדי. החתמים יצטרכו להביא לחברות ערך מוסף אנליטי ומקצועי, והפן השיווקי יצטרך לקחת מקום משני בעבודת החיתום וההפצה".

פילוח פעילות חברות החיתום
 פילוח פעילות חברות החיתום

שלוש קטגוריות: ייעוץ, הפצה והצלחה 

שוק העמלות מתחלק לשלוש קטגוריות - עמלות הפצה (החלק הגדול ביותר), עמלות ייעוץ ועמלות הצלחה. מנתוני ווליו בייס עולה, כי בסיכום 2018 בוצעו בת"א הנפקות של 18 חברות זרות, מתוכן 16 חברות BVI (שהתאגדו באיי הבתולה), שם עמלת ההפצה הממוצעת עמדה על כ-0.9%, וזאת לעומת עמלת הפצה ממוצעת של כ-0.35% מהגיוס בסך כל ההנפקות. ב-2017 בוצעו 35 הנפקות של חברות זרות, 33 מהן חברות BVI. 

במספרים, סך עמלות ההפצה ששולמו בשוק ב-2018 עמד על 185 מיליון שקל, ירידה של כ-50% ביחס לעמלות הפצה בהיקף של כ-366 מיליון שקל ששולמו ב-2017. חלקן של החברות האמריקאיות בעמלות ההפצה בשנה החולפת הגיע ל-47 מיליון שקל, בעוד שגיוסי חוב של חברות ישראליות הצטברו ל-94 מיליון שקל, ועמלות הפצה בגין גיוסי אקוויטי הסתכמו ב-44 מיליון שקל.

התשלומים של החברות האמריקאיות בולטים במיוחד בסעיף הייעוץ, שם הם היוו את עיקר התשלומים, בסכום של כ-60 מיליון שקל. בווליו בייס מוסיפים בנוגע לסעיף זה, כי "אמידת סכומי ושיעורי עמלות הייעוץ מאתגרת במיוחד לאור היעדר שקיפות מלאה בתיאור עמלות הייעוץ במרבית התשקיפים". עוד מציינים, כי אומדן העמלות שלהם לא כולל תשלומים לעו"ד, רו"ח, מבצעי בדיקות נאותות ותשלומים אחרים שמוציאה החברה בגין ההנפקה.

פלג פאר- חברת ווליו בייס /צילום: ווליו בייס
 פלג פאר- חברת ווליו בייס /צילום: ווליו בייס

ירידה בדומיננטיות של פועלים אי.בי.אי

בפילוח פעילות חברות החיתום לפי מספר הנפקות בולטת הירידה בדומיננטיות של פועלים אי.בי.אי, בניהולו של עופר גרינבאום. זו אמנם הובילה את מספר ההנפקות הגדול ביותר בשנה האחרונה (33), אולם בשנים קודמות הובילה על מתחרותיה בפער משמעותי הרבה יותר, בזכות שיתוף הפעולה שלה עם צמד יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא ועמית גל.

במהלך 2017 הקימו ליפא וגל, יחד עם מנהלים לשעבר בפועלים אי.בי.אי בראשות המנכ"ל ארז גולדשמידט, את החברה המתחרה אוריון, שתפסה אשתקד נתח משמעותי מהפעילות בשוק גיוסי האג"ח, וב-2018 ניצבת במקום השני בכל הנוגע להובלת הנפקות (25). מספר דומה של הנפקות הובילה לידר שוקי הון בניהולו של רנן כהן אורגד. אחריהן ממוקמות דיסקונט חיתום, ווליו בייס ורוסאריו, עם הובלת כ-20 הנפקות כל אחת, ובהמשך אפסילון ואקסלנס שהובילו 15 הנפקות כל אחת.

מנתוני לידר שוקי הון עולה כי היא עצמה הייתה החברה המובילה בכל הנוגע להיקפי ההנפקות שהובילו החברות בשנה החולפת (ללא גיוסי בנקים), עם סכום מצטבר שהתקרב ל-11 מיליארד שקל, בפער ניכר מהניצבות אחריה - פועלים אי.בי.אי ואוריון - שגייסו אג"ח בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל כל אחת.

מסיכום שערכה לאחרונה מידרוג לשנת 2018 עולה כי סך הגיוסים בשוק הקונצרני המקומי ב-2018 היה כ-62 מיליארד שקל, ירידה של כ-20% לעומת הגיוסים בשנת 2017. 

במידרוג ציינו כי "הירידה בהיקף הגיוסים השנה נבעה מהשילוב בין הגדלת היצע האשראי הבנקאי והלא-בנקאי למגזר העסקי, לירידה באטרקטיביות הנפקת אג"ח על רקע פתיחת המרווחים בשוק החוב, בד בבד עם הציפיות לעליות ריבית, ועליית תשואות חדה יחסית בקרב חברות נדל"ן זרות".