אורן קובי ובכירים נוספים בקבוצת אדמה יועמדו לדין בכפוף לשימוע

זאת בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון, מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח ועבירות מס • היקף הלבנת ההון בה נחשד קובי הוא כ-60 מיליון שקל • עוד טוענת הפרקליטות כי על סמך מצגי-השווא שהציג קובי, הפקידו לקוחותיו בחשבונות חברות הנדל"ן שבבעלותו כ-26 מיליון שקל

אורן קובי / צילום: תמר מצפי
אורן קובי / צילום: תמר מצפי

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה הערב (ה') לאורן קובי, בכירים נוספים ב"קבוצת אדמה" וחברות שבבעלותו של קובי, כי הוחלט להעמידם לדין, בכפוף לשימוע. מכתבי השימוע כוללים חשדות לריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, איסור הלבנת הון, מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח ועבירות מס.

לפי כתב החשדות, סך הלבנת ההון בה חשוד קובי היא כ-60 מיליון שקל. עוד טוענת הפרקליטות כי על סמך מצגי-השווא שהציג קובי, הפקידו לקוחותיו בחשבונות חברות הנדל"ן שבבעלותו סך של כ-26 מיליון שקל. לפי כתב החשדות, כספים אלה מימנו את סגנון חייו הראוותני של קובי, הוצאותיו, תשלום חובותיו וצבירת נכסים אישיים.

עוד עולה מכתב החשדות כי קובי מסר דיווח כוזב לרשויות המס על הוצאותיו הפרטיות בהיקף של כ-4,751,342 שקל, כאילו היו אלו הוצאותיה של חברת "אדמה", במסגרת ולשם פעילותה העסקית, ובכך פעל להקטין במרמה ובכזב את חבותו וחבות חברות נדל"ן אחרות לתשלום מס הכנסה

על-פי כתב החשדות, בין השנים 2013-2016 פעל קובי בצוותא ובאמצעות שאר החשודים למימוש תוכנית מרמה שבמסגרתה ניצל את שאיפתם ותקוותם של אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה להבטחת עתידם בבעלות על דירה או נכס מקרקעין אחר ליצירת תזרים מזומנים גדול ככל הניתן אשר ישולשל לכיסו, לשימושו האישי ולשימוש החברות שבניהולו.

עוד עולה מכתב החשדות כי במסגרת תוכנית המרמה, ובכוונה להציג עצמו ואת חברות הנדל"ן שבבעלותו ובניהולו כבעלי אמינות וחוסן כלכלי, ועל-מנת לאפשר לגייס לעצמו הון לשימושו העסקי העתידי, הסתיר קובי את כישלונותיו העסקיים וחובותיו בכך שהקים חברות נוספות, תוך שהוא רושם בכזב את בעלותן תחת אנשי-קש, להם לא היה כל חלק בבעלות החברות או בניהולן.

על-פי החשד, על סמך מצג מרמה זה קיבלו קובי והחברות בשליטתו את הזכות לפתוח חשבונות בנק, וכך קיבל קובי במרמה אשראי בנקאי והלוואות, והכול תוך הצגת מסמכי תאגיד כוזבים.

אף שעסקאות נדל"ן של סחר באופציות למכר עתידי של קרקע חקלאית במסגרת קבוצת רכישה הן עסקאות מורכבות מבחינה משפטית ועובדתית, נטען בכתב החשדות, פיתו קובי וחשודים נוספים את הקורבנות בהציגם במרמה את העסקאות כאפיק השקעה מיידי, פשוט, חסר סיכון ורווחי במיוחד.

על-פי החשד, במסגרת תוכנית המרמה, ועל-מנת ליצור את מצג-השווא, שכר קובי משרדים יוקרתיים עבור חברות הנדל"ן ויצר מצג כי העסקאות מקודמות ומלוות על-ידי משרדי עורכי דין ואדריכלים מפורסמים.

עוד נטען בכתב החשדות כי על-מנת להגדיל ככל הניתן את מספר הקורבנות הפוטנציאלי שיגדיל את תזרים המזומנים העומד לרשותו של קובי, הפעילו קובי, חשוד נוסף וחברות הנדל"ן מערך פרסום איתור ומשיכת קורבנות נרחב ואגרסיבי ושכרו עובדים בעלי ניסיון בתחום המכירות אשר הונחו להפעיל במעמד המפגש "מכבש לחצים", בתואנות שונות ותוך הצגת מצגים כוזבים, לחתימת העסקה על אתר.

במסגרת תוכנית המרמה, נטען, הובטח לקורבנות כי הכספים שיעבירו בטוחים בייעודם למימוש העסקה בחשבון נאמנות, וכי יש באפשרותם לקבל כספם חזרה.

בשבועות הקרובים צפויים קובי ויתר החשודים להגיב לטיוטת כתב האישום במסגרת הליך שימוע שייערך להם בפרקליטות.

עוה"ד גלעד ברון וחיים לוי ממשרד ברון ושות' המייצגים את מר אורן קובי מסרו בתגובה: "הודעות השימוע התקבלו הערב. על פניו מדובר בקונסטרוקציה משפטית מרחיקת לכת .  אנו משוכנעים שלאחר שנשמיע את טענותינו, התמונה תשתנה ואנו סומכים על הפרקליטות שתהיה קשובה לטענות. ראוי לציין ובשונה מתקדימים קודמים רבים, חודשים לפני שהתקבלה הודעת שימוע, מר אורן קובי הגיע להסדר נושים מרחיק לכת, והוא עומד בו במלואו."

*** חזקת החפות: אורן קובי ויתר החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה. ההליך הפלילי מצוי בשלב מקדמי, ולכן עומדת לחשודים חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בדין.