מחשמלת ומשופרת: מכונית העל החדשה של ב.מ.וו

ה–I8 נותרה אקזוטית ומרהיבה מבחינה חיצונית, וכעת גם הביצועים, מערכת ההנעה והטכנולוגיה עולים כיתה ומיישרים קו

ב.מ.וו היא שם נרדף לנהיגה ספורטיבית רצינית, אבל למרבה הפרדוקס דווקא היא לא הציעה במשך שנים ארוכות "מכונית על" ספורטיבית וייעודית נוסח אאודי R8, מרצדס SLS ו-SLR ואפילו לקסוס LFA.

את הפער הזה היא שאפה לסגור ב-2014 עם השקת ה-I8, ועל הדרך לתפוס "שתי ציפורים במכה אחת": גם מכונית ספורט אקזוטית וגם מכונית "ירוקה", שקורצת ללקוחות העשירים של "טסלה".

ה-I8 הצליחה להביא לחברה הרבה חשיפה גלובאלית במדיה ופרסי עיצוב והתחילה את המכירות במרץ. אבל במהלך השנים החלה להופיע ביקורת על תחושת הביצועים, שלא ממש עונה על הציפיות, על צליל מנוע סתמי, שיכוך זעזועים נוקשה וכדומה. במקביל לדעיכת אפקט החדשנות, דעכו גם המכירות. בארצות הברית, למשל, המגרש הביתי של טסלה, נמכרו בשנת 2017 פחות מ-500 יחידות I8, לעומת כמעט 2,300 בשיא.

אנשי ב.מ.וו לקחו את הביקורת ברצינות. באמצע 2018 הושקה הגרסה המעודכנת של הרכב, במקביל להשקת גרסת רודסטר מרהיבה. חיצונית, גרסת הקופה של ה-I8 מודל 2019 עברה רק כמה עדכונים קוסמטיים קלים ועדינים בהשוואה ליוצאת.

אמנם אפקט החדשנות של הרכב פחת מעט אחרי 16 חודשים בשוק הישראלי ואנשים כבר לא שומטים את כוס הקפה מידם כשהיא מופיעה ברחוב, אבל זו עדיין מכונית מרהיבה עם עיצוב אקזוטי. מכונית ההדגמה שלנו, בצבע כתום-נחושת זוהר, שנוסף להיצע השנה, עדיין הניבה אין ספור בקשות ל"סלפי", במיוחד כאשר היא ניצבה ברחוב כששתי דלתות ה"מספריים" שלה פתוחות אל על.

ואם כבר בדלתות הללו עסקינן, זה כבר המפגש השני שלנו עם המכונית ועדיין לא מצאנו דרך מכובדת להיכנס אליה. השיטה היעילה ביותר היא להתכופף, להניף רגל אחת מעל המפתן הרחב והנמוך ולהטות את האגן לאחור. בקיצור, זו לא מכונית לנטולי גמישות או לגבוהים.

חידושים ושיפורים סמויים מהעין

תא הנוסעים עבר כמה עדכונים קלים במודל 2019. ערכת מולטימדיה חדשה מציעה מערך תפריטים ידידותי ועשיר יותר, הריפוד והדיפון עברו שדרוג יוקרתי והמושבים מציעים ישיבה אחוזת ונוחה הרבה יותר. התא מציב את הנהג קרוב מאוד לכביש ובהינף אצבע מכל אמצעי השליטה. יש גם מרווח ראש סביר שמכניס לאווירה "הנכונה".

המושבים הקטנים מאחור עדיין מאלצים כל נוסע מעל 1.7 מ' להטות את ראשו הצידה ולקוות, שמהמורות לא יגרמו למפגש בין הפדחת לתקרה. מערך הפיקוד נראה עתידני, אבל עדיין מינימליסטי וידידותי, וגם נהגים חסרי ניסיון יסתגלו אליו די מהר.

החידושים והשיפורים המרכזיים סמויים מהעין. מודל 2019 מצויד בסוללה חשמלית בטכנולוגיה חדשה שמביאה לקפיצה של כמעט 70% בקיבולת החשמלית. לאחר טעינה מלאה מכל שקע ביתי - עניין של ארבע וחצי שעות בערך - ניתן כעת לנוע עד 55 קילומטר על חשמל בלבד. במצב אקו, עם רגל עדינה, הצלחנו לנוע שעות ארוכות בעיר הצפופה עם אפס פליטה והמחשב הצביע על צריכה של כמעט 42 ק"מ לליטר.

רוצים? שלמו 844 אלף ש'

אבל, גם ב.מ.וו היטב יודעת שלא בשביל זה רוכשים ספורט אקזוטית. ביחד עם השדרוג החשמלי קפץ ההספק המשולב ל-374 כ"ס וזמינות הכוח השתפרה דרמטית. שלבו למצב הספורטיבי, תנו לדוושה הדיפה קלה, וכל הסטיגמות שלכם על מנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים שמשולב עם מנוע חשמלי "לגיבוי" ייעלמו מהר. אפילו מהר מאוד.

המכונית נהדפת קדימה כמו מטוס שממריא מנושאת מטוסים וצוברת מהירות בקצב של מכונית אקזוטית ראויה. 4.4 שניות אורך הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש, ולא הרבה יותר מזה נדרש כדי לחצות את ה-170. השינוי לא רק מורגש אלא גם נשמע היטב בסיוע הנדסה אקוסטית נמרצת, שגורמת לשלושת הצילינדרים להישמע תחת עומס כמו V8 מתוגבר, צליל שעומד בסתירה מוחלטת לזמזום המרוחק והחרישי שנשמע כאשר המכונית משייטת במצב החשמלי.

עוד שיפור נסתר מהעין בוצע במתלים. הם עדיין מרגישים הדוקים, אבל כעת מספקים נוחות נסיעה נסבלת בהחלט על כבישים עירוניים משובשים מבלי להתרסק בקשיחות על מהמורות. פרט לכך, המכונית שומרת על חדות ההיגוי של קודמתה, נצמדת לכביש בפניות הדוקות כמו מכונית מסלול ויכולה לחלץ חיוכים אפילו מהנהגים הקשוחים והאדישים ביותר.

החלת מס היוקרה על מכוניות פלאג-אין דחפה את המחיר של ה-I8 קופה החדשה ל-844 אלף שקל. אבל בהתחשב שזו מכונית שעולה באירופה כמעט 120 אלף יורו, לפני מסים, המחיר עדיין מגלם הטבת מס של מאות אלפי שקלים. בקיצור, הזדמנות מצוינת ליהנות כראוי מהחיים, להותיר חותם סביבתי מזערי ועוד לקבל בונוס רציני מהמדינה. ותודה לדוד משה (כחלון).